IBPP2/443-207/08/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-207/08/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. X przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za eksport sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i posiadających miejsce zamieszkania poza Unią Europejską oraz obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie uznania za eksport sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i posiadających miejsce zamieszkania poza Unią Europejską oraz obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje rozpocząć sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i posiadających miejsce zamieszkania poza Unią Europejską (np. Ukraina, Rosja).

Każda sprzedaż zostanie udokumentowana fakturą eksportową oraz dokumentem celnym potwierdzonym przez graniczny urząd celny.

Należność za sprzedany towar będzie płacona przez odbiorcę gotówką lub przelewem z jego konta osobistego.

Ponadto Wnioskodawca poprosi o oświadczenie, że kupujący nie prowadzi działalności gospodarczej oraz oświadczenie, że posiada miejsce zamieszkania poza terytorium Wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy ww. sprzedaż może zostać uznana za sprzedaż eksportową w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z zastosowaniem stawki 0%.

2.

Czy ww. sprzedaż powinna być ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

1.

Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, posiadających miejsce zamieszkania poza terytorium Wspólnoty spełnia przesłanki wynikające z art. 2 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a więc może zostać uznana za sprzedaż eksportową z zastosowaniem stawki VAT 0% po spełnieniu warunków wynikających z art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Sprzedaż określona powyżej, ponieważ stanowi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, musi zostać, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zaewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejetrującej, przy czym obowiązek rejestrowania powstaje na zasadach określonych w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarówi usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1).

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

W świetle art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy, stawka podatku wynosi 0%.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się w eksporcie towarów, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Oznacza to, iż prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Obecnie takim dokumentem jest, co do zasady, karta 3 SAD.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy o VAT).

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (ust. 8 art. 41 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 41 ust. 11 ww. ustawy o VAT przepisy art. 41 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Zatem eksportem towarów jest więc potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje rozpocząć sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i posiadających miejsce zamieszkania poza Unią Europejską. Każda sprzedaż zostanie udokumentowana fakturą eksportową oraz dokumentem celnym potwierdzonym przez graniczny urząd celny.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne należy uznać, iż Wnioskodawca będzie dokonywał eksportu towarów.

Warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki 0% w eksporcie towarów będzie posiadanie przez Wnioskodawcę stosownych dokumentów, o których mowa w art. 41 ust. 6 lub ust. 11, spełniających warunki określone w przepisach celnych, które będą jednoznacznie potwierdzać wywóz towarów poza granicę Wspólnoty.

Ad. 2.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z wniosku wynika, iż sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i posiadających miejsce zamieszkania poza Unią Europejską (np. Ukraina, Rosja).

Należy zatem uznać, iż w myśl przytoczonego powyżej przepisu Wnioskodawca będzie obowiązany do ewidencjonowania ww. sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Należy zauważyć, iż zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl