IBPP2/443-25/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-25/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 18 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w związku z utworzeniem Spółki Cywilnej i wniesieniem do niej w formie aportu całego prowadzonego obecnie przedsiębiorstwa osoby fizycznej Wnioskodawca będzie zwolniony od sporządzenia likwidacyjnego spisu z natury i uiszczenia od niego podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w związku z utworzeniem Spółki Cywilnej i wniesieniem do niej w formie aportu całego prowadzonego obecnie przedsiębiorstwa osoby fizycznej Wnioskodawca będzie zwolniony od sporządzenia likwidacyjnego spisu z natury i uiszczenia od niego podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 17 marca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą indywidualnie jako osoba fizyczna i jest podatnikiem podatku VAT. Żona jest osobą współpracującą z Wnioskodawcą przy prowadzeniu tej działalności i nie osiąga żadnych dochodów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca zamierza z żoną utworzyć spółkę cywilną i w takiej formie nadal prowadzić obecne przedsiębiorstwo. Jako firma świadcząca usługi dozoru mienia i specjalistycznego sprzątania budynków i obiektów przemysłowych, Wnioskodawca posiada na stanie środki trwałe oraz wyposażenie i drobny sprzęt. Jako środek trwały przyjęto także ciągnik wykupiony z leasingu po cenie niższej niż rynkowa. Od wszystkich tych składników majątku Wnioskodawca odliczył podatek VAT naliczony przy ich nabyciu. Wnioskodawca chciałby wnieść cały ten majątek firmy jako aport do spółki cywilnej. Żona wniosłaby swoją pracę. Tym samym nowoutworzona spółka cywilna przejęłaby wszystkich usługobiorców i nadal świadczyła usługi dozoru i sprzątania. Pracownicy firmy też zostaliby przeniesieni do spółki.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 marca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż pytanie zawarte w przedmiotowym wniosku dotyczy konkretnie sytuacji, kiedy cały majątek prowadzonego obecnie przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa osoby fizycznej będzie wniesiony aportem do nowoutworzonej Spółki Cywilnej jeszcze przed likwidacją tego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z utworzeniem Spółki Cywilnej i wniesieniem do niej w formie aportu całego prowadzonego obecnie przedsiębiorstwa osoby fizycznej Wnioskodawca będzie zwolniony od sporządzenia likwidacyjnego spisu z natury i uiszczenia od niego podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu do Spółki Cywilnej nie powoduje żadnych skutków podatkowych w podatku od towarów i usług, gdyż nie jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ww. ustawy).

Przez towary rozumie się - zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wnieść prowadzone przez niego przedsiębiorstwo aportem do Spółki Cywilnej, którą zamierza utworzyć z żoną.

Zauważyć należy, iż ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o podatku od towarów i usług zwrotu "transakcja zbycia". Zwrot ten należy zatem interpretować w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

A zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Definicję pojęcia "przedsiębiorstwo" zawiera przepis art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Na mocy art. 55 1 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Należy w tym miejscu wskazać na art. 55 2 Kodeksu cywilnego, w którym ustawodawca wprowadza zasadę, iż czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji sprzedaży. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego należy uznać, iż przekazanie przedsiębiorstwa indywidualnego przedsiębiorcy (Wnioskodawcy) do spółki osobowej w formie aportu będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Jednakże zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy przedmiotem aportu jest faktycznie przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Trzeba bowiem zaznaczyć, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny, czy majątek wskazany we wniosku jest przedsiębiorstwem w rozumieniu doktryny prawa cywilnego.

Ponadto należy zauważyć, iż w sytuacji, gdy następuje zbycie przedsiębiorstwa albo zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązki związane z korektą określone w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, przechodzą na nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w zaistniałej sytuacji zbywca przedsiębiorstwa nie dokonuje korekty podatku VAT naliczonego odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Jednakże czynność ta nakłada na nabywcę obowiązek dokonywania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, co wynika z art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy Wnioskodawca będzie zwolniony od sporządzenia likwidacyjnego spisu z natury i uiszczenia od niego podatku od towarów i usług w sytuacji, kiedy cały majątek prowadzonego obecnie przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa osoby fizycznej, będzie wniesiony aportem do nowoutworzonej Spółki Cywilnej jeszcze przed likwidacją tego przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, iż w przypadku likwidacji działalności gospodarczej przez czynnych podatników VAT prowadzących działalność jako osoby fizyczne albo w formie spółek prawa cywilnego lub handlowego nieposiadających osobowości prawnej ustawodawca w art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług nakłada na tych podatników obowiązek sporządzenia spisu z natury i opodatkowania towarów pozostających na dzień likwidacji.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 14 ust. 3 ustawy o VAT).

W myśl art. 14 ust. 4 ustawy o VAT, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 14 ust. 6 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Warto jednak podkreślić, iż spisem z natury należy objąć tylko te z ww. towarów, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca wniesie w formie aportu całe przedsiębiorstwo przed dniem zaprzestania działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę będącego osobą fizyczną, wówczas na dzień tego zaprzestania nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu. Tym samym powołana wyżej regulacja art. 14 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania.

Reasumując, przekazanie przedsiębiorstwa, w rozumieniu w art. 55 1 Kodeksu cywilnego, wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie w sytuacji, gdy Wnioskodawca wniesie w formie aportu całe przedsiębiorstwo przed dniem zaprzestania działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę będącego osobą fizyczną, wówczas na zbywcy nie ciąży obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja odnosi się jedynie do kwestii wystąpienia skutków podatkowych czynności wniesienia aportem całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki cywilnej dla zbywcy, nie rozstrzyga natomiast o skutkach podatkowych tej czynności dla nabywcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl