IBPP2/443-252/09/RSz
Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-252/09/RSz
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 9 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi renowacji wykonanej w zabytkowym Kościele Ewangelickim - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi renowacji wykonanej w zabytkowym Kościele Ewangelickim.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2009 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Renowacja (w zabytkowym Kościele - wpisanym do rejestru zabytków); odbioru dokonywał konserwator zabytków (jest protokół). Kościół jest jednolity stylistycznie - neogotycki (neogotycki z zewnątrz jak i wewnątrz). Renowacja 100-letnich drewnianych elementów wyposażenia: ławek, drzwi oraz całej zakrystii (sufit, okna, podłoga, schody na ambonę i szafa - będąca integralnym elementem wyposażenia - cały kościół jest neogotycki i ona też). Wszystkie elementy oryginalne zostały zachowane - usunięto jedynie stare (wiele razy malowane) powłoki malarskie, uzupełniono ubytki (powstałe na skutek wieloletniego użytkowania oraz ubytki powstałe przez ingerencję kołatka - dziury), nadano oryginalny kolor, w ramach renowacji zabezpieczono także przed ingerencją owadów.
Wnioskodawczyni jest właścicielem firmy i z wykształcenia jest historykiem sztuki (Uniwersytet - studia licencjackie). Do prac jest opracowywany plan prac konserwatorskich oraz jest sporządzana dokumentacja opisowa i fotograficzna.
Wnioskodawczyni wskazała, iż usługa ta zalicza się do symbolu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków".
W uzupełnieniu z dnia 9 czerwca 2009 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż renowacja w zabytkowym Kościele dotyczy stanu faktycznego.
Prace zostały już zakończone. Wnioskodawczyni posiada komplet dokumentów, m.in. zatwierdzony plan prac konserwatorskich, dokumentację fotograficzną i opisową, wypis z rejestru zabytków, protokół odbioru, itd. W protokole odbioru stwierdzono, że "prace były prowadzone zgodnie z zatwierdzonym programem prac konserwatorskich i wydanym pozwoleniem konserwatorskim".
W uzupełnieniu Wnioskodawczyni przesłała ksero odpowiedzi z Urzędu Statystycznego z dnia 14 kwietnia 2009 r.
W piśmie z dnia 9 czerwca 2009 r. ponownie wskazała, iż prace jakie wykonuje mają symbol PKWiU z 1997 r. 92.52.12-00.00.
Firma Wnioskodawczyni wykonuje usługi konserwacji zabytków - renowacja zabytkowych elementów wyposażenia - przywraca im pierwotny wygląd - usuwa zniszczenia powstałe na skutek m.in. eksploatacji, ingerencji owadów w drewno, itd. Prace te wykonywane są pod nadzorem konserwatora, Wnioskodawczyni posiada fachowy personel - jest historykiem sztuki, zatrudnia też konserwatora (konsultacje, nadzór i przygotowanie dokumentacji opisowej i fotograficznej - stan przed, w trakcie i po). Dla prac sporządzany jest program prac konserwatorskich. Po zakończonych pracach jest odbiór konserwatora wojewódzkiego/miejskiego. Prace wykonywane przez Wnioskodawczynię nie są robotami budowlanymi związanymi z remontami, rozbudową, nadbudową i adaptacją tych obiektów do potrzeb współczesnych, symbol PKWiU 45.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wymienione usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawczyni, usługi są zwolnione od podatku VAT, jako "Usługi ochrony zabytków" zaklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 92.52.12-00.00.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:
usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
działalności agencji informacyjnych,
usług wydawniczych,
usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. wyżej ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Klasyfikacją, o której mowa powyżej, jest m.in. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).
Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), do dnia 31 grudnia 2009 r., do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).
W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. klasa 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (podkategoria PKWiU: 92.52.12 - Usługi ochrony zabytków).
W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU wykonywanych usług.
Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.
Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:
* zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,
* prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,
* roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.
Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy - świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, zostały bowiem objęte usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5 tj. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni wykonała renowację (w zabytkowym Kościele - wpisanym do rejestru zabytków); odbioru dokonywał konserwator zabytków (jest protokół). Renowacja 100-letnich drewnianych elementów wyposażenia: ławek, drzwi oraz całej zakrystii (sufit, okna, podłoga, schody na ambonę i szafa - będąca integralnym elementem wyposażenia - cały kościół jest neogotycki i ona też). Wszystkie elementy oryginalne zostały zachowane - usunięto jedynie stare (wiele razy malowane) powłoki malarskie, uzupełniono ubytki (powstałe na skutek wieloletniego użytkowania oraz ubytki powstałe przez ingerencję kołatka - dziury), nadano oryginalny kolor, w ramach renowacji zabezpieczono także przed ingerencją owadów. Do prac jest opracowywany plan prac konserwatorskich oraz jest sporządzana dokumentacja opisowa i fotograficzna.
Wnioskodawczyni zaklasyfikowała usługi będące przedmiotem zapytania do symbolu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków".
Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż prace zostały już zakończone. Wnioskodawczyni posiada komplet dokumentów, m.in. zatwierdzony plan prac konserwatorskich, dokumentację fotograficzną i opisową, wypis z rejestru zabytków, protokół odbioru, itd. W protokole odbioru stwierdzono, że "prace były prowadzone zgodnie z zatwierdzonym programem prac konserwatorskich i wydanym pozwoleniem konserwatorskim".
Firma Wnioskodawczyni wykonuje usługi konserwacji zabytków - renowacja zabytkowych elementów wyposażenia - przywracamy im pierwotny wygląd - usuwamy zniszczenia powstałe na skutek m.in. eksploatacji, ingerencji owadów w drewno, itd. Prace te wykonywane są pod nadzorem konserwatora, Wnioskodawca posiada fachowy personel - jest historykiem sztuki, zatrudnia też konserwatora (konsultacje, nadzór i przygotowanie dokumentacji opisowej i fotograficznej - stan przed, w trakcie i po). Dla prac sporządzany jest program prac konserwatorskich. Po zakończonych pracach jest odbiór konserwatora wojewódzkiego/miejskiego. Prace wykonywane przez Wnioskodawczynię nie są robotami budowlanymi związanymi z remontami, rozbudową, nadbudową i adaptacją tych obiektów do potrzeb współczesnych, symbol PKWIU 45.
Odnosząc przedstawiony stan prawny do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż czynności zaklasyfikowane do podkategorii PKWiU 92.52.12 "Usługi ochrony zabytków" podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako czynności niewymienione w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.
Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni, iż usługi są zwolnione od podatku VAT, jako "Usługi ochrony zabytków" zaklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 92.52.12-00.00, należało uznać za prawidłowe.
Należy jednak zaznaczyć, iż w sytuacji, gdy wskazane we wniosku prace konserwatorskie, nie są klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00, lecz należą do usług budowlanych zaliczanych do działu PKWiU 45 "Roboty budowlane", wykonywanych w obiektach sklasyfikowanych w PKOB 1273 ("Obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury"), zastosowanie znajdzie stawka podstawowa, tj. 22%.
Jednocześnie podkreślić należy, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w zakresie dokonywania tych czynności. Oznacza to, że udzielona odpowiedź jest poprawna tylko pod warunkiem prawidłowego zaklasyfikowania statystycznego czynności będących przedmiotem wniosku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.