IBPP2/443-241/08/BW/KAN-2590/12/07/KAN-2368/03/08 - Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna być opodatkowana marża w przypadku rezerwacji hoteli na terytorium kraju, na terytorium Wspólnoty i poza terytorium Wspólnoty?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2008 r. Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach IBPP2/443-241/08/BW/KAN-2590/12/07/KAN-2368/03/08 Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna być opodatkowana marża w przypadku rezerwacji hoteli na terytorium kraju, na terytorium Wspólnoty i poza terytorium Wspólnoty?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług opodatkowania marży w przypadku rezerwacji hoteli na terytorium kraju, terytorium Wspólnoty i poza terytorium Wspólnoty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług opodatkowania marży w przypadku rezerwacji hoteli na terytorium kraju, terytorium Wspólnoty i poza terytorium Wspólnoty.Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lutego 2008 r., znak: IBPP2/443-336/07/BW, IBPB3/423-107/08/BG

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą prawna, która w ramach swojej działalności gospodarczej oferuje swoim klientom możliwość zarezerwowania usługi hotelowej za pośrednictwem strony internetowej. Klient dokonuje wyboru lokalizacji i standardu poprzez wybór konkretnej placówki i konkretnego pokoju, w którym usługa zostanie wykonana. Po dokonaniu wyboru, klient, za pośrednictwem strony internetowej dokonuje rezerwacji. Z tytułu świadczenia usług Wnioskodawca pobiera od klienta opłatę, na którą składa się należność za usługę hotelową - przekazywana przez podatnika podmiotowi bezpośrednio świadczącemu usługę hotelową oraz prowizja - stanowiąca przychód podatnika. Podatnik dokonuje zapłaty na rzecz podmiotu bezpośrednio świadczącego usługę hotelową dopiero po wykonaniu tej usługi, tzn. po wykorzystaniu rezerwacji przez klienta. Oznacza to, że pieniądze otrzymane przez podatnika w dniu dokonania rezerwacji są przez niego przechowywane czasem nawet kilka miesięcy (kiedy rezerwacja jest dokonywana z dużym wyprzedzeniem).Ponadto Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki wskazane w art. 119 ustawy o VAT, w związku z tym jest uprawniony do stosowania procedury marży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna być opodatkowana marża w przypadku rezerwacji hoteli na terytorium kraju, na terytorium Wspólnoty i poza terytorium Wspólnoty?

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku dokonywania rezerwacji na usługi hotelowe świadczone poza terytorium Wspólnoty, zgodnie z art. 119 ust. 7 powinna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0%. W przypadku dokonywania rezerwacji na usługę hotelową na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium Polski usługa taka nie będzie podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski z uwagi na fakt, że zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usługi związanej z nieruchomością jest miejsce położenia tej nieruchomości. Usługa hotelowa jest bez wątpienia związana z nieruchomością, dlatego też winna być opodatkowana w kraju, w którym znajduje się konkretny hotel. W odniesieniu natomiast do sytuacji, kiedy usługa hotelowa świadczona będzie na terytorium kraju zastosowanie znajdzie stawka 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - usługi hoteli są wymienione w załączniku Nr 3 pod pozycją 139.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W ust. 2 ww. art. 41 określono, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 140 ww. załącznika zostały wymienione usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15).Co do zasady zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 2 pkt 1 w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

W interpretacji z dnia 14 marca 2008 r. znak: IBPP2/443-336/07/BW wydanej dla Wnioskodawcy w zakresie prawa do rozliczenia opisanych we wniosku usług według szczególnej procedury VAT marża wskazano, iż Wnioskodawca wykonując usługę związaną z rezerwacją hotelu polegającą na oferowaniu swoim klientom możliwości zarezerwowania miejsca hotelowego w konkretnej placówce i w konkretnym pokoju, nie świadczy usługi turystycznej.

Wobec tego uznano, że do usług świadczonych przez Spółkę nie ma zastosowania szczególna procedura marży określona w art. 119 ustawy o VAT, a przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przypadku kiedy usługa hotelowa świadczona będzie na terytorium kraju, do całości pobranej od rezerwującego należności (nazwanej przez Wnioskodawcę opłatą), obejmującej należności za usługę hotelową oraz prowizję, zastosowanie znajdzie stawka 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT. Należy tutaj bowiem podkreślić, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w przedmiotowych transakcjach Wnioskodawca nie działa jako pośrednik w imieniu i na rzecz podmiotu bezpośredniego świadczącego usługę hotelową, tylko działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek. Wnioskodawca bowiem dokonuje odsprzedaży usługi hotelowej, z tym że zapłaty na rzecz podmiotu bezpośrednio świadczącego usługę hotelową dokonuje dopiero po wykonaniu tej usługi, tzn. po wykorzystaniu rezerwacji przez klienta. W przypadku natomiast dokonywania rezerwacji na usługę hotelową na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium kraju oraz poza terytorium Wspólnoty usługa taka nie będzie podlegać opodatkowaniu w kraju. Bowiem zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usługi związanej z nieruchomością jest miejsce położenia tej nieruchomości. Zatem w przypadku świadczenia usługi hotelowej poza terytorium kraju miejscem opodatkowania będzie miejsce położenia nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 119 ust. 7 ustawy o VAT, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie:

*

prawa do rozliczania opisanych we wniosku usług według szczególnej procedury VAT marża,

*

prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tzw. kosztami ogólnymi, tj. np. reklamy, zużycia mediów, najmu lokalu, w przypadku zastosowania opodatkowania świadczonych usług metoda marży

będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl