IBPP2/443-191/08/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-191/08/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W działalności gospodarczej, sklasyfikowanej - polegającej m.in. na hurtowym handlu towarowym płytkami ceramicznymi - podejmowane są działania premiujące odbiorców hurtowych, którzy realizując określony pułap obrotów w określonym czasie, nabywają prawo do wynagrodzenia za zrealizowanie odpowiednio wysokiego progu obrotu towarowego. Działania te mają na celu zachęcanie kupujących do realizacji coraz większych zakupów a co za tym idzie, w wymierny sposób przyczyniają się do zwiększania przychodów ze sprzedaży i intensyfikują sprzedaż towarów handlowych.

Stosunki gospodarcze pomiędzy kupującym i sprzedającym w tej kwestii regulowała umowa o realizację usług intensyfikacji sprzedaży, w której strony tak ułożyły swoje stosunki, że odbiorca realizował usługę intensyfikacji sprzedaży i za tę usługę nabywał prawo do wynagrodzenia, którego wysokość była ściśle uzależniona od osiągniętego w danym okresie pułapu obrotów i wskaźnika procentowego za zrealizowany obrót w danym przedziale czasowym i wartościowym. Usługa intensyfikacji sprzedaży była opodatkowana na ogólnych zasadach.

Kupujący, realizując usługę intensyfikacji sprzedaży, deklarował podatek VAT należny, natomiast sprzedający miał prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Do dnia 31 grudnia 2007 r. - łączące Wnioskodawcę umowy z dostawcami i odbiorcami, w zakresie usług intensyfikacji sprzedaży, nie wzbudzały wielu kontrowersji. Obowiązująca treść art. 88 ust. 3a - nie zakazywała odliczania podatku VAT z faktur dokumentujących czynności, które przez niektóre organy mogłyby być zakwalifikowane jako nieopodatkowane. Wątpliwości w tym względzie rodziły wydawane zupełnie odmienne interpretacje w porównaniu z wykładnią Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. PP3-812-1222/04/AP/4026 orzeczeń zarówno przez Sądy jak i decyzji przez Izby Skarbowe:

1.

Decyzja Izby Skarbowa w Warszawie z dnia 17 września 2007 r. nr 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO

2.

Wyrok NSA z 6 lutego 2007 r. l FSK 94/06.

Od 1 stycznia 2008 r. w związku ze zmianą treści art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, zakazującej odliczanie podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynności nieopodatkowane - hurtowi dostawcy i odbiorcy towarów wnieśli o zmianę kwalifikacji prawnej wynagrodzenia za realizację określonego wartościowo pułapu obrotu towarowego w określonym czasie. Działanie to wywołane zostało obawą przed możliwością złamania przepisu ustawy o VAT w sytuacji, gdy organ podatkowy wykaże, iż wynagrodzenie za realizację określonego pułapu obrotu w okresie rozliczeniowym to czynność niepodlegająca opodatkowaniu a co za tym idzie nie dająca prawa do obniżenia podatku należnego o podatek VA T naliczony wynikający z faktur dokumentujących te czynności. W przedłożonej do akceptacji umowie stwierdzono, że zamiarem stron jest stała współpraca i stałe zwiększanie ogólnej wielkości sprzedaży wyrobów dostarczanych przez sprzedającego kupującemu. Kupujący zobowiązuje się do dokonywania zakupów w określonej wysokości, a sprzedający zobowiązuje się wypłacić kupującemu wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej w wysokości uzależnionej od wartości łącznego obrotu w danym okresie i przypisanego temu pułapowi procentowej stawki wynagrodzenia. W umowie strony ustalają, że premia pieniężna nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż kupujący dokonując nabyć wyrobów od sprzedającego, nie świadczy na jego rzecz usługi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dokumentem stanowiącym podstawę wypłacenia premii pieniężnej będzie zatem nota uznaniowa z odroczonym terminem płatności wystawiana przez sprzedającego za dany okres rozliczeniowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej, należne kupującemu od sprzedającego, będące wynikiem realizacji umowy o stałej współpracy handlowej i stałym zwiększaniu ogólnej wielkości sprzedaży wyrobów dostarczanych przez sprzedającego kupującemu, w której kupujący zobowiązuje się do dokonywania zakupów w określonej wysokości, a sprzedający zobowiązuje się wypłacić kupującemu wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej za dany okres rozliczeniowy, w ustalonej odrębnie wysokości - zależnej od osiągnięcia odpowiedniego pułapu obrotów i tym samym przypisanego temu pułapowi procentowego wskaźnika wynagrodzenia - jest usługą i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach czy też nie podlega przepisom ustawy o VAT i może być dokumentowane notami księgowymi jako czynność wykraczająca poza zakres przewidziany w art. 5 i art. 7 i art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy premia pieniężna, to wynagrodzenie za usługę intensyfikacji sprzedaży opodatkowana podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w art. 8 ust. 1 wskazane jest, że świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 to każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Mając powyższe ustawowe określenia na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy potwierdza, że premia pieniężna za realizację określonego pułapu obrotów towarowych w określonym czasie (gdyż jest to czynność odmienna od udzielania rabatu przypisanego do każdej indywidualnej dostawy) jest świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach.

Zakwalifikowanie premii pieniężnej do wynagrodzenia za świadczenie usług wynika z faktu, że nabywca towarów przyjmując zobowiązanie realizacji określonego pułapu obrotu w określonym czasie, po to, by osiągnąć maksymalnie wysokie wynagrodzenie za realizację ustalonego progu obrotu towarowego musi podjąć wiele działań marketingowych i reklamowych, aby pokonać konkurencję lub pobudzić popyt rynkowy i wprowadzić na rynek odpowiednio wysoką masę towarową i asortymentową.

Zatem działania nabywcy zmierzają w efekcie końcowym do zwiększania produkcji a także do zwiększania sprzedaży po stronie sprzedającego i kupującego. Aby jednak takie działania marketingowo - reklamowe były podejmowane przez kupującego, ma on zagwarantowane w umowie wynagrodzenie za realizację odpowiednio wysokiego pułapu obrotów w określonym przedziale czasowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika. Każda czynność wykonywana za wynagrodzeniem, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, może być potraktowana jako odpłatne świadczenie usług. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu, w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4 tej ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Zatem w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Z kolei w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pomiędzy kupującym i sprzedającym istnieje umowa o realizacji usług intensyfikacji sprzedaży, w której strony tak ułożyły swoje stosunki, że odbiorca realizował usługę intensyfikacji sprzedaży i za tę usługę nabywał prawo do wynagrodzenia, którego wysokość była ściśle uzależniona od osiągniętego w danym okresie pułapu obrotów i wskaźnika procentowego za zrealizowany obrót w danym przedziale czasowym i wartościowym.

W tym przypadku wskazać należy, że działania kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Wypłacony bonus pieniężny zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Reasumując, udzielane premie pieniężne, związaną z określonymi zachowaniami kontrahentów, które na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy należy uznać za odpłatne świadczenie usług za wynagrodzeniem podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Odnośnie wskazanych we wniosku decyzji Izby Skarbowej w Warszawie oraz orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Interpretacja ta jak również wyrok NSA nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa. Zatem tut. organ przy wydawaniu interpretacji indywidualnej nie ma obowiązku kierować się stanowiskiem sądów i innych organów podatkowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl