IBPP2/443-248/10/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-248/10/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania:

* czy do wniesienia całego przedsiębiorstwa w formie aportu do tworzonej spółki nie stosuje się ustawy o VAT, oraz czy u wnoszącego nie wystąpi obowiązek korekty podatku naliczonego oraz

* czy wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej po zarejestrowaniu spółki z o.o. powoduje jakieś skutki w podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania:

* czy do wniesienia całego przedsiębiorstwa w formie aportu do tworzonej spółki nie stosuje się ustawy o VAT, oraz czy u wnoszącego nie wystąpi obowiązek korekty podatku naliczonego oraz

* czy wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej po zarejestrowaniu spółki z o.o. powoduje jakieś skutki w podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza podatek dochodowy na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową księgę przychodów-rozchodów. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawczyni wskazała, że w 2009 r. otrzymała dotację z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) z programu operacyjnego innowacyjna gospodarka. Drugą część dotacji otrzymała i rozliczyła w br. Zgodnie z przepisami ma prowadzić działalność przez 3 lata od otrzymania dotacji. Składając dokumenty do przetargów w zakresie usług, które wykonuje miałaby większe szanse na wygranie gdyby występowała jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sprawdzalne dane bilansowe w KRS). W PARP Wnioskodawczyni dowiedziała się, że przekształcając firmę (wnosząc przedsiębiorstwo) do nowo tworzonej jednoosobowej spółki z o.o. nie musiałaby zwracać dotacji, gdyż jest to kontynuacja tej samej działalności lecz w innej formie. Zamierza zatem wnieść całe swoje przedsiębiorstwo do jednoosobowej spółki z o.o. wnosząc środki trwale, wartości niematerialne i prawne, księgi oraz prawa wynikające w umowy najmu wraz z przeniesieniem pracowników. Po zarejestrowaniu spółki z o.o. w KRS zamierza wykreślić z ewidencji działalności gospodarczej swoją dotychczasową działalność.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do wniesienia całego przedsiębiorstwa w formie aportu do tworzonej spółki nie stosuje się ustawy o VAT, oraz czy u wnoszącego nie wystąpi obowiązek korekty podatku naliczonego.

2.

Czy wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej po zarejestrowaniu spółki z o.o. powoduje jakieś skutki w podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

ad. 1.

Wniesienie przedsiębiorstwa do nowo utworzonej spółki nie podlega VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług ani nie powoduje korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy.

ad. 2.

Wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej po zarejestrowaniu spółki z o.o. nie powoduje żadnych skutków w zakresie podatku VAT. Nie występuje obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego, gdyż cały majątek przedsiębiorstwa został wniesiony do utworzonej spółki z o.o.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ww. ustawy).

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia "przedsiębiorstwo" wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego, dającej podatnikowi prawo do odliczenia, podatnik może w celu ustalenia tej kwoty zastosować proporcję określoną zgodnie z ust. 2-10 powołanego artykułu.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z obliczoną proporcją, jest on obowiązany dokonać korekty, zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ust. 2-9 (...).

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów, środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia (aportu) przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ww. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku Wnioskodawczyni zamierza wnieść cale swoje przedsiębiorstwo do jednoosobowej spółki z o.o. wnosząc środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, księgi oraz prawa wynikające w umowy najmu wraz z przeniesieniem pracowników.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż o ile faktycznie przedmiotem aportu będzie cale przedsiębiorstwo (w rozumieniu w art. 551 Kodeksu cywilnego, wówczas czynność ta wyłączona będzie spod działania ustawy o podatku od towarów i usług tj. nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, a wnoszący aport - Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych (m.in. towarów handlowych i środków trwałych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Jednakże czynność ta nakłada na nabywcę obowiązek dokonywania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, co wynika z art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeżeli jednak wnosząca aport Wnioskodawczyni prowadziła wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i nie była zobowiązana do dokonywania korekt, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to również nabywca przedsiębiorstwa (spółka z o.o.) prowadząc wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, nie będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego, stosownie do postanowień art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawczyni, iż wniesienie przedsiębiorstwa do nowo utworzonej spółki nie podlega VAT, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ani nie powoduje (u wnoszącego) korekty podatku naliczonego, na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny, czy majątek Wnioskodawczyni, który ma zamiar wnieść do spółki z o.o., jest przedsiębiorstwem w rozumieniu doktryny prawa cywilnego.

Ad. 2

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (art. 14 ust. 2 ustawy o VAT).

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy (art. 14 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 14 ust. 4 ww. ustawy o VAT przepis ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast stosownie do postanowień art. 14 ust. 5 ww. ustawy o VAT w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury" (...).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni zamierza wykreślić z ewidencji działalności gospodarczej swoją dotychczasową działalność po zarejestrowaniu spółki z o.o. w KRS.

Zatem należy stwierdzić, że skutkiem przekazania całego przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni przed datą wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, na dzień zaprzestania działalności nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu. W związku powyższym u Wnioskodawczyni nie wystąpi obowiązek, o którym mowa w ww. art. 14 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem również za prawidłowe należy uznać stanowisko, że w przedmiotowej sprawie nie wystąpi obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego.

Reasumując należy stwierdzić, że przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie dot. uznania:

* czy przychód związany z objęciem udziałów w spółce z o.o. w zamian za wkład niepieniężny w postaci wniesionego przedsiębiorstwa będzie zwolniony z podatku dochodowego u wnoszącego oraz

* czy wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej po zarejestrowaniu spółki z o.o. powoduje jakieś skutki z podatku dochodowym od osób fizycznych,

- będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl