IBPP2/443-236/08/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-236/08/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2008 r. (data wpływu 12 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 29 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych ze środków Powiatowego Urzędu Pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych ze środków Powiatowego Urzędu Pracy.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 29 maja 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 maja 2008 r. nr IBPB1/415-235/08/RM IBPP2/443-236/08/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy nr... z dnia... 2007 r. Wnioskodawca otrzymał z Powiatowego Urzędu Pracy w Z. jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Zgodnie z umową po rozpoczęciu działalności gospodarczej, otrzymane środki Wnioskodawca wydał na zakup towarów handlowych, zakup środków trwałych oraz remont wynajętego lokalu (inwestycja w obce środki trwałe). Wszystkie wydatki zrealizowane ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy były związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku od towarów i usług:

Czy od zakupu towarów handlowych, środków trwałych oraz wydatków na remont wynajętego lokalu Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, od zakupu towarów handlowych, środków trwałych oraz wydatków na remont wynajętego lokalu Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W stanie faktycznym Wnioskodawca wyjaśnił, że zakupił towary handlowe, środki trwałe oraz wykonał remont wynajętego lokalu. Poniesione przez niego wydatki ze środków otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy były związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W opisanym wyżej zakresie Wnioskodawca spełnił zatem warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniające do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3 (tj. towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji), oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Zatem w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, podatek naliczony przy nabyciu środków trwałych podlegających amortyzacji będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego. Możliwość odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego przy nabyciu towarów handlowych wymaga uprzedniego rozstrzygnięcia kwestii uznania za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych wydatków na zakup tych towarów. W tym zakresie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał w dniu 23 czerwca 2008 r. interpretację nr IBPB1/415-235/08/RM, w której uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż wydatki na zakupy towarów handlowych sfinansowane ze środków Funduszu Pracy są kosztem uzyskania przychodów.

W konsekwencji powyższego należy przyjąć, iż podatek naliczony przy zakupie przedmiotowych towarów handlowych podlega odliczeniu. Trzeba natomiast zauważyć, iż nie była przedmiotem ww. interpretacji w zakresie podatku dochodowego kwestia uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na remont wynajętego lokalu, ponieważ Wnioskodawca nie sformułował pytania w tym zakresie. Stąd też podatek naliczony przy nabyciu wydatków na remont będzie podlegał odliczeniu, o ile wydatki te będą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Tym samym należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl