IBPP2/443-242/13/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-242/13/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku dla usługi polegającej na organizowaniu nauki gry w tenisa,

* nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku dla usługi wynajmu kortów.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na organizowaniu nauki gry w tenisa oraz usługi wynajmu kortów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 maja 2013 r. znak: IBPP2/443-242/13/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Stowarzyszenie działa w oparciu o statut. Zgodnie ze statutem celem Stowarzyszenia jest propagowanie sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży, organizowanie imprez o charakterze masowym w najbardziej popularnych dyscyplinach sportowych, propagowanie, rozwój, wspieranie sportu rodzinnego. Stowarzyszenie w ramach świadczonych usług wynajmuje korty tenisowe zarówno osobom fizycznym, jak i podmiotom gospodarczym oraz jednostkom budżetowym (szkoły). Ponadto prowadzi naukę gry w tenisa.

Udostępnienie obiektów sportowych (kortów) oraz nauka gry w tenisa, PKWiU z 2008 r. 93.11.10 - podatek 8%.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Wnioskodawca jest podmiotem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnia sportu

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są świadczone na rzecz osób uprawniających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków w sposób systematyczny, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może stosować stawkę zw. świadcząc usługi wynajmu kortów tenisowych i prowadzenia nauki gry w tenisa.

Stanowisko Wnioskodawcy (przeformułowane w piśmie z dnia 5 czerwca 2013 r.):

Stowarzyszenie może stosować stawkę zw. do ww. usług, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 spełnia wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, a mianowicie:

* wykonuje usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu

* są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim

* świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków

* są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku dla usługi polegającej na organizowaniu nauki gry w tenisa,

* nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku dla usługi wynajmu kortów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w samej ustawie, jak również w przepisach wykonawczych ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i usług stawkami obniżonymi, jak również zwolnienie od podatku.

Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 179 ww. załącznika wymieniono PKWiU 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto, w świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Powyższe uregulowania korespondują z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), na mocy którego państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi "ściśle" związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "ścisłego" związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym "może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego" (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, iż "Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym" (pkt 23).

Zauważyć należy, iż zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Dodać trzeba, iż na podstawie ww. ustawy o sporcie straciła moc ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.), z wyjątkiem art. 43.

Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Ust. 2 tego artykułu stanowi, iż Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o stowarzyszeniach, stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi.

Do związków, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy (art. 22 ust. 2 ustawy o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego, winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym. Przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, będący klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. W ramach grupy podmiotów będących "związkami stowarzyszeń i innych osób prawnych" mieszczą się również stowarzyszenia.

Z kolei przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez te podmioty - są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednakże podmioty, które spełniaja ww. przesłanki zarówno podmiotowe jak i przedmiotowe - świadcząc usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością ze tego zwolnienia korzystać nie mogą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - Stowarzyszenie działa w oparciu o statut. Zgodnie ze statutem celem Stowarzyszenia jest propagowanie sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży, organizowanie imprez o charakterze masowym w najbardziej popularnych dyscyplinach sportowych, propagowanie, rozwój, wspieranie sportu rodzinnego. Stowarzyszenie w ramach świadczonych usług wynajmuje korty tenisowe zarówno osobom fizycznym, jak i podmiotom gospodarczym oraz jednostkom budżetowym (szkoły). Ponadto prowadzi naukę gry w tenisa.

Udostępnienie obiektów sportowych (kortów) oraz nauka gry w tenisa, PKWiU z 2008 r. 93.11.10 - podatek 8%. Wnioskodawca jest podmiotem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług. Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnia sportu. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są świadczone na rzecz osób uprawniających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków w sposób systematyczny, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca, będąc stowarzyszeniem, spełnia kryterium podmiotowe, niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jednocześnie, świadczone przez Wnioskodawcę, usługi w zakresie prowadzenia nauki gry w tenisa oraz wynajmu kortu tenisowego, należy uznać za usługi, które mają związek ze sportem.

Wnioskodawca wskazał bowiem, iż celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu, a usługi będące przedmiotem zapytania, świadczone na rzecz osób uprawiających sport, są konieczne do organizowania i uprawiania sportu, organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Stowarzyszenie, świadcząc przedmiotowe usługi, nie jest nastawione na osiąganie zysków. W przypadku osiągnięcia zysku, zostaje on przeznaczony na kontynuację działalności statutowej.

Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Stowarzyszenie usługi w zakresie nauki gry w tenisa, jako ściśle związane ze sportem, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 w związku z art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast usługi wynajmu kortu tenisowego z powyższego zwolnienia nie korzystają, bowiem zwolnienie od podatku przewidziane przepisem art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy nie obejmuje m.in. odpłatnego wynajmu obiektów sportowych, a takim niewątpliwie obiektem sportowym są korty tenisowe.

W świetle przywołanego wcześniej przepisu art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do tej ustawy usługi związane z działalnością obiektów sportowych sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 93.11.10.0 podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej stawki podatku dla usługi polegającej na organizowaniu nauki gry w tenisa,

* nieprawidłowe w części dotyczącej stawki podatku dla usługi wynajmu kortów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl