IBPP2/443-257/12/IK - VAT w zakresie opodatkowania świadczeń wykonywanych w ramach umowy o dzieło i umowy zlecenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-257/12/IK VAT w zakresie opodatkowania świadczeń wykonywanych w ramach umowy o dzieło i umowy zlecenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 15 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 29 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania świadczeń wykonywanych w ramach umowy o dzieło i umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania świadczeń wykonywanych w ramach umowy o dzieło i umowy zlecenia.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 29 maja 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 15 maja 2012 r. znak IBPBII/1/415-273/12/ASz, IBPP2/443-257/12/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2010 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (71.12Z przeważająca działalność). We wniosku o wpis do działalności gospodarczej ma wykazane jeszcze następujące usługi: działalność w zakresie architektury (71.11Z), pozostałe badania i analizy techniczne (71.20B), pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90Z), realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (41.0Z), pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22Z). Wnioskodawca dostał od A propozycję prowadzenia wykładów i ćwiczeń na studiach podyplomowych. Uczelnia zawarła z Wnioskodawcą umowę zlecenie (prowadzenie wykładów) oraz umowę o dzieło (przygotowanie ćwiczeń).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

* z tytułu wykonania czynności w ramach umowy o dzieło i umowy zlecenia, Wnioskodawca związany jest ze zlecającym wykonanie tych czynności więzami tworzącymi stosunek prawny (umowa zlecenia i o dzieło) - gdzie określono warunki wykonywania czynności, wynagrodzenie i odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich,

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych w ramach umowy zlecenia i umowy o dzieło oraz ich wykonywanie ponosi zlecający (A) wykonywanie tych czynności (par. 3, punkt 3 umowy o dzieło i zlecenia),

* Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT,

* zlecone czynności nie wchodzą w zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie tych umów poza prowadzoną działalnością nie powoduje, że z tytułu tych świadczeń Wnioskodawca zostanie podatnikiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu tych świadczeń Wnioskodawca nie zostanie podatnikiem VAT ponieważ czynności wykonywane na umowę zlecenie lub umowę o dzieło są tożsame z czynnościami podmiotu zlecającego, a Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 2 wyżej cytowanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie wszystkie jednak czynności wykonywane przez osoby fizyczne traktuje się jako wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty.

Jednocześnie, w przypadku wykonywania czynności w ramach m.in. umów o dzieło, czy umów zlecenie aby dany podmiot nie został uznany za podatnika, niezbędne jest kumulatywne spełnienie warunków wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, t.j. m.in. umowa o dzieło musi zawierać postanowienia, że z tytułu wykonania tych czynności osoby (zleceniodawca i zleceniobiorca) związane są stosunkiem prawnym, określającym warunki wykonania zlecenia, wynagrodzenia i dodatkowo zawierającym postanowienia w przedmiocie odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich (zleceniobiorca nie ponosi takiej odpowiedzialności).

Powyższe przesłanki, na tle ww. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, przesadzają o uznaniu, bądź nie uznaniu określonego podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług - podatnikiem będzie bowiem taki podmiot, który wykonując określoną czynność w ramach m.in. umowy o dzieło, ponosi m.in. odpowiedzialność za wykonanie umowy wobec osób trzecich. Chodzi tutaj bowiem m.in. o możliwość przypisania wykonującemu taką umowę (zleceniobiorca) odpowiedzialności (obciążenie ryzykiem) za podejmowane działania, charakterystycznej dla czynności podejmowanych przez podmioty w ramach niezależnie prowadzonej działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (przeważająca działalność). We wniosku o wpis do działalności gospodarczej wykazane są jeszcze następujące usługi: działalność w zakresie architektury, pozostałe badania i analizy techniczne, pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Uczelnia zawarła z Wnioskodawcą umowę zlecenia (prowadzenie wykładów) oraz umowę o dzieło (przygotowanie ćwiczeń). Wskazane powyżej umowy zostały zawarte poza prowadzoną działalnością gospodarczą. Z tytułu wykonywania czynności w ramach ww. umów Wnioskodawca związany jest ze zlecającym wykonanie tych czynności więzami tworzącymi stosunek prawny (umowa zlecenia i o dzieło) - gdzie określono warunki wykonywania czynności, wynagrodzenie i odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych w ramach umowy zlecenia i umowy o dzieło.

W zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu umowy zlecenia oraz umowy o dzieło została wydana przez tut. organ interpretacja w dniu 13 czerwca 2012 r. znak: IBPBII/1/415-273/12/ASz, w której wskazano, że w przedstawionym stanie faktycznym zlecone usługi Wnioskodawca wykona osobiście tj. bez udziału osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które wykonywałyby czynności związane z istotą tej usługi i umowy zlecenia oraz umowy o dzieło nie zostaną zawarte w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej tj. zlecone usługi nie wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym przychody otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej umowy zlecenia oraz umowy o dzieło będą kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione warunki określone w art. 15 ust. 3 ustawy o VAT. Zatem czynności wykonywane w ramach zawartych umów o dzieło i zlecenia nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.

Podsumowując czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach zawartych umów, tj. umowy zlecenia i umowy o dzieło nie maja charakteru samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a Wnioskodawca - w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania czynności w ramach ww. umów w okolicznościach wskazanych we wniosku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl