IBPP2/443-285/13/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-285/13/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 czerwca 2013 r. znak: IBPP2/443-285/13/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie e-mail marketingu wg PKD (rodzaj przeważającej działalności) - 6201 Z Działalność związana z oprogramowaniem.

Spółka jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod numerem....

Spółka między innymi będzie świadczyć usługę telekomunikacyjną sprzedawaną we własnym imieniu i na własny rachunek wykonywaną przez innego dostawcę usług (przesyłanie krótkich wiadomości sms). Klienci wskażą bazę odbiorców do których będą wysyłane wiadomości SMS, wpiszą treść przez co zlecą Spółce wykonanie usługi, którą Spółka będzie świadczyć (wykonywać) poprzez innego dostawcę usług (operatora).

Klienci będą zlecać wysyłkę wiadomości sms poprzez system do e-mail marketingu X (możliwość zalogowania z każdego komputera mającego dostęp do Internetu):

* poprzez zasilenie o odpowiednią kwotę swojego konta SMS (pre paid); zapłata nastąpi na podstawie faktury pro-formy przed zleceniem wysłaniem wiadomości SMS,

* zlecenie wysłania wiadomości SMS i następnie zapłata za wykonaną usługę na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę z odroczonym terminem płatności.

Klienci będą korzystać z usług wysyłki SMS na dwa sposoby:

* na podstawie zawartej umowy licencyjnej na program X (program do e-mail marketingu), z którego po zalogowaniu wybierają grupę odbiorców, wpisują treść i akceptują wysyłkę tym samym zlecają X dostarczenie smsów pod wskazane numery GSM, wówczas termin płatności będzie określony w umowie jak też na fakturze,

* na podstawie zlecenia, konsultanci X zrealizują usługę polegającą na wysyłce smsów do wskazanej przez klienta grupy odbiorców, termin płatności będzie określony na fakturze.

Gdy usługa będzie realizowana z odroczonym terminem płatności, termin płatności będzie zawsze określony na fakturze. Faktury wystawiane po zapłacie z góry za doładowanie konta sms (pre-paid) mogą nie mieć terminu płatności określonego na fakturze lub termin płatności będzie taki sam jak data wystawienia faktury.

Pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego następująco:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie e-mail marketingu wg PKD (rodzaj przeważającej działalności) - 6201Z Działalność związana z oprogramowaniem. Spółka jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod numerem 9136 (zgodnie z art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.).

Spółka nie będzie sprzedawać żetonów, kart telefonicznych i innych jednostek uprawniających do korzystania z usługi telekomunikacyjnej w systemie przedpłaconym.

Spółka między innymi będzie świadczyć usługę telekomunikacyjną sprzedawaną we własnym imieniu i na własny rachunek wykonywaną przez innego dostawcę usług (przesyłanie krótkich wiadomości sms). Klienci wskażą bazę odbiorców do których będą wysyłane wiadomości SMS, wpiszą treść przez co zlecą Spółce wykonanie usługi, którą Spółka będzie świadczyć (wykonywać) poprzez innego dostawcę usług (operatora).

Klienci będą zlecać wysyłkę wiadomości sms poprzez system do e-mail marketingu X (możliwość zalogowania z każdego komputera mającego dostęp do Internetu):

* poprzez zasilenie o odpowiednią kwotę swojego konta SMS (pre paid); zapłata nastąpi na podstawie faktury pro-formy przed zleceniem wysłaniem wiadomości SMS

* zlecenie wysłania wiadomości SMS i następnie zapłata za wykonaną usługę na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę z odroczonym terminem płatności.

Klienci będą korzystać z usług wysyłki SMS na dwa sposoby:

* na podstawie zawartej umowy licencyjnej na program X (program do e-mail marketingu), z którego po zalogowaniu wybierają grupę odbiorców, wpisują treść i akceptują wysyłkę tym samym zlecają X dostarczenie smsów pod wskazane numery GSM, wówczas termin płatności będzie określony w umowie jak też na fakturze

* na podstawie zlecenia, konsultanci X zrealizują usługę polegającą na wysyłce smsów do wskazanej przez klienta grupy odbiorców, termin płatności będzie określony na fakturze. Gdy usługa realizowana jest z odroczonym terminem płatności, termin płatności będzie zawsze określony na fakturze. Faktury wystawiane po zapłacie z góry za doładowanie konta sms (pre-paid) mogą nie mieć terminu płatności określonego na fakturze lub termin płatności będzie taki sam jak data wystawienia faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Pytanie dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od sprzedaży z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Czy Spółka powinna zastosować art. 19 ust. 13 pkt 1b ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym:

* obowiązek podatkowy od faktur sprzedaży (VAT należny) dla usług świadczonych z odroczonym terminem płatności powstaje z upływem terminu płatności zgodnie z umową a nie w miesiącu wykonania usługi.

* W przypadku, gdy termin płatności nie został określony w umowie/zleceniu (termin płatności widnieje tylko na fakturze) czy obowiązujący jest termin zapłaty wynikający z faktury.

* dla usług świadczonych w systemie przedpłaconym (pre-paid) obowiązek podatkowy od faktur sprzedaży powstaje w miesiącu zapłaty.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka uważa, że powinna zastosować art. 19 ust. 13 pkt 1b z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej we własnym imieniu i na własny rachunek korzystając z usług podwykonawcy.

Tym samym spółka powinna przy rozliczaniu podatku należnego z tytułu wystawienia faktur dla swoich klientów stosować przepisy art. 19 ust. 13 pkt 1b z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych:

* dla klientów, którzy otrzymają fakturę z odroczonym terminem płatności obowiązek podatkowy przypada na termin płatności wskazany na fakturze lub umowie/zleceniu (jeśli został określony)

* dla klientów, którzy zapłacą z góry za doładowanie konta SMS obowiązek podatkowy powstaje z dniem zapłaty.

Pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił swoje stanowisko następująco:

Czy Spółka powinna zastosować art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym:

a. obowiązek podatkowy od faktur sprzedaży (VAT należny) dla usług świadczonych z odroczonym terminem płatności powstaje z upływem terminu płatności zgodnie z umową a nie w miesiącu wykonania usługi.

Spółka uważa, że powinna zastosować art. 19 ust. 13 pkt 1B z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej we własnym imieniu i na własny rachunek korzystając z usług podwykonawcy. Tym samym Spółka powinna przy rozliczaniu podatku należnego z tytułu wystawienia faktur dla swoich klientów stosować przepisy art. 19 ust. 13 pkt 1B z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych:

- dla klientów, którzy otrzymali fakturę z odroczonym terminem płatności obowiązek podatkowy przypada na termin płatności wskazany na fakturze lub umowie/zleceniu (jeśli został określony).

b.

w przypadku, gdy termin płatności nie został określony w umowie/zleceniu (termin płatności

widnieje tylko na fakturze) czy obowiązujący jest termin zapłaty wynikający z faktury.

Spółka uważa, że powinna zastosować Art. 19 ust. 13 pkt 1B z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej we własnym imieniu i na własny rachunek korzystając z usług podwykonawcy. Tym samym Spółka powinna przy rozliczaniu podatku należnego z tytułu wystawienia faktur dla swoich klientów stosować przepisy art. 19 ust. 13 pkt 1B z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych:

- dla klientów, którzy otrzymali fakturę z odroczonym terminem płatności obowiązek podatkowy przypada na termin płatności wskazany na fakturze lub umowie/zleceniu (jeśli został określony).

c.

dla usług świadczonych w systemie przedpłaconym (pre-paid) obowiązek podatkowy od faktur sprzedaży powstaje w miesiącu zapłaty.

Spółka uważa, że powinna zastosować Art. 19 ust. 13 pkt 1B z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej we własnym imieniu i na własny rachunek korzystając z usług podwykonawcy. Tym samym Spółka powinna przy rozliczaniu podatku należnego z tytułu wystawienia faktur dla swoich klientów stosować przepisy art. 19 ust. 13 pkt 1B z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych:

- dla klientów, którzy płacą z góry za doładowanie konta SMS obowiązek podatkowy powstaje z dniem zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Od tej zasady, ustawodawca określił szereg wyjątków ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np. od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18.

Przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłaconym, w przypadku gdy usługa jest realizowana przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek (art. 19 ust. 18 ustawy o VAT).

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, iż Spółka będzie świadczyć usługę telekomunikacyjną sprzedawaną we własnym imieniu i na własny rachunek, wykonywaną przez innego dostawcę usług (przesyłanie krótkich wiadomości sms). Klienci wskażą bazę odbiorców do których będą wysyłane wiadomości SMS, wpiszą treść przez co zlecą Spółce wykonanie usługi, którą Spółka będzie świadczyć (wykonywać) poprzez innego dostawcę usług (operatora).

Klienci będą zlecać wysyłkę wiadomości sms poprzez system do e-mail marketingu X:

* poprzez zasilenie o odpowiednią kwotę swojego konta SMS (pre paid); zapłata nastąpi na podstawie faktury pro-formy przed zleceniem wysłaniem wiadomości SMS,

* zlecenie wysłania wiadomości SMS i następnie zapłata za wykonaną usługę na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę z odroczonym terminem płatności.

Klienci będą korzystać z usług wysyłki SMS na dwa sposoby:

* na podstawie zawartej umowy licencyjnej na program X (program do e-mail marketingu), z którego po zalogowaniu wybierają grupę odbiorców, wpisują treść i akceptują wysyłkę tym samym zlecają X dostarczenie smsów pod wskazane numery GSM, wówczas termin płatności będzie określony w umowie jak też na fakturze,

* na podstawie zlecenia, konsultanci X zrealizują usługę polegającą na wysyłce smsów do wskazanej przez klienta grupy odbiorców, termin płatności będzie określony na fakturze.

Gdy usługa będzie realizowana z odroczonym terminem płatności, termin płatności będzie zawsze określony na fakturze. Faktury wystawiane po zapłacie z góry za doładowanie konta sms (pre-paid) mogą nie mieć terminu płatności określonego na fakturze lub termin płatności będzie taki sam jak data wystawienia faktury.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawy i opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych:

* w przypadku, gdy odroczono termin płatności zgodnie z umową, powstaje z chwilą upływu terminu płatności wskazanego w umowie,

* w przypadku, gdy termin płatności widnieje na fakturze, a nie został określony w umowie/zleceniu, powstaje z chwilą upływu terminu płatności wskazanego na tej fakturze,

* w systemie przepłaconym (pre-paid) w przypadku, gdy faktury są wystawiane po zapłacie z góry za doładowanie konta sms (faktury mogą nie mieć wskazanego terminu płatności lub termin płatności będzie taki sam jak data wystawienia faktury), powstaje z dniem zapłaty.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Każda zmiana elementu zdarzenia przyszłego w szczególności, gdy Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług telekomunikacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) powoduje, że interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl