IBPP2/443-200/07/BWo - Czy podatnik co do całości wykonywanych usług w ramach jednej umowy o zarządzanie może zastosować stawkę VAT zwolnioną?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-200/07/BWo Czy podatnik co do całości wykonywanych usług w ramach jednej umowy o zarządzanie może zastosować stawkę VAT zwolnioną?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 13 grudnia 2007 r. (data wpływu 19 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług na usługi zarządzania dla wspólnot mieszkaniowych wykonywane w ramach jednej umowy o zarządzanie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług na usługi zarządzania świadczone na rzecz wspólnot mieszkaniowych w ramach jednej umowy.

Pismem z dnia 5 grudnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku ORD-IN. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. organu w dniu 19 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi zarządzania dla wspólnot mieszkaniowych. W ramach podpisanych umów ze wspólnotami mieszkaniowymi na zarządzanie Wnioskodawca wykonuje również czynności dodatkowe takie jak: bieżąca konserwacja, sprzątanie części wspólnych budynku, sprzątanie i odśnieżanie chodników, ulic, placów oraz utrzymanie terenów zielonych. Na świadczone usługi Wnioskodawca stosuje następujące symbole PKWiU:

*

administrowanie - PKWiU 70.32.11;

*

konserwacja techniczna - PKWiU 161;

*

utrzymywanie porządku na terenie zewnętrznym chodniki, jezdnie, parkingi PKWiU 90.03.13-00.20;

*

pielęgnacja terenów zielonych PKWiU 01.41.12.

Umowy o zarządzanie nie przewidują odrębnego fakturowania świadczonych usług. W umowach przewidziane jest natomiast odrębne wynagrodzenie za zarządzanie. Na poczet sprzątania, konserwacji, pogotowia technicznego itp. Wnioskodawca pobiera zaliczki od wspólnoty na utrzymanie części wspólnej. Wysokość zaliczek jest zatwierdzana uchwałą wspólnoty, która stanowi załącznik do umowy. Zaliczka składa się z poszczególnych składników, które są określone kwotowo odrębnie. Na tej podstawie fakturuje poszczególne czynności według kwot zatwierdzanych w uchwale.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca co do całości wykonywanych usług w ramach jednej umowy o zarządzanie może zastosować stawkę VAT zwolnioną, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwym byłoby zastosowanie stawki podatku VAT zwolnionej, zgodnie z rozporządzeniem, w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach jednej umowy o zarządzanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Ponadto zasadą jest, że organ podatkowy nie dokonuje klasyfikacji usług, jedynie określa właściwą stawkę podatku od towarów i usług dla zakwalifikowanej według PKWiU usługi. Prawidłowe opodatkowanie zależy od właściwego określenia podstawy opodatkowania co wiąże się z poprawnym zaklasyfikowaniem usługi, przy czym obowiązek właściwej klasyfikacji spoczywa na podatniku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie zawartych umów świadczy usługę na rzecz zlecającego tj. wspólnot mieszkaniowych, w ramach której znajdują się oprócz zarządzania również bieżąca konserwacja, sprzątanie części wspólnych budynku, sprzątanie i odśnieżanie chodników, ulic, placów oraz utrzymanie terenów zielonych. W uzupełnieniu wniosku ORD-IN Wnioskodawca dokonał klasyfikacji świadczonych przez siebie usług w ramach zawartych umów i do każdej z wyżej wymienionych czynności przyporządkował odrębnie symbol PKWiU tj. dla: administrowania - PKWiU 70.32.11; konserwacji technicznej - PKWiU 161; utrzymywania porządku na terenie zewnętrznym chodniki, jezdnie, parkingi PKWiU 90.03.13-00.20; pielęgnacji terenów zielonych PKWiU 01.41.12.

Zatem w przedmiotowej sytuacji, gdy Wnioskodawca podał odrębnie dla każdej ze świadczonych usług symbol PKWiU, nie istnieją przesłanki do przyjęcia, że wymienione w piśmie wszystkie czynności wykonywane w ramach zawartych umów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.32.11 i mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w myśl § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl