IBPP2/443-270/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-270/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 29 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Ubezpieczyciela usług pośrednictwa ubezpieczeniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Ubezpieczyciela usług pośrednictwa ubezpieczeniowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia działalności gospodarczej m.in. w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego. Działalność ta jest wykonywana za pośrednictwem osób fizycznych spełniających wymagania określone w art. 19 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym tj. agentów ubezpieczeniowych.

Zamierza on zawrzeć umowę z Ubezpieczycielem, który prowadzi działalność w zakresie ubezpieczeń osobowych. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca będzie wykonywał czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego polegające na doprowadzeniu do zawierania przez osoby fizyczne (dalej: Klienci) umów ubezpieczeniowych z Ubezpieczycielem. Osoby zatrudnione przez Spółkę, które wykonują tego rodzaju czynności, posiadają uprawnienia do wykonywania czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz są zarejestrowane w Komisji Nadzoru Finansowego (dalej: agenci ubezpieczeniowi).

Omawiany proces pośrednictwa w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych zaczyna się od zainicjowania przez agenta ubezpieczeniowego kontaktu z Klientem, przeprowadzenia rozmowy dotyczącej oferowanych ubezpieczeń, a kończy się przystąpieniem Klienta do umowy ubezpieczenia. Objęcie ochroną ubezpieczeniową jest potwierdzane wysłaniem przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających przystąpienie do umowy ubezpieczenia grupowego. Bezpośredni kontakt z Klientem jest wykonywany przez agentów ubezpieczeniowych Wnioskodawcy drogą telefoniczną przy użyciu infrastruktury w postaci centrum telefonicznego. Baza Klientów, którym jest przedstawiana oferta produktów ubezpieczeniowych, pochodzi m.in. od operatora telefonii komórkowej (na podstawie umowy taka baza jest dostarczana do Spółki).

W ramach świadczonych usług pośrednictwa ubezpieczeniowego Wnioskodawca będzie wykonywać następujące czynności:

1.

uzyskiwanie zgody Klienta na prezentację oferty ubezpieczeniowej Ubezpieczyciela oraz zgodę Klienta na nagrywanie rozmowy;

2.

przedstawianie Klientom oferty i warunków przystąpienia do Grupowej Umowy Ubezpieczenia;

3.

rzetelne i wyczerpujące informowanie Klientów o rodzajach i warunkach usług ubezpieczeniowych oferowanych przez Ubezpieczyciela za pośrednictwem Spółki;

4.

pouczanie Klienta o jego obowiązkach informacyjnych w trakcie zawierania umowy;

5.

uzyskiwanie zgody (tj. oświadczenia woli) Klienta na zawarcie umowy i przystąpienie do Grupowej Umowy Ubezpieczenia;

6.

przyjmowanie informacji i danych dotyczących Klienta niezbędnych do zawarcia umowy ubezpieczenia (w tym przyjęcie oświadczenia Klienta o osobach uposażonych z tytułu umowy ubezpieczenia);

7.

w przypadku Klientów, którzy są abonentami operatora telefonii komórkowej, uzyskiwanie od osoby przystępującej do ubezpieczenia zgody na comiesięczne obciążenie jej rachunku telefonicznego kwotą odpowiadającą swą wysokością kwocie składki pobieranej przez operatora komórkowego na rzecz Ubezpieczyciela w związku z objęciem tej osoby ochroną ubezpieczeniową W przypadku innych Klientów sposób pobierania składki jest ustalany odrębnie;

8.

przygotowanie i dostarczenie potwierdzenia przystąpienia do ubezpieczenia oraz Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (przesłanie listem poleconym).

W celu prawidłowego wykonania umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do wykonywania innych czynności niezbędnych do prawidłowego i rzetelnego wykonywania usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, w tym między innymi:

1.

posługiwania się wyłącznie dokumentami, formularzami, drukami, ogólnymi warunkami ubezpieczeń oraz dokumentami, które pochodzą od Ubezpieczyciela lub są przez niego zaakceptowane;

2.

przygotowywania agentów zatrudnionych przez Spółkę w zakresie wiedzy o produktach oferowanych przez Ubezpieczyciela oraz nadzorowanie ich pracy w celu rzetelnego i skutecznego wykonywania przez nich czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego;

3.

sporządzania i przekazywania na żądanie Ubezpieczyciela wszelkich danych wymaganych przez przepisy prawa lub nadzór ubezpieczeniowy;

4.

przedstawienia na żądanie Ubezpieczyciela wszelkiej dokumentacji związanej z wykonywaniem niniejszej umowy;

5.

realizacji umowy przez osoby zarejestrowane w Rejestrze Komisji Nadzoru Finansowego.

Wszystkie powyższe czynności wykonywane przez Spółkę są niezbędne do skutecznego świadczenia usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, tj. do doprowadzenia do zawarcia umowy pomiędzy Ubezpieczycielem a Klientem. Są więc to usługi, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.; dalej: ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym). Wnioskodawca jednocześnie podkreślił, iż wszystkie czynności w tym zakresie wykonuje samodzielnie. Ubezpieczyciel nie będzie uczestniczył bowiem w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych prowadzonej przez Spółkę, w szczególności nie będzie on dokonywał zatwierdzenia potencjalnych Klientów oraz wyrażał zgody na zawarcie poszczególnych umów. Ubezpieczyciel będzie jedynie upoważniony do okresowego kontrolowania prawidłowości prowadzonego procesu sprzedaży przez Spółkę na rzecz Ubezpieczyciela.

W dniu 6 lutego 2009 r. Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: GUS) z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji wyżej wymienionych usług na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU). W piśmie z dnia 27 lutego 2009 r. opisane powyżej usługi zostały sklasyfikowane przez GUS na gruncie PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. pod pozycją PKWiU 67.20.10-00.10 "Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami" oraz na gruncie PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. pod pozycją PKWiU 66.22.10.0 "Usługi agentów i brokerów ubezpieczeniowych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane w stanie faktycznym usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Ubezpieczyciela są zwolnione od opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego świadczone na rzecz Ubezpieczyciela są zwolnione od opodatkowania VAT. Potwierdzają to niżej przedstawione argumenty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Co do zasady sprzedaż towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu 22% VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Zgodnie z poz. nr 3 omawianego Załącznika zwolnieniu z VAT podlegają usługi pośrednictwa finansowego zawarte w PKWiU w Sekcji J ex 65-67, poza precyzyjnie wymienionymi wyjątkami.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki. Art. 41 ust. 14 ustawy o VAT stanowi, że zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie ustawy o VAT nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie. Dodatkowo, § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. wprowadzającego PKWiU z 2008 r. stanowi, że do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się PKWiU z 1997 r. W konsekwencji, dla potrzeb klasyfikacji analizowanych w niniejszym wniosku usług na gruncie ustawy o VAT do końca 2009 r. należy stosować klasyfikacje PKWiU z 1997 r.

W PKWiU z 1997 r. w Sekcji J pod numerem 67.20.10-00.10 sklasyfikowane zostały usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami. Zgodnie więc z treścią załącznika nr 4 do ustawy o VAT ta grupa usług podlega zwolnieniu od opodatkowania VAT.

Mając na uwadze powyższe, dla stwierdzenia, że usługi świadczone przez Spółkę podlegają zwolnieniu od opodatkowania VAT muszą być spełnione następujące warunki:

* usługa stanowi usługę pośrednictwa ubezpieczeniowego,

* usługa ta została sklasyfikowana w PKWiU z 1997 r. w Sekcji J pod numerem 67.20.10-00.10,

* usługa ta nie została wymieniona w katalogu usług, które nie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania VAT.

Usługi, które będą świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Ubezpieczyciela w ramach omawianej umowy, dotyczą pośrednictwa ubezpieczeniowego pomiędzy Ubezpieczycielem a Klientem. Zadaniem Spółki jest kontaktowanie się drogą telefoniczną z potencjalnymi Klientami. Podczas rozmowy agenci ubezpieczeniowi będą przedstawiać Klientowi ofertę produktów ubezpieczeniowych oraz zachęcać go do zawarcia umowy z Ubezpieczycielem. W przypadku wyrażenia zainteresowania przez Klienta zawarciem takiej umowy, agenci ubezpieczeniowi dopełnią wszelkich formalności niezbędnych do zawarcia skutecznej umowy (zebranie wszystkich wymaganych danych Klienta, odebranie od niego oświadczenia woli o dobrowolnym przystąpieniu do umowy, co jest równoważne z zawarciem umowy). Końcowym etapem procesu zawierania umowy jest przygotowanie i wysłanie do Klienta dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia z Ubezpieczycielem.

Wszystkie czynności realizowane przez Spółkę mają zatem, zdaniem Wnioskodawcy, na celu doprowadzenie do sprzedaży produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez Ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel jest zainteresowany otrzymaniem finalnej usługi w postaci pośrednictwa w zawarciu jak największej liczby umów z klientami. W konsekwencji, omawiane czynności powinny być traktowane jako usługa pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Wyżej przedstawiona klasyfikacja znajduje swoje potwierdzenie w treści przepisów ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Zgodnie art. 2 tej ustawy pośrednictwo ubezpieczeniowe polega na wykonywaniu przez pośrednika za wynagrodzeniem czynności faktycznych lub czynności prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia. Jak zostało już wskazane, wszystkie analizowane czynności (zarówno faktyczne, jak i prawne) wykonywane przez agentów Wnioskodawcy są związane z zawieraniem umów ubezpieczenia. Agenci ubezpieczeniowi Spółki przeprowadzają bowiem pełen proces pośrednictwa ubezpieczeniowego zaczynający się od zainicjowania kontaktu z Klientem a kończący się na zawarciu umowy ubezpieczenia.

Należy dodatkowo zaznaczyć, iż omawiane czynności będą wykonywane wyłącznie przez osoby posiadające uprawnienia do wykonywania czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego (tj. agentów ubezpieczeniowych). Tak więc, czynności wykonywane przez Spółkę spełniają definicję pośrednictwa ubezpieczeniowego wprowadzoną przez przepisy prawa, co dodatkowo uzasadnia charakter analizowanych usług.

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Ubezpieczyciela spełniają pierwszy z wymienionych warunków dla zastosowania zwolnienia od VAT, tj. stanowią usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę w zakresie charakteru usług, które będą świadczone na rzecz Ubezpieczyciela, znalazło pełne potwierdzenie w opinii klasyfikacyjnej wydanej przez GUS w piśmie z dnia 27 lutego 2009 r. Omawiane w niniejszym wniosku usługi zostały sklasyfikowane przez GUS na gruncie PKWiU z 1997 r. pod numerem PKWiU 67.20.10-00.10 "Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami".

Jednocześnie Spółka podkreśliła, że w tym samym piśmie GUS dokonał klasyfikacji tych usług również na gruncie PKWiU z 2004 r. oraz PKWiU z 2008 r. (aktualnie obowiązującej, jednakże nie dla potrzeb VAT). W obu tych przypadkach również został potwierdzony charakter usług świadczonych przez Spółkę jako usług pośrednictwa ubezpieczeniowego (agentów ubezpieczeniowych). Usługi te zostały sklasyfikowane na gruncie PKWiU z 2004 r. pod numerem PKWiU 67.20.20-00.00 "Usługi maklerów i agencji ubezpieczeniowych", natomiast na gruncie PKWiU z 2008 r. pod numerem PKWiU 66.22.0 "Usługi agentów i brokerów ubezpieczeniowych".

W świetle klasyfikacji statystycznej wydanej przez GUS, usługi te, w ocenie Wnioskodawcy, nie zostały wymienione w katalogu usług wyłączonych ze stosowania zwolnienia od opodatkowania VAT.

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Ubezpieczyciela spełniają również drugi i trzeci z wymienionych warunków dla zastosowania zwolnienia od VAT. Tym samym, wszystkie wymieniowe warunki dla zastosowania zwolnienia w zakresie omawianych usług zostały spełnione. W konsekwencji, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Ubezpieczyciela są, według Wnioskodawcy, zwolnione od opodatkowania VAT.

Spółka jednocześnie podkreśliła, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wydanych interpretacjach przez organy podatkowe w podobnych sprawach.

Mając na uwadze fakt, iż analizowane usługi:

* stanowią usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego,

* zostały sklasyfikowane przez GUS na gruncie PKWiU z 1997 r. pod numerem PKWiU 67.20.10-00.10 "Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami" oraz

* nie zostały wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia od opodatkowania VAT,

* usługi świadczone przez Wnioskodawcę, w jego ocenie, podlegają zwolnieniu od opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ustawodawca w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określił, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto w art. 8 ust. 3 ustawy wskazano, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Konstrukcja przepisów ustawy wskazuje, iż wszelkie preferencje w stawce podatku od towarów i usług uzależnione są od zaklasyfikowania danego towaru/usługi do właściwego grupowania statystycznego, o wskazanym w ustawie symbolu PKWiU.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy (stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku).

W poz. 3 tego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego, sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem między innymi usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Z przepisu tego wynika, że co do zasady, usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych są wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jednakże to wyłączenie nie dotyczy usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmioty działające w imieniu i na rzecz tych zakładów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę z Ubezpieczycielem, który prowadzi działalność w zakresie ubezpieczeń osobowych. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca będzie wykonywał czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego polegające na doprowadzeniu do zawierania przez osoby fizyczne (dalej: Klienci) umów ubezpieczeniowych z Ubezpieczycielem. Osoby zatrudnione przez Spółkę, które wykonują tego rodzaju czynności, posiadają uprawnienia do wykonywania czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz są zarejestrowane w Komisji Nadzoru Finansowego (dalej: agenci ubezpieczeniowi).

Dla usług tych Wnioskodawca wskazał, w ślad za dokonanym na jego wniosek przez Urząd Statystyczny w Łodzi zaklasyfikowaniem, symbol PKWiU (na gruncie PKWiU 1997 r.) 67.20.10-00.10 "Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami".

Stąd też dla celów niniejszej interpretacji przyjęto zgodnie z dokonanym przez Wnioskodawcę zaklasyfikowaniem przedmiotowych usług iż wniosek dotyczy świadczenia usług ujętych w grupowaniu 67.20.10-00.10.

Zatem na podstawie ww. przepisów oraz przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż przedmiotowe usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego świadczone na rzecz Ubezpieczyciela nie zostały wymienione w poz. 3 pkt 1-9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT jako wyłączone ze zwolnienia. Do usług tych znajdzie więc zastosowanie zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, jeżeli Wnioskodawca zawrze umowę z Ubezpieczycielem, z której jednoznacznie będzie wynikać świadczenie ww. usług na rzecz Ubezpieczyciela, to usługi te będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług do grupowania PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. W związku z powyższym niniejsza interpretacja przepisów podatkowych wydana została w oparciu o podaną przez Wnioskodawcę klasyfikację statystyczną.

Należy ponadto wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl