IBPP2/443-273/08/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-273/08/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki. z o.o. G.P., przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 20 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy premie pieniężne za zrealizowanie w danym okresie czasu obrotu powyżej ustalonego poziomu lub dokonanie zakupu/sprzedaży towarów powyżej ustalonej ilości, przyznawane przez Spółkę kontrahentom a także otrzymywane od kontrahentów, należy traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy premie pieniężne za zrealizowanie w danym okresie czasu obrotu powyżej ustalonego poziomu lub dokonanie zakupu/sprzedaży towarów powyżej ustalonej ilości, przyznawane przez Spółkę kontrahentom a także otrzymywane od kontrahentów, należy traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności handlowej Wnioskodawca przyznaje swoim odbiorcom jak również otrzymuje od swoich dostawców premie pieniężne. Premie te przyznawane są za zrealizowanie w danym okresie czasu pomiędzy Spółką a jej danym kontrahentem obrotu powyżej ustalonego poziomu lub dokonanie zakupu/sprzedaży towarów powyżej ustalonej ilości. Początkowo Spółka wystawiała swoim odbiorcom jak również otrzymywała od swoich dostawców noty księgowe, dokumentujące kwoty otrzymanych bądź przyznanych premii. W związku z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026, oraz szeregiem wydawanych i publikowanych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów w tym czasie interpretacji prawa podatkowego, z których jednoznacznie wynikało, iż tego typu działalność jest działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Spółka zaczęła wystawiać swoim odbiorcom oraz otrzymywać od swoich dostawców faktury VAT, w których kwota premii powiększana była o podatek VAT wg stawki 22%. Spółka dokonywała odliczenia podatku VAT naliczonego, znajdującego się na fakturach otrzymywanych od swoich kontrahentów, dokumentujących przekazane premie pieniężne.Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 czerwca 2008 r., Wnioskodawca wskazał, iż udzielane i otrzymywane od kontrahentów premie, nie są związane z konkretną dostawą (fakturą). Dotyczą one okresów miesięcznych i zależą od ilości sprzedanego towaru za cały okres, bądź też terminowych wpłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premie pieniężne za zrealizowanie w danym okresie czasu obrotu powyżej ustalonego poziomu lub dokonanie zakupu/sprzedaży towarów powyżej ustalonej ilości, przyznawane przez Spółkę kontrahentom a także otrzymywane od kontrahentów, należy traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług, czyli działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535. z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznawanie i otrzymywanie od kontrahentów premii pieniężnych na zasadach opisanych powyżej nie jest działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają transakcje zakupu i sprzedaży towarów pomiędzy Spółką a jej kontrahentami, a więc potraktowanie faktu dokonania zakupów jako świadczenia usługi na rzecz dostawcy towaru jest de facto kolejnym opodatkowaniem tych samych transakcji. Spółka uważa, że przyznawane i otrzymywane na zasadach opisanych w niniejszym zapytaniu premie pieniężne powinny być dokumentowane notami księgowymi. Podobne do Spółki stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17 września 2007 r. (sygn. 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO). Stanowisko prezentowane przez Spółkę znajduje również poparcie w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06), w którym Sąd orzekł, że osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie stanowi usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem wypłacana temu nabywcy premia (bonus) za uzyskanie danego pułapu obrotów nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług. Z poszanowaniem powyższego orzeczenia została także wydana decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie (sygn. IS 11/2-443/215/07) dnia 6 lutego 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Przedsiębiorcy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych są uzależnione od wielu czynników, m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

W przypadkach gdy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy - obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Taka premia pieniężna ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Postanowienia uzależniające przyznanie bonusu od wielkości dokonanych zakupów (o określonej wartości lub ilości towarów) w danym okresie wskazują, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z premią pieniężną, która nie odnosi się do żadnej konkretnej dostawy towarów, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków. Należy uznać, iż w tej sytuacji wypłacenie oraz otrzymanie premii pieniężnej jest ściśle uzależnione od określonego zachowania kupującego (tj. Wnioskodawcy, gdy taką premię otrzymuje lub kontrahenta gdy jest on nabywcą towarów i premia jest mu wypłacana). Otrzymana zatem przez kupującego premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone jego zachowanie się w stosunku do sprzedawcy.

Zachowanie nabywcy (tj. Wnioskodawcy, gdy taką premię otrzymuje lub kontrahenta, gdy premia jest mu wypłacana) należy uznać w tym przypadku jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę, Wnioskodawca lub kontrahent otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej, która dotyczy okresów miesięcznych i zależy od ilości (lub wartości) sprzedanego towaru za cały okres, bądź też dotyczy terminowych wpłat.

Konsekwencją uznania danej premii pieniężnej jako formę wynagrodzenia za określone świadczenie jest brak możliwości potraktowania jej jako rabat (opust), który zmniejszałby podstawę opodatkowania u dostawcy - wypłacającego premię. Premia nie pełni w takim przypadku funkcji rabatu, a jedynie jej wysokość określana jest poprzez odwołanie się do wcześniej dokonanych przez kupującego zakupów lub też realizacji terminowych płatności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika ponadto, iż Wnioskodawca przyznaje swoim odbiorcom jak również otrzymuje od swoich dostawców premie pieniężne. Premie te odnoszą się do wszystkich dostaw, nie są związane z konkretną dostawą (fakturą). Dotyczą one okresów miesięcznych i zależą od ilości (lub wartości) sprzedanego towaru za cały okres, bądź też terminowych wpłat.

W takim przypadku należy uznać, że udzielane premie pieniężne związane sąz określonym zachowaniem Wnioskodawcy lub kontrahenta.W sprawie zatem znajduje zastosowanie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Wypłacona premia pieniężna podlega opodatkowaniu stawką 22% i powinna zostać udokumentowana, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, fakturą spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), przez kontrahentów Wnioskodawcy, gdy to on wypłaca premie pieniężne, a w sytuacji, gdy Wnioskodawca jest stroną otrzymującą premie pieniężne to on dokumentuje obrót z tego tytułu wystawiając fakturę VAT.

Reasumując, w przedmiotowej sytuacji udzielane oraz otrzymywane od kontrahentów premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Przedmiotowe transakcje należy udokumentować fakturą VAT, którą winien wystawić świadczący usługę.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż powołany przez Wnioskodawcę wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie dotyczą konkretnych indywidualnych spraw przedstawionych w określonym stanie faktycznym a dokonane w nich rozstrzygnięcia wiążą tylko w konkretnej sprawie.

Nadmienia się, iż w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu premii pieniężnej, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl