IBPP2/443-217/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-217/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty związane z budową 12 szt. budynków mieszkalnych, budynku noclegowni oraz roboty zewnętrzne (infrastruktura) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty związane z budową 12 szt. budynków mieszkalnych, budynku noclegowni oraz roboty zewnętrzne (infrastruktura).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 maja 2009 r. znak: IBPP2/443-217/09/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie realizował kontrakt na budowę zespołu budynków socjalnych.

W ramach przedmiotowego kontraktu będą realizowane następujące roboty budowlane:

1.

Budowa 12 sztuk budynków mieszkalnych obejmująca roboty budowlane wraz z wewnętrznymi instalacjami elektrycznymi, instalacjami wod.-kan., fragmentem chodnika z kostki brukowej przy samym budynku jako dojście do budynku.

2.

Budowa budynku noclegowni obejmująca roboty budowlane wraz z: wew. instalacjami elektrycznymi, wod.-kan., co, wentylacją i fragmentem chodnika z kostki brukowej przy budynku noclegowni jako dojście do budynku.

3.

Roboty zewnętrzne (infrastruktura) obejmujące wykonanie: sieci cieplnej, sieci wod.-kan., zasilanie elektr. dla poszczególnych budynków, monitoring i oświetlenie, roboty drogowe, zagospodarowanie terenu - zieleńce, mała architektura, ogrodzenie.

Oprócz robót budowlanych kontrakt obejmuje również wyposażenie noclegowni w postaci:

* wyposażenie kuchni to jest: szafki, stoły, lodówka, zamrażarka, naczynia kuchenne, garnki itp.,

* wyposażenie gabinetu lekarsko-higienicznego.

W uzupełnieniu z dnia 19 maja 2009 r. Wnioskodawca dodał, iż budynki realizowane w ramach ww. kontraktu będą budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stawki podatku VAT, przedstawione w pkt 56 wniosku, na poszczególne zakresy robót są prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, do poszczególnych robót mają zastosowanie następujące stawki podatku VAT:

* roboty budowlane dla budynków mieszkalnych stawka VAT 7%,

* chodniki przy budynkach jako dojście do budynków stawka VAT 22%,

* wew. instalacje elektryczne w tych budynkach stawka VAT 7%,

* wew. instalacje wod.-kan. w tych budynkach stawka VAT 7%,

* roboty budowlane dla budynku noclegowni stawka VAT 7%,

* chodnik przy budynku noclegowni jako dojście do budynku stawka VAT 22%

* wew. instalacje elektryczne w budynku noclegowni stawka VAT 7%

* wew. instalacje co. w budynku noclegowni stawka VAT 7%

* wew. instalacje wod.-kan. w budynku noclegowni stawka VAT 7%

* wew. instalacja wentylacyjna w budynku noclegowni stawka VAT 7%

* wyposażenie kuchni i gabinetu higieniczno-lekarskiego stawka VAT 22%

* zew. sieć cieplna stawka VAT 22%

* zew. sieć wod.-kan. stawka VAT 22%

* roboty drogowe stawka VAT 22%

* zasilanie elektryczne dla poszczególnych budynków stawka VAT 22%

* monitoring i oświetlenie elektryczne stawka VAT 22%

* zagospodarowanie terenu - zieleńce stawka VAT 22%

* mała architektura stawka VAT 22%

* ogrodzenie stawka VAT 22%.

W piśmie z dnia 19 maja 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił swoje stanowisko poprzez wskazanie symbolu PKOB dla budynków objętych kontraktem tj. budynków mieszkalnych oraz budynku noclegowni - 1130. Ponadto wyjaśnił, iż poszczególne roboty mają następujące symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

* roboty budowlane dla budynków mieszkalnych - 45.21.12-00.00,

* chodniki przy budynkach jako dojście do budynków - 45.23.12-00.00,

* wewn. instalacje elektryczne w tych budynkach - 45.31.11-00.00,

* wewn. instalacje wod.-kan. w tych budynkach - 45.33.20-00,

* chodnik przy budynku noclegowni jako dojście do budynku - 45.23.12-00.00,

* wewn. instalacje elektryczne w budynku noclegowni - 45.31.11-00.00,

* wewn. instalacje c.o. w budynku noclegowni - 45.33.11-00.00,

* wewn. instalacje wod.-kan. w budynku noclegowni - 45.33.20-00

* wewn. instalacja wentylacyjna w budynku noclegowni - 45.33.12-00.10

* wyposażenie kuchni i gabinetu higieniczno-lekarskiego - 29.7; 36.1

* zewn. sieć cieplna i wodociągowa - 45.21.41-00.10

* zewn. sieć kanalizacyjna - 45.21.41-00.20

* roboty drogowe i oświetlenie dróg - 45.23.12-00.00

* zasilanie elektryczne dla poszczególnych budynków - 45.21.35-00.10

* monitoring - 45.21.46-00.30

* ogrodzenie - 45.34.10-00.00.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i sług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. wyżej art. 41, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, przy czym budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Ponadto w myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

* prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

* prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

* instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Grupa 45.2 obejmuje roboty związane ze wznoszeniem kompletnych budynków i budowli lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, grupa 45.3 - roboty budowlane instalacyjne, natomiast 45.4 - roboty budowlane wykończeniowe.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował kontrakt na budowę zespołu budynków socjalnych.

W ramach przedmiotowego kontraktu będą realizowane następujące roboty budowlane:

1.

budowa 12 sztuk budynków mieszkalnych obejmująca roboty budowlane wraz z wewnętrznymi instalacjami elektrycznymi, instalacjami wod.-kan., fragmentem chodnika z kostki brukowej przy samym budynku jako dojście do budynku,

2.

budowa budynku noclegowni obejmująca roboty budowlane wraz z: wew. instalacjami elektrycznymi, wod.-kan., co, wentylacją i fragmentem chodnika z kostki brukowej przy budynku noclegowni jako dojście do budynku,

3.

roboty zewnętrzne (infrastruktura) obejmujące wykonanie: sieci cieplnej, sieci wod.-kan., zasilanie elektr. dla poszczególnych budynków, monitoring i oświetlenie, roboty drogowe, zagospodarowanie terenu - zieleńce, mała architektura, ogrodzenie.

Oprócz robót budowlanych kontrakt obejmuje również wyposażenie noclegowni w postaci:

* wyposażenie kuchni to jest: szafki, stoły, lodówka, zamrażalka, naczynia kuchenne, garnki itp.,

* wyposażenie gabinetu lekarsko-higienicznego.

Budynki realizowane w ramach ww. kontraktu będą budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania i będą posiadały symbol PKOB 1130. Roboty wykonywane zarówno w budynku, jak też roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą należą do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 45.

W świetle powyższego, jeżeli wskazane we wniosku usługi budowlane (roboty budowlane dla budynków mieszkalnych, wewnętrzne instalacje elektryczne w tych budynkach, instalacje wod.-kan. w tych budynkach, instalacje elektryczne w budynku noclegowni, instalacje co. w budynku noclegowni, wew. instalacje wod.-kan. w budynku noclegowni, wewnętrzna instalacja wentylacyjna w budynku noclegowni) mieszczą się faktycznie według PKWiU w grupowaniu 45 i będą wykonywane w budynkach zaliczonych według PKOB do grupy 1130, to usługi te będą podlegały opodatkowaniu przy zastosowaniu preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Do pozostałych robót związanych budową kompleksu domów socjalnych, o których mowa we wniosku, a które to roboty nie są wykonywane w budynkach, tj. chodniki przy budynkach jako dojście do budynków, chodnik przy budynku noclegowni jako dojście do budynku, zewnętrzna sieć cieplna, zewnętrzna sieć wod.-kan., roboty drogowe, zasilanie elektryczne dla poszczególnych budynków, monitoring i oświetlenie elektryczne, zagospodarowanie terenu - zieleńce, mała architektura, ogrodzenie, będzie miała zastosowanie stawka podstawowa 22% podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast do usług wyposażenia kuchni i gabinetu lekarskiego, sklasyfikowanych, jak wskazał Wnioskodawca, pod symbolami PKWiU 29.7; 36.1, należy stwierdzić, iż na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT w wysokości 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB oraz świadczonych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB oraz wykonywanych usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku oraz wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl