IBPP2/443-274/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-274/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu 15 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 25 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

1.

czy prawidłowe będzie stosowanie przy sprzedaży domu wraz z wpisanym w bryłę budynku garażem oraz działką stawki podatku VAT w wysokości 7%,

2.

czy prawidłowe będzie stosowanie przy sprzedaży dla właścicieli domów udziałów w drodze osiedlowej stawki podatku VAT w wysokości 7%

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

1.

czy prawidłowe będzie stosowanie przy sprzedaży domu wraz z wpisanym w bryłę budynku garażem oraz działką stawki podatku VAT w wysokości 7%,

2.

czy prawidłowe będzie stosowanie przy sprzedaży dla właścicieli domów udziałów w drodze osiedlowej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 25 czerwca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Zajmuje się działalnością deweloperską.

Wnioskodawca nabył od osób fizycznych grunt pod budowę osiedla domów jednorodzinnych i zapłacił przy tym podatek p.c.c. Na zakupionym gruncie nie było żadnej zabudowy ani dróg. Wnioskodawca buduje na tym gruncie osiedle domów jednorodzinnych.

Są to domy jednorodzinne w zabudowie szeregowej o powierzchni użytkowej ok. 140 m2 oraz wolnostojące o powierzchni użytkowej ok. 202 m2, a więc ich powierzchnia użytkowa jest zgodna z wymogami objęcia społecznym programem mieszkaniowym.

Domy te są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, ich PKOB to 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne.

Zagospodarowując zakupiony grunt, Spółka buduje domy jednorodzinne i wykonuje osiedlową drogę biegnącą przez środek osiedla, która umożliwia dojazd do każdej wyodrębnionej nieruchomości.

Osiedle jest ogrodzone oraz dodatkowo każda działka wokół domu jest osobno ogrodzona.

Każda nieruchomość składająca się z wydzielonej działki wraz z domem ma założoną odrębną księgę wieczystą.

Osiedlowa droga jest wydzielona - ma założoną księgę wieczystą, każdy właściciel domu będzie zobowiązany nabyć udział w drodze proporcjonalny do wielkości działki. Nie jest możliwe nabycie domu bez nabycia udziału w drodze osiedlowej a sprzedaż odbywa się w ramach jednego aktu notarialnego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. Wnioskodawca stwierdził, że zgodnie z projektem architektonicznym, w bryle budynków (zarówno wolnostojących jak i szeregowych) mieści się garaż i stanowi wraz z domem jedną bryłę architektoniczną. Garaż jest nierozerwalną częścią budynku i nie może być przedmiotem odrębnego obrotu, gdyż nie jest możliwa jego sprzedaż jako samodzielnego pomieszczenia.

Wykonana droga osiedlowa umożliwiająca dojazd do poszczególnych domów jest trwale związana z gruntem i łączy się podejściami do domów. Jest ona niezbędnym elementom realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego, ponieważ umożliwia korzystanie z domów ich właścicielom. Wykonanie tego pasażu komunikacyjnego jest niezbędne jako czynność pomocnicza, aby mogło dojść do wykonania czynności podstawowej jaką jest dostawa domu jednorodzinnego.

Nie jest możliwy cywilnoprawny, samodzielny obrót tym elementem dostawy domu jednorodzinnego bez równoczesnego dokonania czynności dotyczącej samego domu jednorodzinnego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 czerwca 2009 r. Wnioskodawca stwierdził, że przedmiotem dostawy będzie nieruchomość gruntowa, stanowiąca działkę gruntu o określonym numerze i powierzchni wraz z wniesionym na przedmiotowej działce budynkiem oraz proporcjonalny udział w stanowiącej drogę działce o określonym numerze. Udział ten liczony jest według proporcji: grunt pod komunikację wspólną (drogi) do ogółem gruntu przypisanego do domów. Co można przedstawić schematycznie w następujący sposób:

Cały grunt: A

Grunt przypisany do domów na wyłączność: B

Grunt pod komunikację wspólną (droga): C = A - B

Proporcja określająca proporcjonalny udział w drodze: p = C / B.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe będzie stosowanie przy sprzedaży domu wraz z wpisanym w bryłę budynku garażem oraz działką stawki podatku VAT w wysokości 7%.

2.

Czy prawidłowe będzie stosowanie przy sprzedaży dla właścicieli domów udziałów w drodze osiedlowej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Stawkę podatku VAT w wysokości 7% stosuje się dla dostawy (sprzedaży) budynków lub budowli trwale związanych z gruntem. W takiej sytuacji nie wyodrębnia się osobno wartości gruntu ani garażu, jeśli jest wpisany w bryłę budynku, stosując dla wszystkich elementów składowych dostawy budynku jednakową stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ sprzedaż udziału w drodze osiedlowej jest prawem związanym bezpośrednio z nieruchomością i nie można wykupić go bez zakupu nieruchomości oraz korzystanie z tej drogi jest konieczne aby dostać się do gruntu na którym posadowiony jest budynek, więc obowiązywać będzie dla sprzedaży udziału w drodze VAT 7%, który jest właściwy dla dostawy budynków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże, stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynkami są zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Z powyższego wynika, że prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 7% stawki podatku VAT wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie uznana za obiekt budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z Polską Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), w związku z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez:

a.

budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

b.

budynek mieszkalny jednorodzinny należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku;

c.

budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Należy zauważyć, iż dom jednorodzinny (budynek mieszkalny jednorodzinny) zgodnie z przepisami ustawy - Prawo budowlane, to budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość.

Zgodnie z przepisami cyt. wyżej rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Dział 11 PKOB obejmuje:

* Budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111),

* Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112),

* Budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113).

Zgodnie z PKOB grupa 111 - klasa 1110 obejmuje budynki mieszkalne jednorodzinne, w tym samodzielne budynki oraz domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu.

Jeżeli więc w bryle budynku mieszkalnego jednorodzinnego mieści się garaż, to mamy do czynienia z obiektem stanowiącym jeden niepodzielny budynek (jedną bryłę architektoniczną). Zatem garaż taki jest nierozerwalną częścią domu jednorodzinnego i nie może być przedmiotem odrębnego obrotu, gdyż nie jest możliwa jego sprzedaż jako samodzielnego pomieszczenia.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki rozstrzyga art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Zatem należy zauważyć, że o tym jaką stawką podatku VAT będzie opodatkowana dana dostawa gruntu decydować będzie charakter gruntu w chwili dokonania dostawy.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka nabyła od osób fizycznych grunt pod budowę osiedla domów jednorodzinnych. Spółka buduje na tym gruncie osiedle domów jednorodzinnych.

Są to domy jednorodzinne w zabudowie szeregowej o powierzchni użytkowej ok. 140 m2 oraz wolnostojące o powierzchni użytkowej ok. 202 m2, a więc ich powierzchnia użytkowa jest zgodna z wymogami objęcia społecznym programem mieszkaniowym.

Domy te są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, ich PKOB to 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne.

Zagospodarowując zakupiony grunt, Spółka buduje domy jednorodzinne i wykonuje osiedlową drogę biegnącą przez środek osiedla, która umożliwia dojazd do każdej wyodrębnionej nieruchomości.

Osiedle jest ogrodzone oraz dodatkowo każda działka wokół domu jest osobno ogrodzona.

Każda nieruchomość składająca się z wydzielonej działki wraz z domem ma założoną odrębną księgę wieczystą.

Osiedlowa droga jest wydzielona - ma założoną księgę wieczystą, każdy właściciel domu będzie zobowiązany nabyć udział w drodze proporcjonalny do wielkości działki. Nie jest możliwe nabycie domu bez nabycia udziału w drodze osiedlowej a sprzedaż odbywa się w ramach jednego aktu notarialnego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z projektem architektonicznym, w bryle budynków (zarówno wolnostojących jak i szeregowych) mieści się garaż i stanowi wraz z domem jedną bryłę architektoniczną. Garaż jest nierozerwalną częścią budynku i nie może być przedmiotem odrębnego obrotu, gdyż nie jest możliwa jego sprzedaż jako samodzielnego pomieszczenia.

Wykonana droga osiedlowa umożliwiająca dojazd do poszczególnych domów jest trwale związana z gruntem i łączy się podejściami do domów. Jest ona niezbędnym elementom realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego, ponieważ umożliwia korzystanie z domów ich właścicielom. Wykonanie tego pasażu komunikacyjnego jest niezbędne jako czynność pomocnicza, aby mogło dojść do wykonania czynności podstawowej jaką jest dostawa domu jednorodzinnego.

Nie jest możliwy cywilnoprawny, samodzielny obrót tym elementem dostawy domu jednorodzinnego bez równoczesnego dokonania czynności dotyczącej samego domu jednorodzinnego.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, że przedmiotem dostawy będzie nieruchomość gruntowa, stanowiąca działkę gruntu o określonym numerze i powierzchni wraz z wniesionym na przedmiotowej działce budynkiem oraz proporcjonalny udział w stanowiącej drogę działce o określonym numerze. Udział ten liczony jest według proporcji: grunt pod komunikację wspólną (drogi) do ogółem gruntu przypisanego do domów.

Ad. 1.

W świetle powołanych przepisów prawa, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy uznać, że sprzedaż dotycząca obiektów budownictwa mieszkaniowego zaklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 tj. domów jednorodzinnych w zabudowie szeregowej oraz wolnostojących stanowiących z garażem jedną bryłę oraz gruntem związanym z tym obiektem będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 12 w powiązaniu z przepisem art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż ma on prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% w stosunku do dostawy budynków trwale związanych z gruntem, należało uznać za prawidłowe.

Za nieprawidłowe należało natomiast uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% w stosunku do budowli ponieważ z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie dokonuje dostawy budowli.

Ad. 2

Stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak m.in. drogi.

Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych dokonuje klasyfikacji obiektów budowlanych rozumianych jako konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej". Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane niesklasyfikowane jako budynki, tj. drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady drogi lotniskowe, zapory wodne, itp. Zatem jeśli dana budowla w rozumieniu Prawa budowlanego nie została sklasyfikowana jako budynek, mieści się w sekcji "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej."

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika, iż stawka podatku w wysokości 7% stosowana jest w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem stawką podatku 7% nie mogą być objęte drogi będące obiektami inżynierii lądowej.

Zakres przewidzianego w danym przepisie odstępstwa od ogólnych zasad musi bowiem zostać ograniczony wyłącznie do tego, co wyraźnie w nim zapisano. Przepisy ustanawiające odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT jest pobierany od każdej odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, podlegają wykładni zawężającej.

Należy zauważyć, iż orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wskazuje wprost na możliwość oddzielnego opodatkowania jednej czynności. Jak wynika z wyroku ETS z dnia 6 lipca 2006 r. w sprawie C-251/06 możliwe jest również oddzielne opodatkowanie określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność. Oznacza to, że okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencją podatkową w podatku VAT oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby od dostawy towarów wyłączonych z preferencji podatek VAT był pobierany według stawki podstawowej.

Mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów, należy stwierdzić, iż sprzedaż udziału w stanowiącej drogę działce, będzie podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż obowiązywać będzie dla sprzedaży udziału w drodze VAT 7%, który jest właściwy dla dostawy budynków, należało uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie w zakresie uznania, że opisane we wniosku czynności podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 7%, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku budynków - według PKOB.

Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków, według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Ponadto należy zaznaczyć, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl