IBPP2/443-257/07/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-257/07/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług naukowo-badawczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług naukowo-badawczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Minister Nauki i Informatyzacji ustanowił Instytut... jednostką kierującą realizacją Projektu Badawczego Rozwojowego nr... pt. "Betony na cementach z popiołem lotnym z kotłów fluidalnych". Do konkursu na ten projekt przystąpił zespół składający się z jednostek mających największe w kraju doświadczenia i osiągnięcia w dziedzinach pozwalających na kompleksowe rozwiązanie problemu:..,...,..., Wnioskodawca oraz Instytut..., który jednocześnie został koordynatorem całego przedsięwzięcia badawczego. Wnioskodawca wykonuje jako jednostka współpracująca zadania badawcze na podstawie umowy nr... zawartej z Instytutem... zwanym jednostką kierującą. Zadania te finansowane są z budżetu państwa i realizowane w oparciu o umowę nr... zawartą między Ministerstwem Nauki i Informatyzacji i Instytutem... na wykonanie projektu badawczego rozwojowego pt. "Betony na cementach z popiołem lotnym z kotłów fluidalnych". W realizacji projektu uczestniczy kilka jednostek, które zadeklarowały swój udział w zadaniu na zasadach równouprawnienia tj. współwykonawców (nie podwykonawców) mających autorskie, odrębne i nie podporządkowane innej jednostce prawa własności uzyskanych wyników a także własne (autorskie), odrębne i niezależne kosztorysy i harmonogramy prac.

W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mające wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu może być nowa wiedza, ogólnodostępna w postaci publikacji w czasopismach, prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach jak również w ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach. Z rezultatów PBR korzystać będzie całe społeczeństwo i uzyskana wiedza będzie stanowiła własność intelektualną całego społeczeństwa. Oznacza to, że w rozumieniu art. 5 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w projekcie badawczym rozwojowym (PBR) nie występuje określony świadczeniobiorca. Nie jest świadczeniobiorcą również Instytut..., ponieważ sprawuje on jedynie funkcję kontrolną względem wykorzystania finansów publicznych. Uzyskane wyniki badań mogą być wykorzystywane w przyszłości do opracowania nowych projektów naukowo-badawczych i rozwojowych, których finansowanie realizacji nie obejmuje przedmiotowy projekt badawczy rozwojowy. Uzyskane wyniki badań mogą w przyszłości stanowić przedmiot patentów. Jednak nastąpić to będzie mogło dopiero po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu a koszty z tym związane nie będą ponoszone w ramach niniejszego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tego tytułu Wnioskodawca jako współwykonawca projektu badawczego rozwojowego nr... podlega w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (art. 5 ust. 1 pkt 1).

Zdaniem Wnioskodawcy, jako współwykonawca projektu badawczego rozwojowego nr... nie podlega on w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (art. 5 ust. 1 pkt 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.

Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu.

O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką badawczą.

Za stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca współuczestniczy w realizacji projektu badawczego, a nie wykonuje usługi na zlecenie na zasadzie podwykonawstwa. Przekazane za pośrednictwem jednostki kierującej środki finansowe pochodzące z budżetu państwa nie stanowią wynagrodzenia za usługę naukowo-badawczą. Z przepisu art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) wynika, że środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie projektów badawczych są przekazywane jednostkom naukowym na podstawie umowy. Tym samym zawierana z Ministrem Nauki i Informatyzacji umowa nie stanowi umowy o świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Ponadto z wniosku wynika, że przedmiotowe zadania finansowane są z budżetu państwa i realizowane w oparciu o umowę zawartą między Ministerstwem Nauki i Informatyzacji i Instytutem... na wykonanie projektu badawczego rozwojowego. Jednakże wymienione we wniosku jednostki, które zadeklarowały swój udział w zadaniu na zasadach równouprawnienia tj. współwykonawców (nie podwykonawców) mają autorskie, odrębne i nie podporządkowane innej jednostce prawa własności uzyskanych wyników a także własne (autorskie), odrębne i niezależne kosztorysy i harmonogramy prac; tak więc także w przypadku Wnioskodawcy realizowana przez niego część projektu będzie jego własnością.

We wniosku wskazano też, że świadczeniobiorcą ww. projektów nie jest Instytut..., ponieważ sprawuje on jedynie funkcję kontrolną względem wykorzystania finansów publicznych. Uzyskane wyniki badań mogą być wykorzystywane w przyszłości do opracowania nowych projektów naukowo-badawczych i rozwojowych, których finansowanie realizacji nie obejmuje przedmiotowy projekt badawczy rozwojowy.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane czynności w ramach realizacji części projektu badawczego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl