IBPP2/443-269/08/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-269/08/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu T. S.A., przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2008 r. (data wpływu 19 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ciągu roku obrotowego jak i po jego zakończeniu otrzymuje faktury VAT od swoich odbiorców dokumentujące udzielone premie pieniężne. Kwoty oraz warunki otrzymania tych premii wynikają z zawartych pomiędzy S.A. a odbiorcami umów handlowych, z których treści wynika, że:

1.

Dystrybutorowi po osiągnięciu określonego poziomu zakupów wyrobów i towarów Producenta w zakreślonych czasookresach, przysługuje premia pieniężna. Ustala się następujące warunki (asortyment, czasookres, poziom zakupów) limitujące uzyskanie prawa do premii pieniężnej: lp., asortyment, czasookres, poziom zakupów (w cenach realizacji netto); Premia pieniężna:

1.1. Premia pieniężna będzie naliczana od fakturowanych cen realizacji netto za ww. wyroby zakupione w okresie danego roku (lub czasookresu).

1.2. Warunkiem uzyskania premii pieniężnej jest brak zaległości Dystrybutora w regulowaniu zobowiązań wobec Producenta na koniec okresu obliczeniowego.

1.3. Na podstawie informacji przekazanej przez Producenta o zrealizowanym poziomie zakupów i należnej premii pieniężnej, o której mowa w pkt 1, 1.1, Dystrybutor wystawi Producentowi fakturę VAT w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po roku obliczeniowym.

1.4. Rozliczenie premii pieniężnej nastąpi wyłącznie na zasadzie wzajemnego potrącenia w I kwartale roku następującego po roku obliczeniowym (lub po upływie czasookresu). Strony dopuszczają możliwość zaliczkowego naliczenia i rozliczenia premii pieniężnej w trakcie roku obliczeniowego (lub okresu) w wysokości podstawowej, tj. wskaźnika procentowego na podstawie zaakceptowanego przez Producenta wniosku Dystrybutora.

Niniejsze premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą. Wynikają z określonego zachowania się nabywców w stosunku do Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzymuje faktury dokumentujące udzielone premie pieniężne w oparciu o zawarte umowy handlowe, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na tych fakturach, gdyż zgodnie z art. 8 ustawy o VAT jest to usługa.

Zdaniem Wnioskodawcy, postępowanie jest prawidłowe.

Podstawą stanowiska Wnioskodawcy są między innymi:

1.

Pismo Urzędowe Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. znak; PP3-812-1222/04/AP/40262.

2.

Postanowienie Urzędu Skarbowego w Piasecznie dotyczące identycznego stanu faktycznego z dnia 18 września 2007 r., znak 1418/ZT/T443-59/07/SG.

3.

Decyzja Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2007 r. znak IP-PP2-443-581/07/PS.

4.

Bieżące kontakty telefoniczne z Krajową Informacją Podatkową oraz właściwym dla siedziby Spółki Urzędem Skarbowym, które w świetle ukazujących się wyroków WSA w sprawie premii pieniężnych podtrzymują stanowisko, że czynność ta jest usługą i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT a odbiorcy usługi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury VAT dokumentującej wykonanie usługi - art. 86 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ciągu roku obrotowego jak i po jego zakończeniu otrzymuje faktury VAT od swoich odbiorców dokumentujące udzielone premie pieniężne. Kwoty oraz warunki otrzymania tych premii wynikają z zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a odbiorcami umów handlowych, z których treści wynika, że:

1.

Dystrybutorowi po osiągnięciu określonego poziomu zakupów wyrobów i towarów Producenta w zakreślonych czasookresach, przysługuje premia pieniężna. Ustala się następujące warunki (asortyment, czasookres, poziom zakupów) limitujące uzyskanie prawa do premii pieniężnej: lp., asortyment, czasookres, poziom zakupów (w cenach realizacji netto);

1.1. Premia pieniężna będzie naliczana od fakturowanych cen realizacji netto za ww. wyroby zakupione w okresie danego roku (lub czasookresu).

1.2. Warunkiem uzyskania premii pieniężnej jest brak zaległości Dystrybutora w regulowaniu zobowiązań wobec Producenta na koniec okresu obliczeniowego.

1.3. Na podstawie informacji przekazanej przez Producenta o zrealizowanym poziomie zakupów i należnej premii pieniężnej, o której mowa w pkt 1, 1.1, Dystrybutor wystawi Producentowi fakturę VAT w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po roku obliczeniowym.

1.4. Rozliczenie premii pieniężnej nastąpi wyłącznie na zasadzie wzajemnego potrącenia w I kwartale roku następującego po roku obliczeniowym (lub po upływie czasookresu). Strony dopuszczają możliwość zaliczkowego naliczenia i rozliczenia premii pieniężnej w trakcie roku obliczeniowego (lub okresu) w wysokości podstawowej, tj. wskaźnika procentowego na podstawie zaakceptowanego przez Producenta wniosku Dystrybutora.

Premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą. Wynikają z określonego zachowania się nabywców w stosunku do Wnioskodawcy.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie działania Wnioskodawcy polegające na wypłacaniu premii pieniężnych (za zrealizowanie określonego poziomu zakupów wyrobów i towarów w uzgodnionym okresie czasu i terminowe regulowanie należności), mają bezpośredni wpływ na zachowania kontrahentów, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa. Pomiędzy kupującym i sprzedającym istnieje umowa o realizacji usług intensyfikacji sprzedaży, w której strony tak ułożyły swoje stosunki, że odbiorca realizował usługę - zachowanie mające na celu intensyfikację sprzedaży i za tę usługę nabywał prawo do wynagrodzenia, którego wysokość była ściśle uzależniona od osiągniętego w danym okresie pułapu obrotów i wskaźnika procentowego za zrealizowany obrót w danym przedziale czasowym i wartościowym.

Ze względu na to, że działania nabywcy mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii, premia ta jest wynagrodzeniem za osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Uzyskana premia pieniężna nie ma więc charakteru dobrowolnego, lecz zależy od określonego zachowania nabywcy.

Z powyższego wynika, iż premie pieniężne przyznawane nabywcy stanowiąc dodatkową korzyść za spełnienie określonych zachowań, pozostają w bezpośrednim związku przyczynowym z obrotem towarami w ramach, określonych przez Wnioskodawcę, warunków współpracy handlowej. Co zatem idzie, przyznane premie pieniężne będą odrębnym przedmiotem opodatkowania. W związku z powyższym, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż świadczenie ww. usług, za które wypłacone jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie wypłacona przez Wnioskodawcę premia pieniężna jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy i stanowi w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywcy otrzymują od Wnioskodawcy premię pieniężną.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W świetle powyższego odbiorca towarów jest obowiązany z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie, do wystawienia faktury VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl tego przepisu, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast stosownie do art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast w kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących świadczone usługi, za które wypłacone są przez Wnioskodawcę premie pieniężne, należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie przedmiotowych usług, o ile wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu świadczonych usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premia pieniężną, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaisnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl