IBPP2/443-288/08/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-288/08/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy części I budynku "Domu Zakonnego z Przedszkolem i Ośrodkiem Rekolekcyjno-Konferencyjnym wraz z infrastrukturą techniczną" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy części I budynku "Domu Zakonnego z Przedszkolem i Ośrodkiem Rekolekcyjno-Konferencyjnym wraz z infrastrukturą techniczną".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Po wygranym przetargu Wnioskodawca przystępuje do budowy części I budynku pn. "Dom Zakonny z Przedszkolem i Ośrodkiem Rekolekcyjno-Konferencyjnym wraz z infrastrukturą techniczną" dz. ewid. - Nazwa zadania zgodna z projektem i wydanym pozwoleniem na budowę.

Jest to jeden budynek, wg dokumentacji projektowej składający się z przyziemia użytkowego, parteru, I piętra i II piętra, o łącznej pow. użytkowej 1762,02 m 2.

Udział funkcji elementów w inwestycji przedstawia się następująco:

* Dom Zakonny - 26,1%

* Przedszkole - 19,9%

* Ośrodek Rekolekcyjno-Konferencyjny - 54,0%

Podział całej powierzchni użytkowej w m 2 w projektowanym budynku na poszczególne pomieszczenia (wg dokumentacji) jest następujący:

Pomieszczenia mieszkalne dla Sióstr Zakonnych (cele) i pokoje dla uczestników rekolekcji 421,91 m 2

Łazienki i WC 120,88 m 2

Klatki schodowe i komunikacja 298,02 m 2

Pomieszczenia porządkowe, magazyn bielizny, pralnia, suszarnia, pomieszczenia gospodarcze 61,50 m 2

Kuchnie 106,53 m 2

Sale wspólne, pomieszczenia socjalne, kancelaria, pracownia komputerowa 54,16 m 2

Kotłownia i pompownia 36,69 m 2

Garaż 57,93 m 2

Jadalnia 66,23 m 2

Hall z recepcją 46,85 m 2

Aneksy rekreacyjne 21,99 m 2

Sala konferencyjna i zaplecze sali 82,96 m 2

Refektarz, kaplica, chór 96,78 m 2

Pomieszczenia przedszkola (bez kuchni) 289,59 m 2

1762,02 m 2

Obecnie ogłoszony został przetarg na I część inwestycji, który wygrała firma Wnioskodawcy i obejmuje do wykonania 867,15 m 2 pow. użytkowej - do wykonania stan surowy I części budynku.

Zakres robót obejmuje - roboty ziemne, fundamenty, ściany, stropy, tarasy, balkony, nadproża i dach I części budynku po dylatację. W części tej znajdować się będą pomieszczenia - kuchnie, kotłownia, pompownia, suszarnia, pralnia, pomieszczenia gospodarcze, część klatek schodowych i komunikacji, kancelaria, pomieszczenia dla sióstr (cele 36,65 m 2, łazienki 30,54 m 2, sala konferencyjna i zaplecze sali, garaż, hall z recepcją, refektarz, kaplica, chór i pracownia komputerowa.

Inwestor wyraża opinię, że podatek VAT winien wynosić 7%, powołując się na postanowienie z 2006 r. wydane przez jeden z Urzędów Skarbowych dla wykonawcy, który przebudowywał i modernizował obiekt - Dom rekolekcyjny. Stanowisko poparte również było opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, który uznał, iż budynek klasyfikuje się "budynki zbiorowego zamieszkania" PKOB 113 (jako budynek Kościoła w znaczeniu podmiotowym).

Wnioskodawca w piśmie złożonym w dniu 8 czerwca 2009 r. dodał, iż oczekuje interpretacji indywidualnej w zakresie zaistniałego stanu faktycznego przedstawionej sprawy w złożonym wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na wykonywane roboty budowlane związane z budową przedstawionego budynku winna być zastosowana stawka 7% czy 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że przeważająca część (powyżej 50%) m 2 pow. użytkowej w całym budynku przeznaczona jest na cele mieszkaniowe związane z mieszkaniem Sióstr Zakonnych i uczestników rekolekcji, cała inwestycja winna być opodatkowana stawką 7%. Budynek winien być sklasyfikowany jako budynek zbiorowego zamieszkania PKOB 113. Wątpliwości wystąpiły ponieważ do realizacji będzie tylko I część budynku, w którym większa część m 2 pow. użytkowej stanowią pomieszczenia związane z funkcjonowaniem w przyszłości całego budynku (pomieszczenia kotłowni, pompownia, suszarnia, pralnia, pomieszczenia gospodarcze itd.).

Brak jest możliwości podziału całej inwestycji na takie etapy, by dana część obejmowała np. Dom Zakonny czy przedszkole. Wszystkie elementy są ściśle ze sobą powiązane, wspólne kuchnie, kotłownia, pompownia, pralnia, komunikacja itp. jest to jeden budynek pełniący kilka funkcji jak postanowiono w nazwie zadania.

Ze względów finansowych do realizacji podzielono budynek, a ta możliwość istniała, bo budynek jest dylatowany i I część jest budowana od przyziemia po dach do momentu dylatacji.

Wnioskodawca jest wykonawcą I części budynku i obecnie nie jest wiadome kiedy będzie budowany dalszy ciąg inwestycji i jaka firma będzie realizowała następny etap.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowania danego budynku znajduje się w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. W przepisach tych zdefiniowano m.in. pojęcia takie jak:

* obiekty budowlane - to konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych;

* budynki - to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne - kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie). Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, przy czym budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Z treści wniosku wynika, że po wygranym przetargu Wnioskodawca przystępuje do budowy części I budynku pn. "Dom Zakonny z Przedszkolem i Ośrodkiem Rekolekcyjno-Konferencyjnym wraz z infrastrukturą techniczną" dz. ewid. - Nazwa zadania zgodna z projektem i wydanym pozwoleniem na budowę. Jest to jeden budynek, wg dokumentacji projektowej składający się z przyziemia użytkowego, parteru, I piętra i II piętra, o łącznej pow. użytkowej 1762,02 m 2.

Ogłoszony przetarg na budowę I część inwestycji wygrała firma Wnioskodawcy i obejmuje do wykonania 867,15 m 2 pow. użytkowej - do wykonania stan surowy I części budynku.

Zakres robót obejmuje - roboty ziemne, fundamenty, ściany, stropy, tarasy, balkony, nadproża i dach I części budynku po dylatację. W części tej znajdować się będą pomieszczenia - kuchnie, kotłownia, pompownia, suszarnia, pralnia, pomieszczenia gospodarcze, część klatek schodowych i komunikacji, kancelaria, pomieszczenia dla sióstr (cele 36,65 m 2, łazienki 30,54 m 2), sala konferencyjna i zaplecze sali, garaż, hall z recepcją, refektarz, kaplica, chór i pracownia komputerowa.

Ze względów finansowych do realizacji podzielono budynek, a ta możliwość istniała, bo budynek jest dylatowany i I część jest budowana od przyziemia po dach do momentu dylatacji.

Wnioskodawca jest wykonawcą I części budynku i obecnie nie wiadomo, kiedy będzie budowany dalszy ciąg inwestycji i jaka firma będzie realizowała następny etap.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Zatem dla robót budowlanych dotyczących budowy Domu Zakonnego, sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKOB 113 "Budynki zbiorowego zamieszkania", pod warunkiem, że mieści się on w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonej w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT i że jest on budynkiem mieszkalnym stałego zamieszkania, zastosowanie miałaby 7% stawka podatku.

Należy jednakże podkreślić, iż cyt. wyżej przepisy wyłączają zastosowanie obniżonej stawki podatku do robót dotyczących lokali użytkowych znajdujących się we wskazanym obiekcie.

W świetle powyższego, Wnioskodawca wykonując roboty budowlane, których przedmiotem jest realizacja wyłącznie I części budynku, a zakres robót obejmuje roboty ziemne, fundamenty, ściany, stropy, tarasy, balkony, nadproża i dach I części budynku po dylatację, w której to części znajdować się będą pomieszczenia użytkowe, takie jak: kuchnie, kotłownia, pompownia, suszarnia, pralnia, pomieszczenia gospodarcze, część klatek schodowych i komunikacji, kancelaria, sala konferencyjna i zaplecze sali, garaż, hall z recepcją, refektarz, kaplica, chór i pracownia komputerowa, a ponadto pomieszczenia dla sióstr (cele 36,65 m2, łazienki 30,54 m2), nie świadczy kompleksowej usługi budowlanej polegającej na budowie budynku jako całości, na który składają się zarówno lokale mieszkalne, jak również inne pomieszczenia, będące integralną częścią budynku, zatem przedmiotowe roboty budowlane będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego budynku do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez Wnioskodawcę w jego stanowisku bliżej nieokreślonego postanowienia w sprawie interpretacji przepisów podatkowych Naczelnika Urzędu Skarbowego z 2006 r. należy zauważyć, iż interpretacje indywidualne (a w stanie prawnym obowiązującym do dnia 1 lipca 2007 r. - postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego) wydawane są w indywidualnych, konkretnych sprawach wnioskodawców, osadzonych w określonym stanie faktycznym i prawnym i do niego się zawężają.

Należy też wskazać, iż powołane postanowienie z 2006 r. zostało wydane w stanie prawnym wówczas obowiązującym. Natomiast przedmiotowa interpretacja dotyczy innego stanu prawnego, bowiem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., stąd też powołane postanowienie nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl