IBPP2/443-301/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-301/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 25 luty 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 luty 2011 r. (data wpływu 9 maj 2011 r.), 16 maja 2011 r. (data wpływu 17 maj 2011 r.) oraz 23 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku do usług:

* opisanych w pkt 1, 2, 3, 4 i 6 - jest prawidłowe,

* opisanych w pkt 5 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku do usług w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji. W dniu 9, 17 oraz 25 maja 2011 r., 17 maja ww. wniosek uzupełniono pismami dnia 18 lutego 2011 r., 16 maja 2011 r. oraz 23 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca, jako jednostka budżetowa realizuje zadania własne Gminy w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji. Zgodnie ze statutem do zakresu działania Ośrodka należy: a. udostępnianie (wynajem) obiektów sportowo-rekreacyjnych na organizowanie zajęć dydaktycznych, zawodów sportowych, imprez rekreacyjnych: placówkom oświatowym, klubom sportowym, organizacjom społecznym i zawodowym, osobom fizycznym;

a.

podejmowanie działań zmierzających do wykorzystania obiektów MOSiR w celach upowszechniania kultury fizycznej i sportu w zakresie gimnastyki, pływania, ze szczególnym uwzględnieniem szkół, dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych;

b.

świadczenie usług w zakresie zajęć typu: fitness, step, aerobik klasyczny i w wodzie, siłownia, sauna;

c.

prowadzenie działalności marketingowej w zakresie działalności własnej.

W świetle powyższego Jednostka stosuje następujące stawki podatku w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, klasyfikując wykonywane usługi zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

1.

opodatkowanie 23% stawką podatku VAT - sprzedaży biletów wstępu i karnetów na zajęcia aerobiku, fitness, siłownię, saunę, zakwalifikowanych do usług związanych z poprawą kondycji fizycznej - PKWiU 96.04.10.0;

2.

opodatkowanie 8% stawką podatku VAT zgodnie z poz. 176 załącznika do ustawy (stan prawny na 1 stycznia 2011 r.) - wstęp na obiekty sportowe na zasadzie wykupienia biletu lub karnetu na basen, płytę boiska, korty tenisowe, klasyfikowany jest do PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych";

3.

opodatkowanie 8% stawką podatku VAT - udostępnienie hali sportowej, pływalni w oparciu godzinową rezerwację pomieszczeń wraz ze sprzętem, w celu odbycia zajęć sportowych, rekreacyjnych przez pracowników zakładów pracy, członków klubów sportowych, osób fizycznych - usługi klasyfikowane do PKWiU 93.11.10.0;

4.

opodatkowanie 8% stawką podatku VAT - prowadzenie nauki pływania, gry w tenisa (forma szkółek) dla dzieci i dorosłych - usługi klasyfikowane do PKWiU 93.11.10.0;

5.

opodatkowanie 8% stawką podatku VAT - organizowanie imprez jednodniowych sportowo-rekreacyjnych w obiektach lub w plenerze tj. rajd rowerowy, turnieje piłkarskie, szachowe, tenisa i inne, wyjazdy wycieczkowe, gdzie na uczestnictwo w tychże pobierane są opłaty na zasadzie wpisowego;

6.

wynajem, udostępnienie obiektów sportowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności - sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.00 "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomości niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi" - podlegają zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT. W piśmie z 16 maja 2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że organizowanie jednodniowych sportowo-rekreacyjnych w obiektach lub w plenerze tj. rajdy rowerowe, turnieje piłkarskie, szachowe, tenisa i inne, wyjazdy wycieczkowe, gdzie za uczestnictwo w tychże pobierane są opłaty jednorazowe na zasadzie wykupu biletu wstępu - klasyfikowane jest w PKWiU 93.19. 1 "pozostałe usługi związane ze sportem".

Ponadto w piśmie z dnia 23 maja 2011 r. wskazano, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową i z mocy ustawy z dnia li.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - stan prawny na 2011.01.01 nie korzysta ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32.

Do wniosku została dołączona interpretacja Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo stosuje stawki podatku VAT dla usług określonych w punktach od 1 do 6, które ostatecznie zostało sformułowane w piśmie z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 9 luty 2011 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy na wykonywane usługi stosuje prawidłowe stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się w części dotyczącej opisanych w pkt 1, 2, 3, 4 i 6 usług za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej usług opisanych w pkt 5 usług za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symboie statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 201 Ir., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wskazany przepis art. 43 ust. 17 od dnia 1 kwietnia 2011 r. na mocy art. 1 pkt 13 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) otrzymał brzmienie: "zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia".

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto w myśl art. 6 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r. podatnik może stosować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18a, 19 i 19a ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Zauważyć należy, iż zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. wyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

W piśmie z dnia 23 maja 2011 r. Wnioskodawca oświadczył, że jest jednostką budżetową i z mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - stan prawny na 2011 r.01.01 nie korzysta ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32.

Wnioskodawca nie spełnia kryteriów podmiotowych niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, nie jest bowiem ani klubem sportowym ani związkiem sportowym ani też związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały jako opodatkowane 8% stawką podatku VAT "usługi związane z działalnością obiektów sportowych" - symbol PKWiU z roku 2008 - 93.11.10.0.

Natomiast w poz. 186 ww. załącznika, bez względu na symbol PKWiU wskazane zostały pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu jako opodatkowane obniżoną stawką podatku 8%.

W związku z powyższym usługi, które zostały sklasyfikowane wg symbolu PKWiU z 2008 r. 93.11.10.0 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych wymienione w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%.

Natomiast odnośnie organizowania imprez jednodniowych sportowo-rekreacyjnych w obiektach lub w plenerze tj. rajdów rowerowych, turniejów piłkarskich, szachowych, tenisa, wyjazdów wycieczkowych, gdzie za uczestnictwo w tychże pobierane są opłaty na zasadzie wpisowego, zauważyć należy, że użyte w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy określenie "wyłącznie w zakresie wstępu" dotyczy opłat pobieranych za wstęp, a nie udział w rajdach, turniejach czy wycieczkach. Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotowe opłaty pobierane są za uczestnictwo w wycieczkach, rajdach i turniejach. Z tych też względów opłaty za uczestnictwo w imprezach jednodniowych sportowo-rekreacyjnych w obiektach lub w plenerze tj. rajdach rowerowych, turniejach piłkarskich, szachowych, tenisa, oraz wyjazdach wycieczkowych nie mogą zostać uznane za opłaty w zakresie wstępu, a zatem Zainteresowanemu nie przysługuje uprawnienie do stosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług na mocy poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy. Z tych też względów preferencyjna stawka nie będzie miała również zastosowania do sprzedaż biletów wstępu i karnetów na zajęcia aerobiku, fitnees i siłowni, ponieważ są opłatami za udział w zajęciach. Usługi te będą zatem opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%.

Stawką podatku w wysokości 23% będą również opodatkowane pozostałe usługi wymienione w pkt 1 i 6.

Tym samym prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, dotyczące stosowanych stawek podatku za:

* wstęp na obiekty sportowe na zasadzie wykupienia biletu lub karnetu na basen, płytę boiska, korty tenisowe, sklasyfikowany do PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych"

* udostępnienie hali sportowej, pływalni w oparciu godzinową rezerwację pomieszczeń wraz ze sprzętem, w celu odbycia zajęć sportowych, rekreacyjnych przez pracowników zakładów pracy, członków klubów sportowych, osób fizycznych sklasyfikowane do PKWiU 93.11.10.0,

* prowadzenie nauki pływania, gry w tenisa (forma szkółek) dla dzieci i dorosłych - usługi klasyfikowane do PKWiU 93.11.10.0 - w wysokości 8%;

* sprzedaż biletów wstępu i karnetów na zajęcia aerobiku, fitness, siłownię, saunę, zakwalifikowanych do usług związanych z poprawą kondycji fizycznej - PKWiU 96.04.10.0;

* wynajem, udostępnienie obiektów sportowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności - sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.00 "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomości niemieszkalnymi własnymi łub dzierżawionymi" - w wysokości 23%.

Natomiast nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące stosowania stawki podatku w wysokości 8% do opłat za uczestnictwo w organizowanych imprezach jednodniowych sportowo-rekreacyjnych w obiektach lub w plenerze tj. rajdach rowerowych, turniejach piłkarskich, szachowych, tenisa, wyjazdach wycieczkowych.

Ponadto podkreślenia wymaga, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl