IBPP2/443-222/09/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-222/09/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma Sp. z o.o. została założona w 2008 r.. Jest to firma konsultingowa świadcząca miedzy innymi usługi w zakresie pozyskiwania finansowania ze źródeł zewnętrznych (fundusze pożyczkowe, inwestycyjne, fundusze UE) - PKWiU 70.22 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W tym zakresie firma świadczy wyłącznie usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Dnia 1 marca 2009 r. Spółka na podstawie umowy o dofinansowanie przystąpiła do realizacji projektu p.n. "I. P. - wdrożenie usługi elektronicznej umożliwiającej zdalne zarządzanie projektami". Realizacja projektu jest dofinansowana w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Głównym celem projektu jest dywersyfikacja usług świadczonych przez Wnioskodawcę poprzez wytworzenie (ze środków EFRR) i zaoferowanie usługi elektronicznej, świadczonej w sposób zdalny poprzez sieć internetową polegającej na udostępnianiu w modelu abonamentowym specjalnego systemu zapewniającego możliwość zarządzania projektami (w tym definiowania projektu, harmonogramu, osób zaangażowanych, zadań, kamieni milowych, plików itp.).

W celu zaoferowania usługi firma w okresie od 1 marca 2009 r. do 31 maja 2010 r. planuje prace o charakterze badawczo-rozwojowym mające na celu stworzenie aplikacji bazodanowej na bazie której świadczona ma być usługa. W okresie tym planowane jest:

* zatrudnienie na umowę o prace osoby koordynującej działania;

* zakup usług księgowych związanych z rozliczeniem projektu;

* koszty najmu i eksploatacji pomieszczeń w których realizowane będą działania związane z projektem;

* zakup usług pomocniczych (dostęp do internetu i usługi hostingowe);

* zakup usług eksperckich w zakresie tworzenia koncepcji funkcjonalnej systemu;

* zakup usług informatycznych związanych z opracowaniem, testowaniem i wdrażaniem systemu;

* zakup środków trwałych (2 zestawy komputerowe wraz z oprogramowaniem);

* zakup usług związanych z realizacją kampanii promocyjnej nowej usługi.

W efekcie realizacji projektu wytworzone zostanie oprogramowanie komputerowe, tj. wartości niematerialne i prawne, które stanowić będą majątek Spółki. Większość wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu zostanie udokumentowana fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, do których naliczony zostanie podatek VAT.

W trakcie realizacji projektu, tj. od 1 marca 2009 r. do 31 maja 2010 r. i w zakresie dotyczącym samego projektu Spółka nie będzie prowadziła sprzedaży, a wytworzony majątek, w wyżej wymienionym okresie, nie będzie służył działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Niemniej jednak efektem realizacji projektu (po jego zakończeniu), będzie wdrożenie nowej usługi elektronicznej PKWiU 63.11.13.0 Usługi w zakresie udostępniania oprogramowania użytkowego, która będzie świadczona odpłatnie dla potencjalnie zainteresowanych usługobiorców. Usługa ta zgodnie z obowiązującymi przepisami będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Ze względu na nowatorski charakter usługi Spółka nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić w jakim czasie i jak dużo ww. usług będzie sprzedawane. Zakładając, iż po 31 maja 2010 r. nastąpi sprzedaż usługi, majątek wytworzony w ramach projektu będzie w przyszłości służył działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Równocześnie w trakcie realizacji projektu finansowanego z EFRR Spółka świadczyć będzie innego typu usługi konsultingowe, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Do tego celu nie będzie wykorzystywała towarów i usług kupowanych w ramach projektu.

Wnioskodawca jednoznacznie stwierdził, iż zakupione towary i usługi służyć będą przygotowaniu firmy do świadczenia usługi komercyjnej. Firma zakłada jej uruchomienie w czerwcu 2010 r., po zakończeniu realizacji projektu. Wtedy też, wytworzony system udostępniany będzie poprzez internet dla klientów, którzy będą mogli z niego korzystać po wniesieniu opłaty abonamentowej. W chwili obecnej nie ma jednak pewności czy sprzedaż usługi będzie miała kiedykolwiek miejsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT naliczony przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu może być odliczany od podatku należnego i rozliczany w deklaracji VAT-7, w okresie realizacji projektu tj. od 1 marca 2009 do 31 maja 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z charakterem podjętych działań w ramach projektu, nie będzie miał możliwości rozliczenia naliczonego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją projektu, ponieważ w okresie realizacji projektu i w zakresie którego dotyczy projekt nie będzie prowadził działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Ponoszone wydatki dotyczą działalności o charakterze badawczo-rozwojowym, związanej z przygotowaniem do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca zakłada świadczenie i sprzedaż tych usług po zakończeniu realizacji projektu, po 31 maja 2010 r. Może się jednak okazać, iż nie będzie klientów zainteresowanych tego typu usługą, z związku z czym sprzedaż opodatkowana nie będzie miała miejsca. Równocześnie w okresie realizacji projektu Wnioskodawca będzie prowadził innego typu usługi, które są opodatkowane, ale do tego celu nie będzie wykorzystywał towarów i usług zakupionych w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl z art. 86 ust. 19 cyt. ustawy o VAT, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 5a ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca na podstawie umowy o dofinansowanie przystąpił do realizacji projektu p.n. "I. P. - wdrożenie usługi elektronicznej umożliwiającej zdalne zarządzanie projektami". Realizacja projektu jest dofinansowana w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Głównym celem projektu jest dywersyfikacja usług świadczonych przez Wnioskodawcę poprzez wytworzenie (ze środków EFRR) i zaoferowanie usługi elektronicznej, świadczonej w sposób zdalny poprzez sieć internetową polegającej na udostępnianiu w modelu abonamentowym specjalnego systemu zapewniającego możliwość zarządzania projektami (w tym definiowania projektu, harmonogramu, osób zaangażowanych, zadań, kamieni milowych, plików itp.). W celu zaoferowania usługi firma w okresie od 1 marca 2009 r. do 31 maja 2010 r. planuje prace o charakterze badawczo-rozwojowym mające na celu stworzenie aplikacji bazodanowej na bazie której świadczona ma być usługa.

W okresie tym planowane jest:

* zatrudnienie na umowę o prace osoby koordynującej działania;

* zakup usług księgowych związanych z rozliczeniem projektu;

* koszty najmu i eksploatacji pomieszczeń w których realizowane będą działania związane z projektem;

* zakup usług pomocniczych (dostęp do internetu i usługi hostingowe);

* zakup usług eksperckich w zakresie tworzenia koncepcji funkcjonalnej systemu;

* zakup usług informatycznych związanych z opracowaniem, testowaniem i wdrażaniem systemu;

* zakup środków trwałych (2 zestawy komputerowe wraz z oprogramowaniem);

* zakup usług związanych z realizacją kampanii promocyjnej nowej usługi.

W efekcie realizacji projektu wytworzone zostanie oprogramowanie komputerowe, tj. wartości niematerialne i prawne, które stanowić będą majątek Spółki. Większość wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu zostanie udokumentowana fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, do których naliczony zostanie podatek VAT.

W trakcie realizacji projektu, tj. od 1 marca 2009 r. do 31 maja 2010 r. i w zakresie dotyczącym samego projektu Spółka nie będzie prowadziła sprzedaży, a wytworzony majątek, w wyżej wymienionym okresie, nie będzie służył działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Niemniej jednak efektem realizacji projektu (po jego zakończeniu), będzie wdrożenie nowej usługi elektronicznej PKWiU 63.11.13.0 Usługi w zakresie udostępniania oprogramowania użytkowego, która będzie świadczona odpłatnie dla potencjalnie zainteresowanych usługobiorców. Usługa ta zgodnie z obowiązującymi przepisami będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Ze względu na nowatorski charakter usługi Spółka nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić w jakim czasie i jak dużo ww. usług będzie sprzedawane. Zakładając, iż po 31 maja 2010 r. nastąpi sprzedaż usługi, majątek wytworzony w ramach projektu będzie w przyszłości służył działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Równocześnie w trakcie realizacji projektu finansowanego z EFRR Spółka świadczyła będzie innego typu usługi konsultingowe, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Do tego celu nie będzie wykorzystywała towarów i usług kupowanych w ramach projektu.

Wnioskodawca jednoznacznie stwierdził, iż zakupione towary i usługi służyć będą przygotowaniu firmy do świadczenia usługi komercyjnej. Firma zakłada jej uruchomienie w czerwcu 2010 r., po zakończeniu realizacji projektu. Wtedy też, wytworzony system udostępniany będzie poprzez internet dla klientów, którzy będą mogli z niego korzystać po wniesieniu opłaty abonamentowej. W chwili obecnej nie ma jednak pewności czy sprzedaż usługi będzie miała kiedykolwiek miejsce.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż przy realizowaniu prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu p.n. "I. P. - wdrożenie usługi elektronicznej umożliwiającej zdalne zarządzanie projektami" od 1 marca 2009 r. do 31 maja 2010 r., wykazanego w deklaracjach VAT-7, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do wykazania w deklaracji VAT-7 oraz odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem, że podatek ten związany będzie wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Wówczas bowiem cały podatek może być alokowany jako związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych i podlegający w związku z tym odliczeniu, wykazany do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub do zwrotu na rachunek bankowy. Prawo to będzie mu przysługiwało nawet w przypadku braku sprzedaży opodatkowanej w danym okresie rozliczeniowym, jak również w sytuacji, gdy się okaże, iż przedmiotowa usługa nie znajdzie zainteresowania, w związku z czym, z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, inwestycja nie osiągnie zamierzonego celu. Mianowicie jak wcześniej wskazano, prawo do odliczenia nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Jeżeli zatem celem Wnioskodawcy było prowadzenie za pomocą przedmiotowego projektu działalności opodatkowanej, to prawo do odliczenia podatku naliczonego zostaje zachowane również wtedy, gdy działalność związana z tą inwestycją z przyczyn ekonomicznych niezawinionych przez Wnioskodawcę w ogóle nie zostanie rozpoczęta.

W konsekwencji oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl