IBPP2/443-236/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-236/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 11 (w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych) mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 11 mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca podpisał umowę ze spółdzielnią mieszkaniową na wykonanie prac polegających na malowaniu farbami olejnymi i emulsyjnymi wg stanu pierwotnego klatki schodowej, wykonaniu prac porządkowych (dokładnie chodzi o posprzątanie po malowaniu wliczone w cenie usługi) i towarzyszących na budynku mieszkalnym wielorodzinnym.

W związku z tym, iż prace wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 11 i dotyczą robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku tj. ścian i balustrad zabezpieczających, elementów centralnego ogrzewania instalacji gazowej, Wnioskodawca traktuje usługę jako wykonanie robót konserwacyjnych i zastosuje stawkę 8%.

Ponadto wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy.

W uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdził, iż prace towarzyszące polegają na oczyszczeniu powierzchni, uzupełnieniu ubytków oraz przygotowaniu ścian.

Elementy centralnego ogrzewania to: grzejniki rury doprowadzające, a instalacja gazowa to rury doprowadzające gaz do mieszkań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z Dyrektywą Rady 2006/112/WE z dn. 28 listopada 2006 r. oraz z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 22 grudnia 2010 r. na roboty, które zostały przedstawione w opisie stanu faktycznego można wystawić fakturę VAT z zastosowaniem stawki 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy (zmodyfikowane pismem z dnia 11 maja 2011 r.):

roboty opisane w pkt 54 są robotami konserwacyjnymi oraz wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy, dlatego też przy wystawianiu faktury za usługi związane z wykonaniem prac polegających na malowaniu farbami olejnymi i emulsyjnymi klatki schodowej (ścian, balustrad zabezpieczających, elementów centralnego ogrzewania i instalacji gazowej) wraz z pracami porządkowymi i towarzyszącymi polegającymi na oczyszczeniu i uzupełnieniu ubytków-gipsowaniu, tynkowaniu można zastosować stawkę 8% podatku od towarów i usług.

Świadczą o tym unormowania zawarte w Dyrektywie Rady 2006/112/WE, które umożliwiają stosowanie stawki obniżonej do dostawy, budowy remontu lub przebudowy budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej (poz. 10 zał. III do Dyrektywy) oraz § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 22 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do 31 grudnia 2010 r. wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do 31 grudnia 2010 r. wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisu § 7 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy (§ 7 ust. 3).

Należy zauważyć, iż od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje przepis § 7 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) w tożsamym brzmieniu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Zgodnie z art. 98 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L 347 s. 1 z późn. zm.), stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III.

W poz. 10 ww. załącznika nr III zawierającego wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98, zostały wymienione dostawa, budowa, remont i przebudowa budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.

Ponadto należy zauważyć, iż w sytuacji gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym - świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego.

Również w orzecznictwie ugruntował się pogląd, że dzielenie wykonywanej, kompleksowej usługi na dwie odrębne usługi jest niezgodne z powszechnie przyjętą praktyką gospodarczą, orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz orzecznictwem Sądu Najwyższego. W wyroku ETS w sprawie pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (sygn. C-349/96) Trybunał orzekł: " (...) Z art. 2 pkt 1 VI Dyrektywy wynika, iż każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne oraz świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT; należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta, który jest typowym klientem, kilka odrębnych usług zasadniczych, czy też jedną usługę. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł ze Spółdzielnią mieszkaniową umowę na wykonanie prac polegających na malowaniu farbami olejnymi i emulsyjnymi klatki schodowej ścian, balustrad zabezpieczających, elementów centralnego ogrzewania (grzejniki rury doprowadzające) i instalacji gazowej (rury doprowadzające gaz do mieszkań) wraz z pracami porządkowymi i towarzyszącymi polegającymi na oczyszczeniu powierzchni, uzupełnieniu ubytków - gipsowaniu, tynkowaniu oraz przygotowaniu ścian.

Ww. prace Wnioskodawca wykonuje w budynku mieszkalnym wielorodzinnym zaliczonym do obiektów budownictwa mieszkaniowego o symbolu PKOB 11 i dotyczą robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku takich jak ściany i balustrady zabezpieczające, elementy centralnego ogrzewania instalacji gazowej.

Wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Powyższe prace Wnioskodawca zaliczył do robót konserwacyjnych i do nich zastosuje preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8%.

Odnosząc się zatem do prac polegających na malowaniu ścian i balustrad zabezpieczających znajdujących się w klatce schodowej, stwierdzić należy co następuje:

Czynności polegające na malowaniu farbami olejnymi i emulsyjnymi klatki schodowej (ścian, balustrad zabezpieczających) wraz z czynnościami towarzyszącymi (oczyszczenie powierzchni, uzupełnienie ubytków, przygotowanie ścian) wykonywane w budynku mieszkalnym wielorodzinnym zaklasyfikowanym do obiektów budownictwa mieszkaniowego PKOB 11 można zaliczyć do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (remont) i zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT 8% określona w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Opisane we wniosku prace budowlane polegają na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowią bieżącej konserwacji bowiem nie mają na celu utrzymania sprawności technicznej budynku.

Stanowią zatem remont w myśl definicji określonej w art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane.

Pomocniczo można wskazać na następujące okoliczności iż dla potrzeb podatku od towarów i usług począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Dział 43 obejmuje roboty specjalistyczne, w tym m.in. PKWiU 43.34.1 - Roboty malarskie.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że prace polegające na malowaniu, klasyfikuje się w działu 43 - tj. roboty budowlane specjalistyczne.

Należy zauważyć, iż w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał również, że wraz z pracami polegającymi na malowaniu ścian i balustrad wykonuje prace porządkowe (sprzątanie po malowaniu wliczone w cenę usługi malowania).

Usługi porządkowe należy uznać jako czynności pomocnicze w stosunku do usługi zasadniczej jaką jest usługa malowania.

Opisane czynności dla potrzeb podatku VAT można zatem uznać jako jednolite świadczenie podlegające opodatkowaniu wg jednej stawki właściwej dla czynności zasadniczej tj. w tym przypadku stawki 8% określonej w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Odnosząc się natomiast do prac polegających na malowaniu farbami elementów centralnego ogrzewania i instalacji gazowej znajdujących się w klatce schodowej, należy stwierdzić, iż stanowią one usługi konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku zatem w tym przypadku zastosowanie może znaleźć przepis § 7 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazał, iż wartość towarów zużytych do wykonania tych usług, bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania nie przekracza 50% tej podstawy a ponadto usługi te wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkaniowego wymienionych w PKOB - 11, zatem w przypadku tych czynności zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 8%.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż przy świadczeniu przedmiotowych robót można zastosować stawkę podatku VAT 8% należało uznać za prawidłowe. Jednakże jak ww. wykazano podstawę prawna stosowania tej stawki stanowi nie tylko wskazany przez Wnioskodawcę przepis.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl