IBPP2/443-296/08/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-296/08/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływu 26 marca 2008 r.), pismem z dnia 2 kwietnia 2008 (data wpływu 2 kwietnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT do robót budowlano montażowych dotyczącej budynków koszarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT do robót budowlano montażowych dotyczącej budynków koszarowych.Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływu 26 marca 2008 r.) oraz pismem z dnia 2 kwietnia 2008 r. (data wpływu 2 kwietnia 2008 r.). Ponadto w dniu 28 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca przedłożył pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi zawierające informację dotyczącą zaklasyfikowania zgodnie z zasadami metodycznymi PKOB zabudowań koszarowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Odrzucono ofertę przetargową w zakresie robót budowlano montażowych dotyczących budynków koszarowych, polegających na przebudowie budynku dla potrzeb szeregowych zawodowych - Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej, z powodu mylnie zdaniem Inwestora zastosowanej stawki podatku VAT w wysokości 22%.

Budynek mieści się na terenie koszar. Nie jest budynkiem mieszkalnym stałego zamieszkania. Sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych PKOB - 113.Podstawową funkcją budynku będzie funkcja mieszkalna (zbiorowe zakwaterowanie żołnierzy). Do chwili obecnej w wyżej wymienionym budynku mieści się kuchnia, stołówka i kantyna. Dopiero po przebudowie budynek będzie spełniał funkcje mieszkalne zbiorowego zakwaterowania żołnierzy. Po uzyskaniu ustnej informacji w Urzędzie Statystycznym w Łodzi budynek został zaklasyfikowany do PKOB 1274.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka powinna być zastosowana stawka podatku VAT w zakresie robót budowlano montażowych dotycząca budynków koszarowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obiektami budownictwa mieszkaniowego są jedynie obiekty wymienione w PKOB: 111 (budynki mieszkalne jednorodzinne), 112 (budynki mieszkalne o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe) i ex 113 w zakresie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Tylko remonty tych obiektów korzystają z opodatkowania stawką 7%. Remonty innych budynków mieszkalnych wymienionych w PKOB 113 np. budynki mieszkalne na terenie koszar podlegają opodatkowaniu stawką 22%.

Natomiast w piśmie uzupełniającym z dnia 2 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług przez obiekt budownictwa mieszkaniowego - rozumie się w 2008 r. budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji w brzmieniu przepisów od dnia 1 stycznia 2008 r.

Definicja "mieszkania" wg GUS brzmi: mieszkanie jest to lokal przeznaczony na stały pobyt ludzi - wybudowany lub przebudowany do celów mieszkalnych; konstrukcyjnie wydzielony trwałymi ścianami w obrębie budynku, do którego prowadzi niezależnie wejście z klatki schodowej, ogólnego korytarza, wspólnej sieni bądź bezpośrednio ulicy, podwórza lub ogrodu; składający się z jednej lub kilki izb (lub zespołu izb) i pomieszczeń pomocniczych (takich jak: przedpokój, hol, łazienka, wc, garderoba, spiżarka, schowek). W budynkach zbiorowego zamieszkania za mieszkanie uznaje się tylko ten lokal, który przeznaczony jest na stałe zamieszkiwanie właściciela, zarządcy lub pracowników obiektu i ich rodzin - prowadzących odrębne gospodarstwa domowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

* robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

* obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W związku z wyżej opisanymi zmianami w zakresie opodatkowania budownictwa mieszkaniowego po dniu 31 grudnia 2007 r., w cyt. wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wykreślono regulację uprawniającą do stosowania stawki 7% do budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130), takich jak: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych (poz. 20 zał. Nr 1 do rozporządzenia).

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zakłada możliwość stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa społecznego. W ustawie zdefiniowano budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym przede wszystkim poprzez odwołanie do pojęcia obiekty budownictwa mieszkaniowego, z wyłączeniem lokali użytkowych. Jednocześnie ustawa wprowadza szeroką definicję takich obiektów, odnosząc to pojęcie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszystkie budynki mieszkalne, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia (w tym budynki tzw. zbiorowego zamieszkania, tj. domy opieki społecznej, internaty, domy studenckie, domy dziecka, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne). Dodatkowo definicją tą objęte są lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także budynki instytucji ochrony zdrowia, świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza przeprowadzić przebudowę budynku nr 12 dla potrzeb Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej w Gliwicach. Podstawową funkcją budynku będzie funkcja mieszkalna (zbiorowe zakwaterowanie żołnierzy). Jednak do chwili obecnej w wyżej wymienionym budynku mieści się kuchnia, stołówka i kantyna. Dopiero po przebudowie budynek będzie spełniał funkcje mieszkalne zbiorowego zakwaterowania żołnierzy. Po uzyskaniu ustnej informacji w Urzędzie Statystycznym w Łodzi na chwilę obecną budynek został zaklasyfikowany do PKOB 1274.

W dniu 28 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca przedłożył w tut. organie pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 25 kwietnia 2008 r., z którego wynika iż zabudowania koszarowe tj. kuchnie, stołówki, kantyny klasyfikowane są w grupowaniu PKOB 1274 "Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej niewymienione".

Jeżeli zatem roboty budowlano - montażowe przeprowadzone zostaną w budynku, sklasyfikowanym przez Wnioskodawcę do grupowania PKOB 1274, które nie mieści się w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wówczas dla tych robót zastosowanie będzie miała 22% stawka podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe, jednak należy zauważyć, iż prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wynika z innego uzasadnienia niż wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

Wnioskodawca stwierdził bowiem iż remonty innych budynków mieszkalnych wymienionych w PKOB 113 np. budynki mieszkalne na terenie koszar podlegają opodatkowaniu stawką 22%.

Natomiast jak stwierdził tut. organ, stawka podatku VAT w wysokości 22% będzie miała zastosowanie, ponieważ roboty budowlano - montażowe przeprowadzone będą w budynku sklasyfikowanym przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKOB 1274.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl