IBPP2/443-226/13/AMP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-226/13/AMP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 12 marca 2013 r., uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podpisu nabywcy usług na fakturze korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie obowiązku podpisu nabywcy usług na fakturze korygującej.

Wniosek ten został uzupełniony ww. pismem z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 maja 2013 r. znak: IBPP2/443-226/13/AMP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Zakład Komunalny) działa w imieniu gminy pobierając między innymi pożytki z nieruchomości, które stanowią własność gminy i osób fizycznych. W umowach z najemcami, poza warunkami korzystania przez najemców z lokali zawarty jest zapis na podstawie, którego zakład obciąża najemców kosztami zużytych przez nich mediów, to jest wody, ciepła, ścieków, wywozu nieczystości. Opłata za media nie jest elementem kalkulacyjnym czy składową czynszu najmu, lecz stanowi opłatę i wpływa na to samo konto.

Wnioskodawca wystawiał faktury za lokale mieszkalne z podziałem na:

* czynsz ze stawką zwolnioną

* woda, ścieki, wywóz nieczystości ze stawką obniżoną 8% (do 12/2010 stawka 7%)

* ciepło ze stawką podstawową 23% (do 12/2012 stawka 22%).

W otrzymanej interpretacji podatkowej z dnia 08 luty 2013, ustawodawca wskazał, iż przedmiotem świadczenia jest usługa najmu, natomiast opłaty za dostawę ww. mediów należne Wnioskodawcy od najemcy stanowią część należności z tytułu usługi najmu i są opodatkowane stawkami właściwymi dla świadczonych usług najmu. W przypadku lokali mieszkalnych całość usług powinna zostać zwolniona z podatku VAT.

Zgodnie ze stanowiskiem ustawodawcy, Wnioskodawca powinien wystawić faktury korygujące i pozycje woda, ścieki, wywóz nieczystości, ciepło, skorygować ze stawki VAT opodatkowanej na zwolnienie z podatku.

W ww. piśmie z dnia 6 czerwca 2013 r., uzupełniając przedstawiony opis sprawy, Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Faktury korygujące, które w przyszłości ma zamiar wystawić będą dotyczyć usług za dostarczanie wody, ścieków, ciepła i wywozu nieczystości.

2.

Korygowane pozycje na fakturach są wymienione w art. 29 ust. 4b pkt 3 oraz poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

Pierwotne faktury są wystawione z dwoma stawkami VAT, czynsz ze stawką zwolnioną i media z odpowiednią stawką tj. 23% lub 8%. Zgodnie z otrzymaną interpretacją wszystkie składniki na fakturze winny być ze stawką zwolnioną. W związku z tym faktura korygująca wystawiona zostanie do faktury pierwotnej i spowoduje zwiększenie podstawy opodatkowania i zmniejszenia podatku należnego o te samą kwotę. Kwota brutto, do zapłaty nie ulegnie zmianie.

4.

Nabywcy usług najmu, wobec których dokonywać będzie korekt to osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej i nie są oni podatnikami VAT.

5.

Korekty te zostaną wystawione w formie e-faktur, do których wgląd mają najemcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 czerwca 2013 r.):

Czy wystawione przez Wnioskodawcę faktury korygujące na osoby fizyczne, w których korygowane będą pozycje mediów (woda, ścieki, ciepło, wywóz nieczystości - czyli wszystkie usługi które są wymienione w art. 29 ust. 4b pkt 3 oraz w zał. nr 3 do ustawy VAT), będą musiały być podpisane przez odbiorców.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią załącznika Nr 3, poz. 140, 142 i 174 oraz art. 29 ust. 4b pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), wystawiając fakturę korygującą, która koryguje fakturę, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna nie ma obowiązku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę. Zrównanie usług najmu z usługami dotyczącymi dostawy mediów i usług komunalnych, zgodnie z otrzymaną interpretacją następuje jedynie na potrzeby ustalenia stawki podatku VAT, a w zasadzie usługi te ciągle zachowują swój podstawowy, pierwotny charakter, a co za tym idzie można wobec nich stosować uregulowania dotyczące faktur korygujących opisane w ww. artykule.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z kolei art. 29 ust. 4a ustawy, stanowi, że w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Natomiast w myśl art. 29 ust. 4b pkt 3 cyt. ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa w imieniu gminy pobierając między innymi pożytki z nieruchomości, które stanowią własność gminy i osób fizycznych. W umowach z najemcami, poza warunkami korzystania przez najemców z lokali zawarty jest zapis na podstawie, którego zakład obciąża najemców kosztami zużytych przez nich mediów, to jest wody, ciepła, ścieków, wywozu nieczystości. Opłaty za media nie są elementem kalkulacyjnym czy składową czynszu najmu, lecz stanowią opłatę i wpływają na to samo konto. Zakład wystawiał faktury za lokale mieszkalne z podziałem na:

* czynsz ze stawką zwolnioną,

* woda, ścieki, wywóz nieczystości ze stawką obniżoną 8% (do 12/2010 stawka 7%),

* ciepło ze stawka podstawową 23% (do 12/2012 stawka 22%).

W związku z otrzymaną interpretacją indywidualną, Wnioskodawca zamierza wystawić faktury korygujące dotyczące usług za dostarczanie wody, ścieków, ciepła i wywozu nieczystości.

Wnioskodawca wskazał, iż korygowane pozycje na fakturach są wymienione w art. 29 ust. 4b pkt 3 oraz poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Nabywcami usług najmu, wobec których Wnioskodawca dokonywać będzie korekt to osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej i nie będące podatnikami VAT. Ww. korekty zostaną wystawione w formie e-faktur, do których wgląd mają najemcy.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi, czy wystawione przez niego faktury korygujące na osoby fizyczne, w których korygowane będą pozycje mediów (woda, ścieki, ciepło wywóz nieczystości - czyli usługi, które są wymienione w art. 29 ust. 4b pkt 3 oraz w zał. nr 3 do ustawy VAT), będą musiały być podpisane przez odbiorców.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz wskazane wcześniej przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro, jak wynika z treści wniosku, czynności, których dotyczą korekty faktur są wymienione w art. 29 ust. 4b pkt 3 oraz poz. 140-153, 174

i 175 załącznika nr 3 ustawy o VAT, zatem warunek posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nałożony przepisem art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl