IBPP2/443-262b/07/EJ/KAN-1924/11/07/KAN-1256/02/08/KAN-1446/02/08 - Jaką stawkę podatku VAT zastosować w przypadku przekazania środków finansowych na dożynki w zamian za bilety oraz umieszczenie logotypu na banerach i stronie internetowej gminy?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-262b/07/EJ/KAN-1924/11/07/KAN-1256/02/08/KAN-1446/02/08 Jaką stawkę podatku VAT zastosować w przypadku przekazania środków finansowych na dożynki w zamian za bilety oraz umieszczenie logotypu na banerach i stronie internetowej gminy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko U. przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2007 r. (data wpływu 6 listopada 2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 6 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT w przypadku przekazania środków finansowych na dożynki w zamian za bilety oraz umieszczenie logo na banerach i stronie internetowej Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT w przypadku wyrażenia zgody na odpłatne umieszczenie łacińskiej nazwy miasta w znaku towarowym oraz stawki podatku VAT w przypadku przekazania środków finansowych na dożynki w zamian za bilety oraz umieszczenie logo na banerach i stronie internetowej Gminy. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 6 lutego 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP2/443-262/07/EJ z dnia 23 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wyraził zgodę na umieszczenie nazwy miasta w konkretnym znaku towarowym. Przedmiotowa zgoda wyrażana jest w formie Zarządzenia Prezydenta Miasta w wykonaniu którego zawierana jest umowa cywilno-prawna określająca prawa i obowiązki stron, związane z nabytym prawem do używania nazwy Miasta w znaku towarowym. Prezydent wyraził zgodę na odpłatne umieszczenie nazwy Miasta w języku łacińskim w znaku towarowym Z.P.O.W. Spółka z o.o. W dniu 10 stycznia 2007 r. pomiędzy Gminą Miejską a Z.P.O.W. zawarta została umowa na okres 10 lat, która określa prawa i obowiązki stron związane z umieszczeniem nazwy Miasta w znaku towarowym. Z.P.O.W. Spółka z o.o. zobowiązane są do uiszczenia na rzecz Gminy Miejskiej, wynagrodzenia w wysokości 20.000 zł netto rocznie oraz corocznego sponsorowania organizowanych przez Gminę Miejską dożynek w kwocie nie niższej niż 10.000 zł netto, na warunkach określonych w odrębnej umowie. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, Miasto może bądź zarejestrować własną nazwę w charakterze znaku towarowego dla oznaczenia dóbr i usług świadczonych w zakresie wykonywanych swoich ustawowych zadań, bądź udzielić zezwolenia innym podmiotom na zamieszczenie nazwy miasta w znaku towarowym. Nazwa miasta nie jest nazwą zarejestrowaną przez Gminę Miejską jako znak towarowy, objęty prawem ochronnym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117).Dla powyższej czynności zastosowano podstawową stawkę podatku VAT tj. 22%, wystawiono fakturę VAT i należny podatek VAT odprowadzono do właściwego urzędu skarbowego. Na mocy umowy cesji praw i obowiązków zawartej w dniu 5 lutego 2007 r. prawo do znaku towarowego Z.P.O.W. Spółka z o.o. zostało przeniesione na firmę E. D. Inc. Na podstawie przedmiotowej umowy prawa i obowiązki dotychczasowego podmiotu uprawnionego i zobowiązanego z umowy zawartej w dniu 10 stycznia 2007 r. przejęte zostały przez firmę E. D. Inc. z siedzibą w Chicago. W związku z powyższym, podmiotem, z którym Gmina Miejska zawarła umowę w sprawie sponsorowania Dożynek Miejskich 2007 był podmiot E. D. Inc. z siedzibą w Chicago. Na podstawie przedmiotowej umowy E. D. Inc. przekazał na konto Gminy środki w wysokości 12.200 zł, w tym 22% podatku VAT (faktura VAT Nr,.. z dnia 31 sierpnia 2007 r.). Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że za przekazane na organizację dożynek środki finansowe otrzyma od gminy 3 bilety wstępu dla VIP-ów biorących udział w dożynkach oraz gmina zamieści znak firmowy na banerach na stadionie gdzie odbywały się dożynki oraz na stronie internetowej gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT zastosować w przypadku przekazania środków finansowych przez firmę E. D. Inc. na dożynki w zamian za bilety oraz umieszczenie logotypu na banerach i stronie internetowej Gminy?

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie środków finansowych na organizację dożynek w zamian za bilety wstępu dla VIP-ów oraz umieszczenie znaków firmy E. D. Inc. na banerach oraz stronie internetowej Gminy należy traktować jako usługi sponsoringu. Te jako nie wymienione w klasyfikacji statystycznej należy opodatkować stawką podstawową 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. W związku z powyższym na ww. czynność wystawiono fakturę sprzedaży VAT ze stawką 22% i podatek w takiej wysokości został odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT usługą jest świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. W świetle obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo uniwersalnie. Usługa została oderwana od klasyfikacji statystycznych. Do opodatkowania usługi nie jest już bowiem konieczne wymienienie jej w tych klasyfikacjach. Jednakże w przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej usługi te identyfikowane są w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT, za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Usługą jest świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Nie ma więc znaczenia kto jest odbiorcą usługi. Mając na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT wskazać należy na jedną istotną cechę usługi. Otóż usługą będzie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Powyższe oznacza, że świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT jest każde świadczenie odpłatne, które powoduje powstanie przysporzenia po stronie odbiorcy na skutek działania wykonawcy świadczenia.

Zwrócić również należy uwagę, iż pod rządami ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do każdej płatności pieniężnej rozpatrywać należy, czy nie stanowi ona otrzymanego wynagrodzenia za jakieś świadczenia wykonane przez dany podmiot. Jeśli można zidentyfikować takie świadczenia, to wówczas otrzymaną płatność należałoby potraktować jako wynagrodzenie za usługę. W przypadku więc, gdy podmiot płacący uzyskuje korzyść z pewnego rodzaju sytuacji zobowiązanie takie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako świadczenie usługi. W konsekwencji powinno być ono opodatkowane podatkiem VAT.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie. Wnioskodawca zawarł umowę sponsoringu z firmą E. D. Inc., w ramach której firma przekazała Gminie środki finansowe na organizację Dożynek 2007 roku. W ramach tej umowy Gmina zobowiązała się do świadczenia polegającego na wydaniu 3 biletów dla VIP-ów biorących udział w dożynkach oraz umieszczeniu logo firmy na banerach na stadionie gdzie odbywały się dożynki oraz na stronie internetowej Gminy. Za to świadczenie zostało ustalone wynagrodzenie.

Przepisy podatkowe, w szczególności ustawa o podatku od towarów i usług, nie zawierają ustawowej definicji sponsoringu. Zgodnie ze Słownikiem wyrazów obcych (Wydawnictwo PWN), przez sponsoring rozumie się: "finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności". Celem sponsoringu jest między innymi upowszechnianie znajomości firmy i jej produktów wśród klientów i potencjalnych nabywców produktów i usług. Ponadto jedną z podstawowych cech sponsoringu jest łączenie w sobie reklamy, aktywizacji sprzedaży lub public relations. Istotnym dla celów podatkowych jest fakt, iż umowa sponsoringu jest oparta na ekwiwalentności świadczeń, ponieważ sponsor ponosi pewne koszty w celu sfinansowania określonych działań sponsorowanego.

Usługi sponsoringu nie zostały wymienione w przepisach szczególnych, określających miejsce świadczenia usług na rzecz m.in. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego.

W myśl przepisu art. 27 ust. 1 ustawy o podatku VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zatem miejscem opodatkowania przedmiotowych usług jest terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, nie wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inna stawkę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie zapytania odnośnie stawki podatku VAT w przypadku wyrażenia zgody na odpłatne umieszczenie łacińskiej nazwy miasta w znaku towarowym zostanie wydana odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl