IBPP2/443-290/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-290/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) oraz z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży własnych wyrobów stolarki okiennej i drzwiowej wraz z montażem w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym PKOB 11 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży własnych wyrobów stolarki okiennej i drzwiowej wraz z montażem w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym PKOB 11

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 maja 2011 r. znak: IBPP2/443-290/11/UH oraz pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym wskazanymi powyżej pismami zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem stolarki okiennej i drzwiowej. Swoje wyroby sprzedaje zarówno poprzez własną sieć sprzedaży jak i poprzez pośredników.

Wszystkie wyroby produkowane są na indywidualne zamówienia klientów.

Wyroby sprzedawane poprzez własną sieć sprzedaży są przez Wnioskodawcę montowane u odbiorcy.

Z klientem, u którego Wnioskodawca dokonuje sprzedaży stolarki okiennej z montażem, zawiera umowę cywilnoprawną.

Umowa cywilnoprawna zawierana jest na wykonanie i montaż stolarki okiennej i drzwiowej w budynku lub lokalu klienta.

Za wykonaną usługę, Wnioskodawca zawsze wystawia fakturę sprzedaży lub paragon fiskalny wraz z fakturą.

Wykonywane czynności montażu mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych usługę montażu Wnioskodawca dokonuje na obiektach oznaczonych symbolem "PKOB 11" i dotyczy budynków mieszkalnych o powierzchni do 300 m#178; oraz lokali mieszkalnych do 150 m#178;.

We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej określenie przez Wnioskodawcę przedmiotu działalności zgodnie z PKD to: 16.23. Z Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa, 43.32.Z zakładanie stolarki budowlanej.

Według PKW i U grupowanie 43.32.1 Roboty instalacyjne stolarki budowlanej obejmują roboty związane z instalowaniem futryn drzwiowych i okiennych oraz drzwi i okien w tym również przez podmiot będący ich producentem.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił także, iż usługa montażu stolarki okiennej i drzwiowej wykonywana jest w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych.

W piśmie z dnia 17 maja 2011 r. Wnioskodawca zmodyfikował pytanie oraz stanowisko do pytania następujący sposób:

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest właściwa stawka podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży przez producenta wyrobów stolarki okiennej i drzwiowej wraz z jego montażem, dla obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym (dotyczy wyłącznie budynków o symbolu PKOB 11 i powierzchni budynku do 300 m#178; lub lokalu do 150 m#178;), o których mowa w art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli sprzedaż przez producenta wyrobów stolarki okiennej i drzwiowej następuje wraz z jej montażem, w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług, należy zastosować właściwą stawkę dla świadczenia tych usług czyli 8%, o ile powierzchnia budowanego lub remontowanego (modernizowanego) budynku nie przekroczy 300 m#178; lub 150 m#178; w przypadku lokalu mieszkalnego.

Ponieważ przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć budowa czy remont, należy odwołać się do przepisów Prawa Budowlanego.

W myśl Zasad Metodycznych PKWiU roboty instalacyjne i montażowe, włączając instalowanie (montaż) stolarki budowlanej własnej produkcji, klasyfikuje się w dziale 43.32.1 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej", który to dział obejmuje roboty związane z instalowaniem futryn drzwiowych i okiennych oraz drzwi i okien w tym również przez podmiot będący ich producentem.

Tak więc dla usług montażu własnych wyrobów stolarki okiennej i drzwiowej w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym Wnioskodawca ma prawo stosować obniżoną, 8% stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie z dnia 17 maja 2011 r. oraz w piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r., Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego. Zmiany wprowadzone ww. pismami przyjęto jako wersje ostateczne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca produkuje stolarkę okienną i drzwiową na indywidualne zamówienia klientów i montuje ją u odbiorcy. Usługę montażu Wnioskodawca dokonuje na obiektach sklasyfikowanych do PKOB 11 i dotyczy ona budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m#178; oraz lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m#178;.

Wnioskodawca zawiera umowę cywilnoprawną na wykonanie i montaż stolarki okiennej i drzwiowej w ww. budynkach mieszkalnych oraz lokalach mieszkalnych.

Wykonywane czynności montażu własnych wyrobów stolarki okiennej i drzwiowej mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Wykonaną usługę, Wnioskodawca dokumentuje fakturą sprzedaży lub paragonem fiskalnym wraz z fakturą.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., należy odwołać się do uregulowań zawartych w ww. art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Istotnym jest zatem co jest przedmiotem sprzedaży, czy czynność wykonywana przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż usługi w zakresie montażu stolarki okiennej i drzwiowej wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (budynki mieszkalne jednorodzinne o powierzchni użytkowej do 300m#178; i lokale mieszkalne o powierzchni użytkowej do 150m#178;), podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl