IBPP2/443-234/13/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-234/13/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 5 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży kompleksowego projektu budowlanego zawierającego projekty branżowe oraz projektu architektonicznego i projektu zagospodarowania terenu a także wystawienia faktury VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży kompleksowego projektu budowlanego zawierającego projekty branżowe oraz projektu architektonicznego i projektu zagospodarowania terenu a także wystawienia faktury VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 maja 2013 r. znak: IBPP2/443-234/13/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje założyć działalność gospodarczą (jednoosobową) w zakresie projektowania architektoniczno-budowlanego (PKD 71.11.Z oraz 74.10.Z). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie zawartej dwustronnej umowy Wnioskodawca będzie przekazywać zamawiającemu projekt z prawami autorskimi do tego projektu.

Na podstawie posiadanych uprawnień budowlanych Wnioskodawca będzie samodzielnie sporządzał:

* projekty architektoniczne, urbanistyczne w tym projekty zagospodarowania terenu,

* projekty wnętrz.

Projekty architektoniczne i urbanistyczne zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 2 pkt 6 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych są przedmiotem prawa autorskiego jako prace o charakterze twórczym.

Wykaz usług stanowiących zdarzenia przyszłe:

1.

Wykonywanie kompleksowego projektu budowlanego dla inwestora na podstawie zawartej umowy zawierającego: część architektoniczną oraz projekt zagospodarowania terenu (te części Wnioskodawca będzie wykonywał jako projektant posiadający uprawnienia) i projekty branżowe, które będzie zlecał osobom - branżystom.

2.

Wykonanie projektu branży architektonicznej oraz projektu zagospodarowania terenu, które Wnioskodawca będzie wykonywał sam jako projektant dla biura projektowego na podstawie zawartej umowy.

Pismem z dnia 4 czerwca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:

Ad. 1.

W rozumieniu ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 wykonując zdarzenia przyszłe nr 1 i 2 Wnioskodawca będzie "twórcą" - autorem projektu, zgodnie z brzmieniem art. 8 pkt 2 ww. ustawy "Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu". Wykonywane projekty będą podpisane w widocznym miejscu na stronie tytułowej przez Wnioskodawcę jako główny projektant. Twórcą, w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ww. ustawy przysługują Wnioskodawcy również prawa autorskie.

Ad. 2.

Zasady opracowania projektu budowlanego są usankcjonowane prawnie rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 462. oraz w ustawie - Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r.

Przez wykonanie "kompleksowego projektu budowlanego" w zdarzeniu przyszłym nr 1 należy rozumieć: opracowanie projektu budowlanego posiadającego cechy indywidualne, niepowtarzalne pod względem funkcjonalnym oraz technicznym / a więc każdy docelowy projekt budowlany będzie różnił się branżą (częścią) architektoniczną, konstrukcyjną, instalacji wewnętrznych oraz planem zagospodarowania terenu. Zdarzenie to opisuje wykonanie projektu branży (części) architektonicznej oraz projektu zagospodarowania terenu przez Wnioskodawcę - jako osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia do projektowania bez ograniczeń upr. nr....

Zdarzenie przyszłe nr 2 dotyczy wykonanie projektu branży architektonicznej oraz projekt zagospodarowania terenu, który będzie posiadał cechy indywidualne, niepowtarzalne pod względem funkcjonalnym oraz technicznym. Zdarzenie to opisuje wykonanie projektu branży (części) architektonicznej oraz projektu zagospodarowania terenu przez Wnioskodawcę - jako osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia do projektowania bez ograniczeń upr. nr....

Opracowywany projekt branży architektonicznej oraz projekt zagospodarowania terenu opisany w zdarzeniu przyszłym nr 1 oraz 2 będzie zawierał rozwiązania indywidualne, oryginalne oraz niepowtarzalne. Projekt taki nie jest powieleniem typowych rozwiązań, zdarzenia przyszłe nie dotyczą używania tzw. "projektów typowych".

Ad. 3.

Przekazanie projektów opisanych w zdarzeniu przyszłym nr 1 i 2 wiąże się również z przekazaniem praw autorskich w rozumieniu ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 i uzyskaniem wynagrodzenia w formie honorarium za ich przekazanie na zamawiającego zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Załącznik nr 3 poz. 181.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować dla ww. usługi tj. wykonanie a następnie sprzedaż projektu wraz z przekazaniem nabywcy praw autorskich do tego projektu: 8% czy 23%.

2.

Jak powinna wyglądać prawidłowa forma rozliczeń ze zleceniodawcą za ww. usługi tzn. oddzielnie za część architektoniczną i część obejmującą projekty branżowe.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad. 1. Według oceny Wnioskodawcy stawką właściwą dla wykonania i sprzedaży projektu autorstwa Wnioskodawcy, przy przekazaniu nabywcy praw autorskich, jest stawka 8% (dotyczy części architektonicznej i projektu zagospodarowania terenu).

Ad. 2. Według oceny Wnioskodawcy za wykonanie usługi (wg. wykazu pkt 1) powinna być wystawiona faktura posiadająca dwie pozycje: 1. część architektoniczna i plan zagospodarowania terenu 8% podatkiem VAT, 2. projekty branżowe objęte 23% podatkiem VAT.

Według oceny Wnioskodawcy za wykonanie usługi (wg. wykazu pkt 2) powinna być wystawiona faktura posiadająca jedną pozycję: część architektoniczna i projekt zagospodarowania terenu objęta 8% podatkiem VAT.

Wnioskodawca prosi o uwzględnienie interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego w imieniu Ministra Finansów ITPP1/443-31/12/AJ z dnia 19 marca 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa

w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 181 załącznika nr 3 do ww. ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały (bez względu na symbol PKWiU) usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

W myśl przepisu art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Na podstawie ust. 2 pkt 6 powołanego artykułu, przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

1.

mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),

2.

stanowić przejaw działalności twórczej,

3.

posiadać indywidualny charakter.

Artykuł 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi, iż prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Jak wynika z powyższego, twórcą w rozumieniu tej ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu.

Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia "utwory" wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności architektonicznej lub architektoniczno-urbanistycznej (np. projektu architektonicznego) jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Należy jednak podkreślić, że nie każdy projekt architektoniczny lub architektoniczno-urbanistyczny spełnia przesłanki utworu w rozumieniu ww. ustawy. Dotyczy to w szczególności projektów będących powieleniem innych projektów, a więc niebędących rezultatem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jak również projektów typowych, zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania architektoniczne. Projekty takie nie podlegają ochronie autorskoprawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje założyć działalność gospodarczą w zakresie projektowania architektoniczno-budowlanego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie zawartej dwustronnej umowy Wnioskodawca będzie przekazywać zamawiającemu projekt z prawami autorskimi do tego projektu.

Na podstawie posiadanych uprawnień budowlanych Wnioskodawca będzie samodzielnie sporządzał:

* projekty architektoniczne, urbanistyczne w tym projekty zagospodarowania terenu,

* projekty wnętrz.

Wykaz usług stanowiących zdarzenia przyszłe:

1.

Wykonywanie kompleksowego projektu budowlanego dla inwestora na podstawie zawartej umowy zawierającego: część architektoniczną oraz projekt zagospodarowania terenu (te części Wnioskodawca będzie wykonywał jako projektant posiadający uprawnienia) i projekty branżowe, które będzie zlecał osobom - branżystom.

2.

Wykonanie projektu branży architektonicznej oraz projektu zagospodarowania terenu, które Wnioskodawca będzie wykonywał sam jako projektant dla biura projektowego na podstawie zawartej umowy.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 4 czerwca 2013 r. wskazał, iż w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wykonując zdarzenia przyszłe nr 1 i 2 będzie "twórcą" - autorem projektu, zgodnie z brzmieniem art. 8 pkt 2 ww. ustawy. Wykonywane projekty będą podpisane w widocznym miejscu na stronie tytułowej przez Wnioskodawcę jako główny projektant. Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ww. ustawy przysługują Wnioskodawcy również prawa autorskie.

Przez wykonanie "kompleksowego projektu budowlanego" w zdarzeniu przyszłym nr 1 należy rozumieć: opracowanie projektu budowlanego posiadającego cechy indywidualne, niepowtarzalne pod względem funkcjonalnym oraz technicznym / a więc każdy docelowy projekt budowlany będzie różnił się branżą (częścią) architektoniczną, konstrukcyjną, instalacji wewnętrznych oraz planem zagospodarowania terenu. Zdarzenie to opisuje wykonanie projektu branży (części) architektonicznej oraz projektu zagospodarowania terenu przez Wnioskodawcę - jako osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia do projektowania bez ograniczeń.

Zdarzenie przyszłe nr 2 dotyczy wykonanie projektu branży architektonicznej oraz projekt zagospodarowania terenu, który będzie posiadał cechy indywidualne, niepowtarzalne pod względem funkcjonalnym oraz technicznym. Zdarzenie to opisuje wykonanie projektu branży (części) architektonicznej oraz projektu zagospodarowania terenu przez Wnioskodawcę - jako osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia do projektowania bez ograniczeń.

Opracowywany projekt branży architektonicznej oraz projekt zagospodarowania terenu opisany w zdarzeniu przyszłym nr 1 oraz 2 będzie zawierał rozwiązania indywidualne, oryginalne oraz niepowtarzalne. Projekt taki nie jest powieleniem typowych rozwiązań, zdarzenia przyszłe nie dotyczą używania tzw. "projektów typowych".

Przekazanie projektów opisanych w zdarzeniu przyszłym nr 1 i 2 wiąże się również z przekazaniem praw autorskich w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i uzyskaniem wynagrodzenia w formie honorarium za ich przekazanie na zamawiającego.

Z przywołanych wcześniej przepisów, a w szczególności art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 i poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wynika, że z 8% stawki podatku VAT korzystają usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Zaznaczyć należy, iż twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl ww. art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu.

Twórcy, zgodnie z przepisem art. 16 ustawy o prawie autorskim przysługują autorskie prawa osobiste obejmujące przede wszystkim prawo autora do wiązania z dziełem jego nazwiska. Prawo to nigdy nie wygasa i jest, z natury rzeczy, niezbywalne, nie można się go zrzec ani przenieść na inną osobę. W ramach ochrony dóbr osobistych autor ma prawo do przedstawienia utworu pod pseudonimem lub anonimowo. Można więc powiedzieć, że autorskie prawa osobiste chronią pewien "intelektualny" związek twórcy z dziełem.

Drugi rodzaj praw autorskich - prawa majątkowe mogą przysługiwać w niektórych sytuacjach również osobom innym niż twórca utworu z mocy ustawy lub z mocy stosownej umowy cywilnoprawnej. Dotyczy to np. autorskich praw majątkowych pracodawcy, którego pracownik stworzył utwór.

Z powyższego zatem wynika, iż pierwotne nabycie majątkowych praw autorskich może przysługiwać podmiotowi innemu niż twórca. Jednakże twórcą, w rozumieniu ustawy o prawie autorskich jest osoba lub grupa osób, którzy stworzyli dany projekt.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do ww. projektów branżowych wykonywanych przez podwykonawców, Wnioskodawca nie może być uznany za twórcę, w rozumieniu w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawcy, poprzez nabycie tych projektów branżowych (oczywiście wraz z prawami autorskimi), przysługują z mocy ustawy prawa majątkowe do tych projektów. Jednakże, nie przysługują mu autorskie prawa osobiste, a w szczególności - prawo do autorstwa utworu. Niespełniona więc zostanie przesłanka do uznania Wnioskodawcy za twórcę, o którym mowa w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dlatego też, mając na uwadze zapis pozycji 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, który to wyraźnie określa, iż z preferencyjną stawką podatku VAT opodatkowane są usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do stosowania 8% stawki podatku na wynagrodzenie wypłacane w formie honorarium z tytułu przeniesienia majątkowych praw autorskich do projektów branżowych. Zatem wynagrodzenie za przeniesienie majątkowych praw autorskich do przedmiotowych projektów branżowych podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Natomiast w odniesieniu do projektu architektonicznego i projektu zagospodarowania terenu (opisanego w zdarzeniu nr 1 i 2) należy stwierdzić, iż skoro te projekty architektoniczne i zagospodarowania terenu Wnioskodawca będzie wykonywał samodzielnie jako twórca i artysta w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a przedmiotem umowy będzie przekazanie praw autorskich do tych projektów, to czynność ta, a w szczególności wynagrodzenie otrzymywane (w formie honorarium) za sporządzenie przedmiotowych projektów architektonicznych i zagospodarowania terenu, będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku VAT 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 i poz. 181 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady dotyczące wystawiania faktur oraz dane, które faktury powinny zawierać określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Stosownie do regulacji § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny.

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca winien udokumentować sprzedaż kompleksowego projektu budowlanego opisanego w zdarzeniu przyszłym nr 1 poprzez wystawienie faktury, na której powinno zostać wykazane:

* projekt architektoniczny i projekt zagospodarowania terenu opodatkowany stawką podatku w wysokości 8%,

* projekty branżowe opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%.

Natomiast sprzedaż projektu architektonicznego oraz projektu zagospodarowania terenu opisanego w zdarzeniu przyszłym nr 2 powinna zostać udokumentowana poprzez wystawienie faktury ze stawką podatku w wysokości 8% z wykazaniem na ww. fakturze: projekt architektoniczny i projekt zagospodarowania terenu.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl