IBPP2/443-217/13/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-217/13/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi polegające na remoncie, modernizacji i przebudowie instalacji elektrycznych, świadczone na rzecz zrzeszenia właścicieli nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi polegające na remoncie, modernizacji i przebudowie instalacji elektrycznych, świadczone na rzecz zrzeszenia właścicieli nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 maja 2013 r. znak: IBPP2/443-217/13/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest vatowcem i prowadzi firmę zajmującą się usługami elektrycznymi. Posiada wpis do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie pozostałe badania i analizy techniczne (7120B) oraz wykonywanie instalacji elektrycznych (4321Z). Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie obowiązkowych kontroli i pomiarów ochrony przeciwporażeniowej wraz z pomiarem stanu izolacji elektrycznej i odgromowej w budynkach i wykonuje je w obrębie mieszkań/lokali usługowych oraz części wspólnej budynku np. piwnicy, strychu, klatki schodowej (tablice WLZ i licznikowo-bezpiecznikowe przypisane do danego mieszkania/lokalu usługowego).

Wnioskodawca ma ofertę zrzeszenia właścicieli nieruchomości w zakresie: usług konserwacji, montażu, napraw i wymiany instalacji elektrycznej w budynkach w zakres tej czynności wchodzą: drobne naprawy i ewentualnie remonty instalacji elektrycznej, wymiana bezpieczników, złączy kontrolnych, zacisków ochronnych, gniazd elektrycznych, dokręcanie, czyszczenie, malowanie i uzupełniania oznaczeń przewodów, kabli i tablic bezpiecznikowych, czyli utrzymanie ww. instalacji w dobrym stanie technicznym - umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

Wskazane powyżej usługi będą wykonywane w obrębie: mieszkania, lokalu usługowego, części wspólnej np. klatka schodowa, piwnica, strych, na zewnątrz budynku - oświetlenie, montaż, naprawa i wymiana instalacji elektrycznej na budynku. Budynki te stanowią wielorodzinne kamienice, a w niektórych z nich znajdują się też pomieszczenia usługowe np. sklepy, piekarnie - zajmujące jeden z kilku mieszkań/lokali w danym budynku np. część parteru.

Wnioskodawca zamierza także wykonywać powyższe usługi w domkach jednorodzinnych oraz pomieszczeniach gospodarczych np. garaże oraz w lokalach użytkowych.

Ponadto w piśmie z dnia 27 maja 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe o następujące informacje:

a. Pytanie sformułowane we wniosku dotyczy usług wykonywanych na rzecz zrzeszenia właścicieli nieruchomości w zakresie: usług konserwacji, montażu, napraw i wymiany instalacji elektrycznej polegającej między innymi na drobnych naprawach i ewentualnie remontach instalacji elektrycznej np. wymiana obudowy gniazdka/wyłącznika, wymiana bezpieczników, złączy kontrolnych, zacisków ochronnych, gniazd elektrycznych, dokręcanie, czyszczenie, malowanie i uzupełniania oznaczeń przewodów, kabli i tablic bezpiecznikowych, czyli utrzymanie ww. instalacji w dobrym stanie technicznym - umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

Wskazane powyżej usługi będą wykonywane w obrębie: mieszkania, lokalu usługowego, części wspólnej np. klatka schodowa, piwnica, strych, na zewnątrz budynku - oświetlenie, montaż, naprawa i wymiana instalacji elektrycznej na budynku. Budynki te stanowią wielorodzinne kamienice, a w niektórych z nich znajdują się też pomieszczenia usługowe np. sklepy, piekarnie - zajmujące jeden z kilku mieszkań/lokali w danym budynku np. część parteru.

b.

W ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wykonywane będą usługi polegające na remoncie, modernizacji i przebudowie instalacji elektrycznych.

c.

Cena usługi będzie obejmowała wartość materiału wraz z robocizną. Usługa będzie wykonywana na podstawie umowy zlecenia. Usługi o wartości niższej niż 1000 zł wyceniane będą na podstawie wartości materiału wraz z robocizną ustalane po wykonaniu usługi. Do usług o wyższej wartości przygotowywana będzie oferta cenowa, którą będzie przedstawiana zleceniodawcy, a po zatwierdzeniu kosztorysu oferty usługa będzie wykonywana na podstawie umowy zlecenia.

d.

Usługi, o których mowa we wniosku będą wykonywane zarówno w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, jak i w lokalach usługowych, garażach oraz częściach wspólnych budynku takich jak piwnice, strych, klatka schodowa,

e.

Ww. czynności będą wykonywane w budynkach objętych symbolami PKOB:

* 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne

* 1121 - budynki o dwóch mieszkaniach

* 1122 - budynki o trzech i więcej mieszkaniach

* 1230 - budynki handlowo-usługowe

* 1242 - budynki garaży

f.

Usługi konserwacji polegają na wymianie obudowy gniazdka/wyłącznika, wymianie bezpieczników, złączy kontrolnych, zacisków ochronnych, gniazd elektrycznych, dokręcaniu, czyszczeniu, malowaniu i uzupełnianiu oznaczeń przewodów, kabli i tablic bezpiecznikowych, czyli utrzymaniu ww. instalacji w dobrym stanie technicznym - umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

g.

Usługi konserwacji spełniają definicje robót konserwacyjnych w myśl § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w tym rozporządzeniu roboty konserwacyjne to roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont).

h.

Wartość użytych materiałów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wyżej wymienione usługi podlegają 23% stawce VAT podatku od towarów i usług czy też możliwe jest zastosowanie obniżonej stawki VAT. Jeśli tak to na jaki symbol obniżonej stawki VAT należy się powołać wystawiając fakturę klientowi.

2.

Czy konieczne jest spełnienie jakiś dodatkowych wymogów by móc zastosować obniżoną stawkę VAT (8%) przy wystawieniu faktury.

3.

Wnioskodawca zamierza także wykonywać powyższe usługi w domkach jednorodzinnych oraz pomieszczeniach gospodarczych np. garaże oraz lokalach użytkowych - czy w tym przypadku możliwe jest również zastosowanie obniżonej 8% stawki VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 maja 2013 r.):

W ustawie zawarto możliwość obniżenia stawki VAT na remonty i modernizację obiektów budowlanych. Zgodnie z ustawą o podatku VAT art. 41 pkt 12, 12a, 12b prace instalacyjne, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się stawkę 8%.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym do którego można zastosować obniżoną stawkę VAT-u rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części jeżeli:

* w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2

* lokale mieszkalne których powierzchnia nie przekracza 150 m2.

W przypadku lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12, a także obiektach sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - może zostać zastosowana stawka VAT obniżona 8%, powyżej wyżej wymienionych powierzchni - stawka 23%.

Odnośnie prac konserwacyjnych nic nie wspomina ustawa, ale jej rozporządzenie wykonawcze w § 7 ust. 1 pkt 2 te same warunki jak w ustawie odnośnie budynków - 8% i powyżej tych powierzchni 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy: usługi konserwacji, montażu, naprawy i wymiany instalacji elektrycznej w obiektach budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym mogą korzystać z preferencyjnej stawki 8%.

Dotyczy to domów o powierzchni użytkowej do 300 m2 i lokali mieszkalnych do 150 m2, a także lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12, oraz budynków mieszkalnych, w których znajdują się również pomieszczenia usługowe np. sklepy, piekarnie - zajmujące jedno z kilku mieszkań w danym budynku np. część parteru. W budynkach tych co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Stawkę 8% można również stosować w związku z wykonywaniem usług konserwacji, montażu, naprawy i wymiany instalacji elektrycznej w częściach wspólnych tych budynków takich jak piwnice, strychy, klatki schodowe. Wnioskodawca uważa, iż przy stosowaniu obniżonej stawki 8% nie ma obowiązku podawania na fakturze VAT podstawy prawnej, która uprawnia go do zastosowania obniżonej stawki ani żadnego symbolu klasyfikacji statystycznej. Wnioskodawca uważa, iż nie jest wymagane spełnienie dodatkowych wymogów, by móc zastosować obniżoną stawkę 8% przy wystawianiu faktury VAT.

Wnioskodawca uważa iż w przypadku wykonywania usług konserwacji, montażu, naprawy i wymiany instalacji elektrycznej w garażach, lokalach użytkowych (budynki handlowo-usługowe) powinien zastosować stawkę 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Zgodnie zatem z § 7 ust. 1 pkt 2 cyt wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Dla obiektów i lokali wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia przewidziano możliwość zastosowania stawki obniżonej dla robót konserwacyjnych, pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekroczy 50% tej podstawy.

W przypadku, gdy wartość towarów wchodzących w podstawę opodatkowania przekroczy 50% tej podstawy, wówczas roboty konserwacyjne podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku. Stawkę tę stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania przekraczającej udział powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Pozostała część podstawy opodatkowania podlega opodatkowaniu stawką 8%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez remont rozumie się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Przebudowa - to wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Należy także wyjaśnić, iż w przepisach prawa podatkowego brak jest ustawowego określenia pojęcia termomodernizacji obiektu budowlanego. Definicji takiej nie zawiera również Prawo budowlane - ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.

Natomiast w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459) przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

* ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

* ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

* wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

* całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Co prawda ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów jak i na gruncie prawa podatkowego.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest firmą zajmującą się usługami elektrycznymi. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie obowiązkowych kontroli i pomiarów ochrony przeciwporażeniowej wraz z pomiarem stanu izolacji elektrycznej i odgromowej w budynkach i wykonuje je w obrębie mieszkań/lokali usługowych oraz części wspólnej budynku np. piwnicy, strychu, klatki schodowej (tablice WLZ i licznikowo-bezpiecznikowe przypisane do danego mieszkania/lokalu usługowego).

Wnioskodawca ma ofertę zrzeszenia właścicieli nieruchomości w zakresie: usług konserwacji, montażu, napraw i wymiany instalacji elektrycznej w budynkach w zakres tej czynności wchodzą: drobne naprawy i ewentualnie remonty instalacji elektrycznej, wymiana bezpieczników, złączy kontrolnych, zacisków ochronnych, gniazd elektrycznych, dokręcanie, czyszczenie, malowanie i uzupełniania oznaczeń przewodów, kabli i tablic bezpiecznikowych, czyli utrzymanie ww. instalacji w dobrym stanie technicznym - umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

Wnioskodawca zamierza także wykonywać powyższe usługi w domkach jednorodzinnych oraz pomieszczeniach gospodarczych np. garaże oraz w lokalach użytkowych.

Wskazane usługi będą wykonywane w obrębię: mieszkania, lokalu usługowego, części wspólnej np. klatka schodowa, piwnica, strych, na zewnątrz budynku - oświetlenie, montaż, naprawa i wymiana instalacji elektrycznej na budynku. Budynki te stanowią wielorodzinne kamienice, a w niektórych z nich znajdują się też pomieszczenia usługowe np. sklepy, piekarnie - zajmujące jeden z kilku mieszkań/lokali w danym budynku np. część parteru.

Usługi, o których mowa we wniosku będą wykonywane zarówno w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, jak i w lokalach usługowych, garażach oraz częściach wspólnych budynku takich jak piwnice, strych, klatka schodowa.

Ww. czynności będą wykonywane w budynkach objętych symbolami PKOB:

* 1110 - budynki mieszkalne jednorodzinne

* 1121 - budynki o dwóch mieszkaniach

* 1122 - budynki o trzech i więcej mieszkaniach

* 1230 - budynki handlowo-usługowe

* 1242 - budynki garaży.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy usługi, o których mowa we wniosku tj. montaż, naprawa i wymiana instalacji elektrycznej, wykonywane będą przez Wnioskodawcę w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym i mieścić się one będą w zakresie remontu, modernizacji czy też przebudowy tych obiektów, usługi te będą podlegały opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 146f pkt 2 ustawy o VAT.

Natomiast usługi konserwacji tej instalacji polegające na wymianie obudowy gniazdka/ wyłącznika, wymianie bezpieczników, złączy kontrolnych, zacisków ochronnych, gniazd elektrycznych, dokręcaniu, czyszczeniu, malowaniu i uzupełnianiu oznaczeń przewodów, kabli i tablic bezpiecznikowych, mające na celu utrzymanie sprawności technicznej ww. instalacji, wykonywane w obiektach budowlanych lub ich częściach objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, będą podlegały opodatkowaniu 8% stawką podatku na podstawie § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku zaś gdy ww. usługi konserwacyjne wykonywane będą w obiektach budowlanych lub ich częściach nie objętych społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, wobec faktu, iż wartość użytych materiałów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia tych robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy, będą one również opodatkowane 8% stawką podatku, jednakże w tym przypadku podstawę prawną stanowić będzie przepis § 7 ust. 1 pkt 3 w związku z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Należy jednocześnie wskazać, iż przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie formułują żadnych innych, poza wynikającymi z powołanych wcześniej przepisów, wymagań dla zastosowania, w okolicznościach jak wskazane we wniosku, obniżonej stawki podatku VAT we wysokości 8%.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi również sposób opodatkowania czynności wykonywanych w oparciu o zawartą umowę w częściach wspólnych dla całego budynku, tj. klatka schodowa, piwnica, strych, na zewnątrz budynku - oświetlenie, montaż, naprawa i wymiana instalacji elektrycznej na budynku.

Z uwagi na przywołane powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, należy stwierdzić, iż jeżeli usługi dotyczące klatki schodowej, piwnicy, strychu, oświetlenia, montażu, naprawy i wymiany instalacji elektrycznej na budynku zaklasyfikowanym do PKOB 11, to dla czynności w zakresie usług polegających na remoncie, modernizacji i przebudowie instalacji elektrycznych, właściwa będzie stawka podatku VAT w wysokości 8%.

W odniesieniu zaś do usług polegających na remoncie, modernizacji i przebudowie instalacji elektrycznych, wykonywanych w lokalach niemieszkalnych, tj. w lokalach użytkowych i garażach zastosować należy podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Reasumując należy stwierdzić, iż w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę, w oparciu o przepisy art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz uregulowania w § 7 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, do robót konserwacji, montażu, napraw i wymiany instalacji elektrycznej wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w częściach wspólnych dla całego budynku PKOB 11, należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Natomiast wykonywanie tych robót w obiektach i lokalach niemieszkalnych, użytkowych (tekst jedn.: budynkach handlowo-usługowych i garażach) należy opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam dokonuje takiego zaklasyfikowania według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl