IBPP2/443-285/08/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-285/08/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły Podstawowej nr 1 w C. przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2008 r. (data wpływu 26 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy czynności związane z zapewnieniem własnym uczniom i nauczycielom wyżywienia będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku określonego dla czynności edukacyjnych zgodnie z pozycją 7 załącznika nr 4 do ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy czynności związane z zapewnieniem własnym uczniom i nauczycielom wyżywienia będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku określonego dla czynności edukacyjnych zgodnie z pozycją 7 załącznika nr 4 do ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W wyniku wprowadzonej w 1999 r. reformy oświaty, decyzją władz Miasta, budynek szkoły podstawowej został podzielony na dwie, niezależne jednostki budżetowe - Szkołę Podstawową nr 1 i Gimnazjum. Obie placówki podlegają pod ten sam organ prowadzący - Urząd Miasta C. Podział budynku spowodował, że funkcjonująca dotychczas przy Szkole Podstawowej kuchnia i stołówka znalazły się w części budynku przyznanej Gimnazjum. Uczniowie Szkoły Podstawowej bez ograniczeń korzystali z obiadów wydawanych przez stołówkę w Gimnazjum i prowadzoną przez jej pracowników (obiady te stanowią 50% wydawanych posiłków). 20 lutego 2008 r. opłaty za wydawane obiady pobierał od uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej pracownik Gimnazjum. Obecnie Gimnazjum wystąpiło do Szkoły Podstawowej z wypowiedzeniem dotychczasowych warunków usług stołówkowych powołując się na § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. W związku z powyższym to Szkoła Podstawowa będzie zamawiała posiłki w Gimnazjum i wnosiła za nie opłatę na podstawie wystawionej faktury. Szkoła Podstawowa będzie zbierała od własnych uczniów opłaty za wyżywienie i wydawała bloczki obiadowe uprawniające uczniów do korzystania z obiadów wydawanych w stołówce Gimnazjum.

Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi przedmiotem klasyfikowania czynności wg PKWiU są czynności będące końcowym efektem działalności na rzecz innych podmiotów lub ludności. Ponieważ końcowym efektem opisanych czynności będzie zapewnienie wyżywienia własnym uczniom i pracownikom Szkoły, co mieści się w statucie Szkoły, czynności te należy zaliczyć do usług w zakresie edukacji mieszczących się w PKWiU w dziale 80.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności związane z zapewnieniem własnym uczniom i pracownikom Szkoły Podstawowej wyżywienia poprzez pobieranie opłat i zamawianie posiłków w innej jednostce organizacyjnej będzie mogło korzystać ze zwolnienia od podatku VAT określonego dla czynności edukacyjnych zgodnie z pozycją 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi należy stwierdzić, że efektem końcowym opisanych czynności jest zapewnienie wyżywienia swoim uczniom, co mieści się w statucie Szkoły, zatem czynności te należy zaliczyć do usług w zakresie edukacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT. Prawidłowa, pod względem klasyfikacji statystycznych, identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Ponadto w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwolnione od podatku są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Ze stanu faktycznego wskazanego we wniosku wynika, że w 1999 r. decyzją władz Miasta, budynek szkoły podstawowej został podzielony na dwie, niezależne jednostki budżetowe - Szkołę Podstawową nr 1 i Gimnazjum. Obie placówki podlegają pod ten sam organ prowadzący - Urząd Miasta C. Podział budynku spowodował, że funkcjonująca dotychczas przy szkole Wnioskodawcy kuchnia i stołówka znalazły się w części budynku przyznanej Gimnazjum.

Zatem Szkoła Podstawowa będzie zamawiała posiłki w Gimnazjum i wnosiła za nie opłatę na podstawie wystawionej faktury.

Usługi stołówki szkolnej w zakresie wydawania obiadów dla własnych uczniów i pracowników szkoły, Wnioskodawca kwalifikuje w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Tut. organ informuje, że identyfikacja statystyczna towarów i usług należy do właściwości rzeczowej organów statystyki publicznej, natomiast odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację towarów i usług jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towaru.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 7 wymieniono "usługi w zakresie edukacji" PKWiU ex 80. Zatem świadczenie usług przygotowywania posiłków dla uczniów i pracowników placówki oświatowej (szkoły) mającej siedzibę w budynku, w którym mieści się inna placówka oświatowa prowadząca stołówkę szkolną, nie wyklucza powyższych usług z grupowania PKWiU ex 80 "usługi związane z edukacją". Zarówno Szkoła Podstawowa nr 1 w C. jak i Gimnazjum pomimo swej odrębności są placówkami oświatowymi, świadczącymi usługi w zakresie edukacji.

Natomiast w sytuacji świadczenia usług na rzecz innych gospodarstw pomocniczych, zakładów budżetowych, bądź jednostek budżetowych, Szkoła będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług od świadczonych usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Ponadto podkreślić raz jeszcze należy, że organy podatkowe nie są uprawnione do klasyfikowania ani weryfikowania poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania towaru lub usługi, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o zaklasyfikowanie dokonane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl