IBPP2/443-203/07/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-203/07/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. N przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 16 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy przekazanie przez Spółkę Powiatowi kwoty 500.000 zł przeznaczonej na sfinansowanie części przebudowy drogi powiatowej, stanowiącej drogę dojazdową do zakładu, stanowi czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy przekazanie przez Spółkę Powiatowi kwoty 500.000 zł przeznaczonej na sfinansowanie części przebudowy drogi powiatowej, stanowiącej drogę dojazdową do zakładu, stanowi czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 listopada 2007 r. znak: IBPB 3/423-211/07/NG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następując zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, prowadzi działalność w zakresie wydobycia kamienia wapiennego w kopalniach odkrywkowych oraz mechanicznej przeróbki kamienia wapiennego. Spółka prowadzi sprzedaż przetworzonych produktów i towarów w przeważającej części do klientów instytucjonalnych z branży: drogownictwo, budownictwo, szklarstwo, energetyka, rolnictwo, cukrownictwo, hutnictwo.

Spółka podjęła decyzję o współfinansowaniu remontu drogi powiatowej, która wykorzystywana jest jako droga dojazdowa do zakładu produkcyjnego należącego do Spółki.

Remont drogi ma na celu m.in.:

* dostosowanie drogi do ciężkiego transportu kołowego, umożliwiającego dostawy materiałów do produkcji oraz wywóz wytworzonych w Zakładzie produktów,

* zmniejszenie zużycia i uszkodzeń środków transportu Spółki,

* poprawę bezpieczeństwa dojeżdżających do zakładu kontrahentów i pracowników Spółki,

* łatwiejsze utrzymanie drogi w czystości.

Remont drogi leży w interesie zarówno Powiatu jako właściciela drogi, jak i Wnioskodawcy jako jej użytkownika.

W związku z powyższym Spółka zobowiązała się do przekazania Powiatowi kwoty 500.000 zł celem sfinansowania części przebudowy drogi. Zgodnie z oświadczeniem przedstawicieli Powiatu remont drogi powiatowej zostanie rozpoczęty od dnia 1 października 2007 r. i zakończony do dnia 31 maja 2008 r. zgodnie z projektem technicznym. Spółka przekaże kwotę 500.000 zł na rachunek wskazany przez Starostwo Powiatowe w terminie do dnia 31 maja 2008 r. po przedłożeniu przez Starostwo Powiatowe protokołu odbioru robót częściowych.

Spółka uzyskała ponadto zapewnienie ze strony przedstawicieli Powiatu, że po wykonaniu remontu ww. drogi powiatowej, na drodze tej nie będą umieszczane znaki drogowe ograniczające dopuszczalny nacisk osi na jezdnię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie przez Spółkę Powiatowi kwoty 500.000 zł przeznaczonej na sfinansowanie części przebudowy drogi powiatowej, stanowiącej drogę dojazdową do zakładu, stanowi czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie kwoty 500.000 zł na sfinansowanie części przebudowy drogi powiatowej, stanowiącej drogę dojazdową do Zakładu, przelewem na rachunek bankowy wskazany przez Starostwo Powiatowe nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przekazanie pieniędzy nie mieści się w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 2 pkt 6 ww. ustawy określono, iż pod pojęciem towarów należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisu przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Dostawą towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. powyżej ustawy, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej lub prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa - art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zobowiązał się do przekazania kwoty pieniężnej w wysokości 500.000 zł na wykonanie przez Powiat usługi przebudowy drogi.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie dokonuje jakiegokolwiek świadczenia na rzecz innego podmiotu.

Pieniądz, jako środek płatniczy nie jest towarem i nie mieści się w granicach ww. definicji ustawowej. Zatem przekazanie środków pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym stanie rzeczy należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że przekazanie kwoty 500.000 zł na sfinansowanie części przebudowy drogi powiatowej, stanowiącej drogę dojazdową do Zakładu, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl