IBPP2/443-242/07/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-242/07/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007 r. (data wpływu 29 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymywanych przez Związek od gmin na realizację zadań określonych w statucie Związku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymywanych przez Związek od gmin na realizację zadań określonych w statucie Związku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Międzygminny Związek Komunikacyjny, zwany dalej Związkiem lub Wnioskodawcą, utworzony został celem wspólnego realizowania zadań o charakterze publicznym, reprezentowania i obrony wspólnych interesów w tym zakresie na podstawie postanowień art. 10 i rozdziału 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.). W skład związku wchodzi 12 gmin leżących na terytorium województwa. Zgodnie ze statutem zadania Związku obejmują: organizację i realizację komunikacji zbiorowej poprzez określanie potrzeb przewozowych, opracowywanie rozkładów jazdy i ich publikację, zawieranie umów z przewoźnikami, integrację systemu transportu pasażerskiego, prowadzenie gospodarki finansowej poprzez ustalenie systemu taryfowego, dystrybucję biletów, prowadzenie rozliczeń z gminami i przewoźnikami, prowadzenie działalności kontrolnej poprzez prowadzenie realizacji zadań przewozowych, kontrola biletów, kontrola funkcjonowania jednostek organizacyjnych związku, utrzymanie i rozwój infrastruktury technicznej związku poprzez utrzymanie dworców i przystanków, utrzymanie i rozwój innego mienia związku nie powierzonego przedsiębiorstwom komunikacyjnym, planowanie i prowadzenie działalności inwestycyjnej.

Jak wynika z powyższego Związek został powołany do realizacji zadania publicznego jakim jest organizacja transportu zbiorowego. Ustawowy obowiązek w tym zakresie, jako zadania własne gmin, został scedowany przez nie na Związek, co powoduje, że usługi transportowe wykonywane na rzecz mieszkańców poszczególnych gmin nie są wynikiem dobrowolnej, komercyjnej decyzji jednostki gospodarczej podejmowanej w oparciu o analizę spodziewanych zysków z przedsięwzięcia, ale stanowią powinność w zakresie zadań publicznych samorządu terytorialnego. Powyższe powoduje, iż gospodarka komunalna w tym zakresie nie ma celu zarobkowego. Majątek Związku niezbędny do wykonywania statutowych zadań powstaje między innymi w drodze przekazania przez poszczególne gminy składników ich mienia służących realizacji zadań pełnionych przez Związek, z dochodów z działalności Związku, z dochodów z majątku Związku, z subwencji, darowizn, zapisów i innych źródeł. Dotacje wnoszone są przez gminy według zasad ustalanych przez Zgromadzenie Związku. Zgodnie z uchwałą Związku od dnia 1 stycznia 2002 r. należności za usługi komunikacyjne należne przewoźnikom od gmin Związek oblicza według zasady: stawka za wozokilometr mnożona przez ilość wozokilometrów wykonywanych na terenie danej gminy. Przy czym wartość stawki za wozokilometr ustalana jest odrębnymi uchwałami na każdy rok kalendarzowy. Wpłacane przez gminy dotacje na realizację zadań w zakresie lokalnego transportu zbiorowego traktowane są przez Związek dla potrzeb podatku od towarów i usług jako obrót i opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwoty dotacji otrzymywane przez Związek od gmin na realizację zadań określonych w § 6 Statutu MZK podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacje otrzymywane od gmin - członków Związku, nie zwiększają obrotu Związku, o którym mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT od 1 czerwca 2005 r. podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Aby jednak ww. kwoty stanowiły obrót muszą one mieć bezpośredni wpływ na cenę, czyli dotyczyć wprost sprzedawanego towaru lub świadczonych przez podatnika usług. Wpływ tego rodzaju występuje, gdy mamy do czynienia z kalkulacją jednostkową kosztów - liczoną do jednostkowego kosztu wyrobu lub usługi. W sytuacji natomiast, gdy otrzymywane kwoty przeznaczone są na finansowanie ogólnej działalności podatnika między innymi na pokrycie kosztów wynagrodzeń, wynajmu pomieszczeń, zakupu niezbędnych towarów i usług oraz innych kosztów bezpośrednio lub pośrednio związanych z wymienionymi czynnościami, taki związek bezpośredni nie występuje. Podobnie w tym zakresie wypowiedział się WSA w Krakowie w wyroku z dnia 1 sierpnia 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1410/06 oraz Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w piśmie z dnia 11 marca 2005 r. Zatem nie są objęte opodatkowaniem dotacje, które otrzymuje podatnik, jako dofinansowanie jego zakupów - a z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku Związku, który nabywa usługi transportu miejskiego, a nie świadczy ich. Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. ETS w wyroku C-184/00 wyraził się, iż określenie związku pomiędzy dotacją a świadczeniem usług czy dostawą towarów jako 'bezpośredniego" ma istotne znaczenie dla opodatkowania. Dla uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy towarów lub świadczenia usług).Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego zapytania, przesłanka bezpośredniego wpływu nie występuje.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania te gmina realizuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wspólnego wykonywania zadań gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Takim Związkiem jest Wnioskodawca, który przejął realizacje zadań organizacji lokalnego transportu zbiorowego od gmin należących do Związku, dlatego też gminy te współfinansują jego działalność. Wnioskodawca nie jest przedsiębiorcą, nie posiada licencji na przewóz środkami komunikacji miejskiej, a zatem nie jest stroną umowy przewozu. W celu realizacji tego zadania jest on uprawniony do zawierania umów z podmiotami, które będą wykonywać dane czynności jako zleceniobiorca. W celu realizacji zadań Związek otrzymuje dotacje od gmin. Należności te od gmin są ustalane wg zasady: stawka za wozokilometr mnożona przez ilość wozokilometrów wykonywanych na terenie danej gminy. Zasada ta została wyznaczona do jednoznacznego określania kryteriów, wg których gminy zobowiązane są partycypować w kosztach działalności Związku i uwzględnia stopień zaangażowania Związku w wykonywanie zadań na rzecz danej gminy. Dotacje należne od gmin członkowskich są dotacjami o charakterze podmiotowym a nie przedmiotowym. Ich przeznaczeniem jest finansowanie całej działalności Związku. Dotacje nie stanowią wyrównania cen, które dzięki nim mogłyby być niższe dla końcowego nabywcy. Potwierdza to mechanizm ustalania cen biletów, zgodnie z którym to w pierwszej kolejności ustalana jest przez Zgromadzenie Związku ich cena, a dopiero następnie ustalana jest wysokość dotacji pokrywającej powstały deficyt pomiędzy przychodami a kosztami Związku.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wobec braku spełnienia przesłanki bezpośredniego wpływu dotacji na cenę świadczonych usług, dotacje otrzymywane przez Związek od gmin będących jego członkami nie powiększają obrotu Związku i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto dotacje te nie powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług, ponieważ otrzymywane są jako dofinansowanie do zakupów Związku, a nie do świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Przepisy dotyczące opodatkowania dotacji interpretować należy, mając na uwadze stosowne zapisy prawa wspólnotowego. Z art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L06.347.1), wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.Dotacje, o których mowa we wniosku otrzymywane są przez Wnioskodawcę od gmin i przeznaczone są na cele określone w § 6 statutu (zadania Związku), a więc przeznaczone są na finansowanie działalności Związku. Związek przejął realizację zadań organizacji lokalnego transportu zbiorowego od gmin należących do Związku, dlatego też gminy współfinansują jego działalność. Wnioskodawca nie świadczy usług przewozu osób, lecz jest uprawniony do zawierania umów z podmiotami, które będą wykonywać dane czynności jako zleceniobiorca. Dotacje nie stanowią wyrównania cen, które dzięki nim mogłyby być niższe dla końcowego nabywcy. Potwierdza to mechanizm ustalania cen biletów, zgodnie z którym to w pierwszej kolejności ustalana jest przez Zgromadzenie Związku ich cena, a dopiero następnie ustalana jest wysokość dotacji pokrywającej powstały deficyt pomiędzy przychodami a kosztami Związku.

Dotacje stanowią dofinansowanie do zadań bieżących, na które składają się również oprócz wydatków na lokalny transport zbiorowy również wydatki na wynagrodzenia bezosobowe oraz pochodne od wynagrodzeń, wydatki majątkowe oraz inne związane z funkcjonowaniem związku.

Otrzymane dotacje nie stanowią więc obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl