IBPP2/443-254/09/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-254/09/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Firmy Spółka Jawna, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 7 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 27 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych w bloku mieszkalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 27 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych w bloku mieszkalnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca bierze udział w przetargu na zadanie "Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z mieszkaniami socjalnymi wraz z podjazdem dla niepełnosprawnych." Na wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych zastosowano stawkę podatku VAT w wysokości 7% tak jak dla całego budynku. Jest to blok mieszkalny wielorodzinny, z czterema klatkami. Przy jednej z tych klatek znajduje się podjazd dla niepełnosprawnych służący mieszkaniu dla osoby niepełnosprawnej. Podjazd jest niezbędną częścią budynku, ponieważ bez niego mieszkanie dla osoby niepełnosprawnej nie ma racji bytu. Podjazd dla osoby niepełnosprawnej stanowi integralną część projektu budowlanego. Osobny projekt dotyczy zaś zagospodarowania terenu (tj. drogi, place, chodniki), co Wnioskodawca opodatkował stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Dodatkowo w piśmie przesłanym w dniu 27 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca dodał, że:

1.

Budynek mieszkalny wielorodzinny, który będzie budowany sklasyfikowany jest wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w sekcji 1 dział 11 grupa 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.

2.

Zgodnie ze złożoną przez Wnioskodawcę ofertą całe zadanie inwestycyjne pt. "Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z mieszkaniami socjalnymi wraz z podjazdem dla niepełnosprawnych" Wnioskodawca wykona samodzielnie bez udziału podwykonawców.

3.

Podjazd dla niepełnosprawnych stanowi integralną część budynku co wynika z projektu architektonicznego i opisu technicznego do projektu budynku. Opis techniczny pkt 4 Ogólny opis budynku mówi, że projektowany budynek jest czterokondygnacyjny, częściowo podpiwniczony z dachem dwuspadowych w kącie nachylenia 250. Budynek czteroklapkowy z podjazdem dla osób niepełnosprawnych przy jednej klatce. Na każdej klatce przewidziano 10 mieszkań, w tym jedno na parterze klatki schodowej IV dla rodziny z osobą niepełnosprawną.

Do przesłanego uzupełnienia wniosku Wnioskodawca załączył rzut parteru oraz przekrój budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zastosowana przez Wnioskodawcę stawka podatku VAT w wysokości 7% na wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych w bloku mieszkalnym jest właściwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowana stawka podatku VAT w wysokości 7% na wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych w bloku mieszkalnym jest właściwa, ponieważ podjazd stanowi formę schodów wejściowych do klatki, w której znajduje się mieszkanie dla osoby niepełnosprawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy, że nie zawsze budynki mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas sposób zakwalifikowania danego budynku znajduje się w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. W przepisach tych zdefiniowano m.in. pojęcia takie jak:

* obiekty budowlane - to konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych;

* budynki - to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne - kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie). Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca bierze udział w przetargu na zadanie "Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z mieszkaniami socjalnymi wraz z podjazdem dla niepełnosprawnych". Na wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych zastosowano stawkę podatku VAT w wysokości 7% tak jak dla całego budynku. Jest to blok mieszkalny wielorodzinny, z czterema klatkami. Przy jednej z tych klatek znajduje się podjazd dla niepełnosprawnych służący mieszkaniu dla osoby niepełnosprawnej. Podjazd jest niezbędną częścią budynku, ponieważ bez niego mieszkanie dla osoby niepełnosprawnej nie ma racji bytu. Podjazd dla osoby niepełnosprawnej stanowi integralną część projektu budowlanego. Osobny projekt dotyczy zaś zagospodarowania terenu (tj. drogi, place, chodniki), co Wnioskodawca opodatkował stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Ponadto Wnioskodawca dodał, iż budynek mieszkalny wielorodzinny, który będzie budowany sklasyfikowany jest wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w sekcji 1 dział 11 grupa 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.

Zgodnie ze złożoną przez Wnioskodawcę ofertą całe zadanie inwestycyjne pt. "Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego z mieszkaniami socjalnymi wraz z podjazdem dla niepełnosprawnych" Wnioskodawca wykona samodzielnie bez udziału podwykonawców.

Podjazd dla niepełnosprawnych stanowi integralną część budynku co wynika z projektu architektonicznego i opisu technicznego do projektu budynku. Opis techniczny pkt 4 Ogólny opis budynku mówi, że projektowany budynek jest czterokondygnacyjny, częściowo podpiwniczony z dachem dwuspadowych w kącie nachylenia 250. Budynek czteroklapkowy z podjazdem dla osób niepełnosprawnych przy jednej klatce. Na każdej klatce przewidziano 10 mieszkań, w tym jedno na parterze klatki schodowej IV dla rodziny z osobą niepełnosprawną.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do robót dotyczących jedynie obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

W świetle powyższego, w przypadku gdy Wnioskodawca wykona usługi, których przedmiotem będzie kompleksowa realizacja budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z mieszkaniami socjalnymi jako całości, na który składają się zarówno lokale mieszkalne, jak również podjazd dla niepełnosprawnych, będący integralną częścią budynku, usługi te będą w całości opodatkowane stawką preferencyjną podatku od towarów i usług 7%.

Podjazd dla niepełnosprawnych stanowi spójność z budynkiem mieszkalnym i jest elementem konstrukcyjnym na stale połączonym z gruntem w sposób trwały, zatem w ocenie tut. organu mimo, iż znajduje się poza bryłą budynku mieszkalnego należy uznać, iż służy bezpośredniemu zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

W sytuacji jednak, gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi dotyczyły wyłącznie dobudowania podjazdu dla niepełnosprawnych do budynku istniejącego, wówczas w odniesieniu do nich zastosowanie znalazłaby stawka podstawowa w wysokości 22%.

W konsekwencji oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl