IBPP2/443-206/08/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-206/08/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej Z. przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 6 czerwca 2008 r.) oraz pismem z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 17 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego oraz określenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego oraz określenia podstawy opodatkowania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 6 czerwca 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 maja 2008 r. znak: IBPP2/443-206/08/BM oraz pismem z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 17 czerwca 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wskazał, iż członek spółdzielni posiadający lokatorskie prawo do lokalu nabyte po dniu 1 maja 2004 r. ustanowione w wyniku zamiany praw w budynku wybudowanym w 1979 r. zwrócił się do tutejszej spółdzielni z żądaniem przeniesienia na niego własności lokalu zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Spółdzielnia jest zobowiązana w takim przypadku zawrzeć z członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego spłaty kosztu budowy nominalnej kwoty umorzonego kredytu lub dotacji oraz spłaty zadłużeń, o których mowa w art. 4 cytowanej ustawy. Członek dokonał wymaganych wpłat a spółdzielnia podjęła dalsze czynności zmierzające do spisania Aktu Notarialnego.

Wnioskodawca wskazał również, iż wszystkie zasiedlenia lokali mieszkalnych Spółdzielni nastąpiły przed dniem 23 kwietnia 2001 r. bowiem Spółdzielnia w latach 1991-1992 dokonała ostatnich inwestycji. Po tej dacie nie było zasiedlenia żadnych nowych mieszkań. Wskazał również, iż pierwsze zasiedlenie lokalu oraz pierwsze ustanowienie dla tego mieszkania spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło przed dniem 23 kwietnia 2001 r. W tym konkretnym przypadku pierwsze zasiedlenie oraz pierwsze ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło na podstawie przydziału nr 728/79 z dnia 2 maja 1979 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy czynność przeniesienia prawa odrębnej własności w miejsce ustanowionego spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego po dniu 1 maja 2004 r. podlega opodatkowaniu VAT, o ile pomiędzy ustanowieniem lokatorskiego prawa w miejsce którego ustanowiona zostaje odrębna własność nie upłynęło 5 lat.

2.

Co będzie faktyczną podstawą opodatkowania podatkiem VAT zważywszy, że kwota stanowiąca różnicę pomiędzy ceną rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym, przy powołaniu art. 11 ust. 2 1 i ust. 2 2 oraz art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w świetle art. 461 tejże ustawy podlega odprowadzeniu do budżetu państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu jakkolwiek od ustanowienia odrębnej własności lokalu w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu czy w miejsce własnościowego prawa do lokalu nie upłynęło 5 lat, co stanowi dostawę towaru i z zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to brak jest możliwości do ustalenia podstawy do opodatkowania - zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tych praw odrębnej własności lokalu, to podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia przedmiotowej różnicy. Ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 125, poz. 873) zmieniono brzmienie art. 12 ust. 1 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. oraz uchylono ust. 2 tego artykułu dotyczący waloryzacji wkładów mieszkaniowych stosunkiem proporcjonalnym wniesionych środków na wkład mieszkaniowy lub budowlany do ceny rynkowej lokalu powodującej tym samym powstanie różnicy wkładów stanowiącej podstawę opodatkowania. W obecnym stanie prawnym zgodnie z art. 11 ust. 2 1 i ust. 2 2 cytowanej wyżej ustawy zwaloryzowany wkład mieszkaniowy (w przypadku spłaconego kosztu budowy) to cena rynkowa lokalu pomniejszona o nominalną kwotę umorzonego kredytu. Tak więc różnicą między ceną rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym jest nominalna kwota umorzonego kredytu. Kwota ta na podstawie art. 46 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych podlega odprowadzeniu w całości do budżetu państwa. Zatem, w związku z powyższym obowiązkiem odprowadzenia kwoty umorzenia do budżetu państwa, nie ma faktycznej kwoty jako podstawy do opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższa okoliczność wynika z faktu, iż w wyniku zmiany ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie nastąpiła zmiana treści art. 29 ust. 8 ustawy o podatku VAT, co powoduje, iż podstawa do wyliczenia podatku VAT nie istnieje. W istniejących okolicznościach faktycznych i prawnych czynność ustanowienia odrębnej własności lokalu w miejsce lokatorskiego lub własnościowego prawa do lokalu, od których ustanowienia nie upłynęło jeszcze 5 lat są wolne od opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed ta datą.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 23 kwietnia 2001 r. tj. przed dniem 1 maja 2004 r. Zatem przekształcenie ww. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności, w przypadku lokalu, w którym pierwsze zasiedlenie i ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż nie występuje podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z ww. przekształceniem lokatorskiego prawa do lokalu.

W tej sytuacji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednakże zastosowanie znajdują inne niż wskazane przez Wnioskodawcę przepisy prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl