IBPP2/443-287a/07/LŻ - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem do spółki z o.o. zakładu samodzielnie sporządzającego bilans w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-287a/07/LŻ Możliwość opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem do spółki z o.o. zakładu samodzielnie sporządzającego bilans w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007 r. (data wpływu 14 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) i z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wniesienie aportem zakładu samodzielnie sporządzającego bilans do spółki celowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wniesienie aportem zakładu samodzielnie sporządzającego bilans do spółki celowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyżej wymieniony wniosek został uzupełniony pismami:

*

z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.),

*

z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 stycznia 2008 r. znak: IBPB3/423-294/07/MO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność inwestycyjno-deweloperską. Obecnie posiada nieruchomość w postaci budynku biurowego. W ramach posiadanego majątku Spółka wyodrębniła zakład samodzielnie sporządzający bilans obejmujący zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, związane z przedmiotową nieruchomością, w tym:

*

budynek biurowy,

*

prawa i obowiązki wynikające z Umowy Najmu,

*

prawa i obowiązki wynikające z umowy o zarządzanie Obiektem,

*

prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami mediów,

*

środki pieniężne Spółki zdeponowane na rachunkach bankowych,

*

prawa i obowiązki wynikające z innych umów związanych z Obiektem.

Mając w planach rozszerzenie prowadzonej działalności inwestycyjno-deweloperskiej, tak utworzony zakład zostanie wniesiony aportem do spółki celowej działającej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki będący zakładem samodzielnie sporządzającym bilans zostanie wyceniony w wartości rynkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słuszne jest założenie, iż w myśl art. 6 pkt 1 ustawy VAT planowana transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy planowana transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Według Spółki w planowanej transakcji należy przyjąć, iż czynność polegająca na objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki i pokryciu ich wkładem niepieniężnym w postaci aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącej zakładem samodzielnie sporządzającym bilans, nie jest objęta podatkiem VAT. Wnioskodawca uważa, iż w opisanej transakcji zostaną spełnione warunki umożliwiające uznanie jej za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącej zakładem samodzielnie sporządzającym bilans.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 6 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. iż zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego czyli aportu.

Jak wynika z cyt. wyżej przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, w przypadku gdy przedmiotem transakcji zbycia jest zakład (oddział) przedsiębiorstwa samodzielnie sporządzającego bilans, to wówczas czynność taka również nie jest objęta przepisami ustawy o podatku VAT. Możliwość samodzielnego sporządzania bilansu przez oddziały (zakłady) przedsiębiorstwa wynika z przepisów o rachunkowości. Pojęcie oddziału zawiera przepis art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), w myśl którego oddział jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Aby jednak zbycie tak rozumianego zakładu (oddziału) nie podlegało opodatkowaniu VAT, zakład (oddział) ten musi samodzielnie sporządzać bilans, to znaczy musi podlegać przepisom ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) księgi rachunkowe prowadzi się w siedzibie jednostki (przedstawicielstwa lub oddziału zagranicznej osoby prawnej).Jednocześnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż jednostki posiadające oddziały (zakłady) mogą prowadzić księgi rachunkowe oddziałów (zakładów) w siedzibie jednostki albo oddziałów (zakładów).W przypadku nieprowadzenia ksiąg rachunkowych w siedzibie jednostki (oddziału, zakładu) kierownik jednostki, w myśl ust. 4 ww. art. 11, obowiązany jest:

1.

powiadomić właściwy urząd skarbowy o miejscu prowadzenia ksiąg w terminie 15 dni od dnia wydania ksiąg poza siedzibę jednostki (oddziału, zakładu),

2.

zapewnić dostępność ksiąg rachunkowych do badania przez upoważnione organy kontroli zewnętrznej w siedzibie jednostki (oddziału, zakładu).

W myśl art. 51 ust. 1 ww. ustawy o rachunkowości, jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), wyłączając odpowiednio:

1.

aktywa i fundusze wydzielone,

2.

wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze,

3.

przychody i koszty z tytułu operacji dokonywanych między jednostką a jej oddziałami (zakładami) lub między jej oddziałami (zakładami),

4.

wynik finansowy operacji gospodarczych dokonywanych wewnątrz jednostki, zawarty w aktywach jednostki lub jej oddziałów (zakładów).

Zgodnie z art. 45 ust. 2 powołanej ustawy sprawozdanie finansowe składa się z:

1.

bilansu,

2.

rachunku zysków i strat,

3.

informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.

Jeżeli zatem bilans, o którym mowa w art. 6 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług jest bilansem sporządzanym zgodnie z przepisami ww. ustawy o rachunkowości i wchodzącym w skład sprawozdania finansowego sporządzanego przez osobę prawną, to wniesienie aportem zakładu samodzielnie sporządzającego bilans do spółki z o.o. w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym, nie będzie podlegać przepisom ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w ramach posiadanego majątku wyodrębniła zakład samodzielnie sporządzający bilans obejmujący zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, związane z przedmiotową nieruchomością. Mając w planach rozszerzenie prowadzonej działalności inwestycyjno-deweloperskiej, tak utworzony zakład zostanie wniesiony aportem do spółki celowej działającej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Reasumując, należy stwierdzić, że wniesienie zakładu samodzielnie sporządzającego bilans do spółki z o.o. w formie wkładu niepieniężnego czyli aportu jest czynnością nie podlegającą przepisom ustawy o podatku VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 tej ustawy. Ponadto informuje się, że w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych oraz w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl