IBPP2/443-190/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-190/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 11 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii uznania czy wniesienie nieruchomości aportem po 31 marca 2009 r. do spółki prawa handlowego: "P. sp. z o.o." należy opodatkować stawką podstawową, czy też istnieje możliwość zwolnienia z VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w czy wniesienie nieruchomości aportem po 31 marca 2009 r. do spółki prawa handlowego: "P. sp. z o.o." należy opodatkować stawką podstawową, czy też istnieje możliwość zwolnienia z VAT.

W dniu 15 czerwca 2009 r. wpłynęło do tut. organu, jako uzupełnienie do ww. wniosku, pismo Wnioskodawcy z dnia 10 czerwca 2009 r. będące odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 czerwca 2009 r. znak: IBPP2/443-190/08/ICz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 28 maja 2007 r. została podjęta Uchwała Sejmiku Województwa oraz Uchwała Sejmiku Województwa z dnia 27 sierpnia 2007 r. zmieniająca Uchwałę z dnia 28 maja 2007 r. w sprawie utworzenia spółki prawa handlowego "P." na podstawie art. 18 pkt 19 lit. e) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.). Województwo wspólnie z Przedsiębiorstwem Państwowym "P." utworzyło spółkę prawa handlowego z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą: "P. sp. z o.o. z siedzibą w J. oraz zadeklarowało wniesienie do Spółki kapitału założycielskiego w formie wkładu niepieniężnego - aportu, którego przedmiotem są nieruchomości.

Województwo nabyło nieodpłatnie nieruchomości (które mają być przedmiotem aportu) Decyzją Ministra Skarbu Państwa z dnia 6 stycznia 2000 r. znak DEiGMSP/130/00/MW na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.).

Zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa oraz uzasadnieniem Decyzji Ministra Skarbu Państwa - lotnisko ma stworzyć międzynarodowy system komunikacyjno - logistyczny oraz wokół niego strefę gospodarczą umożliwiającą istniejącemu lotnisku ożywienie w zakresie przewozu pasażerskiego i towarowego. Wkład niepieniężny, którego przedmiotem są nieruchomości, przeznaczony jest do użytkowania wyłącznie do celów lotniczych, tj. na działalność statutową lotniska. Wszystkie działki w ewidencji gruntów i budynków oznaczone są symbolem Ti, który oznacza "inne tereny komunikacyjne". Aktualnie brak jest planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowych nieruchomości. Wg Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy T., uchwalonym Uchwałą Gminy z dnia 12 grudnia 1990 r., przedmiotowe działki znajdują się w obszarze oznaczonym symbolem "KL1 - lotnisko krajowe R.". Powierzchnia około 258 ha jest terenem ogrodzonym, oddanym w dzierżawę PP P.L. Jest to teren istniejącego lotniska, na którym znajdują się: pas startowy, urządzenia służące bezpieczeństwu lotów, urządzenia nawigacyjne itp. Pozostały teren około 157 ha jest terenem tzw. okołolotniskowym. Cel wniesienia aportu w postaci tych nieruchomości do spółki jest analogiczny z celem założenia spółki czyli: eksploatacja, modernizacja i rozbudowa portu lotniczego oraz obsługa lotniczego ruchu pasażerskiego i towarowego.

W piśmie uzupełniającym z dnia 10 czerwca 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż nieruchomość, która jest przedmiotem aportu składa się z następujących działek ewidencyjnych; 657/6 o pow. 3216 m 2, 657/8 o pow. 7285 m 2, 657/9 o pow, 3387 m 2, 1867/76 o pow. 460 m 2, 1867/132 o pow. 858326 m 2. 1867/176 o pow. 582085 m 2, 1867/177 o pow. 447 m 2, 1867/78 o pow. 3415 m 2, 1867/80 o pow. 1171 m 2. 1867/56 o pow. 14100 m 2, 1867/178, na działce znajduje się pas startowy będący w części własnością Województwa, o pow. 358411 m 2, 1867/179 o pow. 6550 m 2, 1867/180 o pow. 689403 m 2, 1867/181 o pow. 42502 m 2, 1867/182 o pow. 3153 m 2, 1867/127 o pow. 15095 m 2, 3919/1 o pow. 187673 m 2 3825 o pow. 55800 m 2, 1/8 o pow. 464175 m 2, 1867/183 o pow. 42847 m 2, 1867/184 o pow. 229500 m2, 3920/26 o pow. 110820 m2, 3920/25 o pow. 180452 m 2, 1867/130 o pow. 24961 m 2, 1867/131 o pow. 214058 m 2, 100/3 o pow. 5800 m 2, 655/1 o pow. 7500 m 2, 1867/67 o pow. 34858 m 2.

Ponieważ ustawa o podatku VAT nie precyzuje jednoznacznie jakie tereny należy uważać za budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, należy posiłkować się innymi dokumentami mającymi istotne znaczenie na zakwalifikowanie terenu zgodnie z przeznaczeniem. Wszystkie działki w ewidencji gruntów i budynków oznaczone są symbolem Ti, który oznacza "inne tereny komunikacyjne". Aktualnie brak jest planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowych nieruchomości. Wg Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy T., uchwalonym Uchwałą Rady Gminy z dn. 12 grudnia 1990 r. przedmiotowe działki znajdują się w obszarze oznaczonym symbolem "KL1-lotnisko krajowe R.". Powierzchnia około 258 ha jest terenem ogrodzonym stanowiącym teren istniejącego lotniska, na którym znajdują się; pas startowy, urządzenia służące bezpieczeństwu lotów, urządzenia nawigacyjne itp.

Wg ewidencji księgowej droga startowa znajdująca się na działce nr 1867/178 jest w części własnością Województwa. Część tą stanowi wartość pasa startowego na dzień przekazania do zasobu Województwa, pozostałą część wartości stanowią nakłady inwestycyjne Przedsiębiorstwa Państwowego "P.L." poniesione na modernizację pasa. Własnością Województwa wg ewidencji księgowej jest również część ogrodzenia. Budowlami posadowionymi na terenie będącym przedmiotem aportu, których właścicielem jest PPL "P.L." są m.in.: droga kołowania, płyta postojowa, system oświetlenia nawigacyjnego, droga samochodowa techniczna, droga patrolowa, ogrodzenie, stacje trafo, linie kablowe, światłowodowe, teletechniczne, kanalizacja i inne urządzenia niezbędne do zarządzania lotniskiem. Pozostały teren około 157 ha jest terenem tzw. okołolotniskowym, zarezerwowany pod rozbudowę i rozwój lotniska.

Wszystkie ww. urządzenia służące do zarządzania lotniskiem stanowią budowle w rozumieniu PKOB. Województwo nigdy nie inwestowało w budynki i budowle znajdujące się na przedmiotowym terenie. Liczne inwestycje w latach 2000-2008 prowadziło za zgodą Województwa - Przedsiębiorstwo Państwowe "P.L.", uzyskując na ten cel dotacje budżetowe.

Województwo nie ponosiło wydatków na ulepszenie budynków i budowli będących przedmiotem aportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie nieruchomości aportem po 31 marca 2009 r. do spółki prawa handlowego: "P.sp. z o.o." należy opodatkować stawką podstawową, czy też istnieje możliwość zwolnienia z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie aportów z opodatkowania podatkiem VAT uregulowane było przepisem w randze rozporządzenia, wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT. W dniu 28 listopada 2008 r. zostało wydane nowe rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w którym wśród zwolnień wymienionych w § 13 nie odnajdujemy już wniesienia aportu. Zatem wniesienie aportu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, co oznacza, iż opodatkowany jest każdy towar nieruchomości wnoszony aportem z zastosowaniem właściwej stawki. Zdaniem Wnioskodawcy wnoszone aportem nieruchomości mogą skorzystać ze zwolnienia VAT tylko w okresie przejściowym tj. do 31 marca 2009. Po tym okresie wniesienie nieruchomości aportem podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych z zastosowaniem stawki podstawowej 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, mamy do czynienia, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, czy też grunty - czyli towary w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, w sytuacji, gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy stwierdzić należy, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w postaci składników majątkowych, prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel, a zatem stanowić będzie odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), które obowiązywało do dnia 30 listopada 2008 r., zwolnieniu od podatku podlegały wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego.

Z dniem 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). W rozporządzeniu tym nie przewidziano, co prawda, zwolnienia od podatku analogicznego do wynikającego z § 8 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., niemniej jednak w przepisach przejściowych, w rozdziale 13 - przepisy przejściowe i końcowe, wskazano, iż w okresie do dnia 31 marca 2009 r., w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku - § 38 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

Uwzględniając zatem treść przytoczonych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż aport składników majątkowych dokonanych do dnia 31 marca 2009 r. mógł korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 38 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż dnia 28 maja 2007 r. została podjęta Uchwała Sejmiku Województwa oraz Uchwała Sejmiku Województwa z dnia 27 sierpnia 2007 r. zmieniająca Uchwałę z dnia 28 maja 2007 r. w sprawie utworzenia spółki prawa handlowego "P." na podstawie art. 18 pkt 19 lit. e) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.). Województwo wspólnie z Przedsiębiorstwem Państwowym "P.L." utworzyło spółkę prawa handlowego z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą: "P. sp. z o.o." z siedzibą w J. oraz zadeklarowało wniesienie do Spółki kapitału założycielskiego w formie wkładu niepieniężnego - aportu, którego przedmiotem są, opisane w przedmiotowym wniosku, nieruchomości.

Uwzględniając zatem treść przytoczonych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż czynność wniesienia wkładu niepieniężnego (aport) stanowić będzie dostawę składników majątkowych, a nabywcą będzie podmiot zdefiniowany przepisami Kodeksu spółek handlowych jako spółka z o.o. (spółka handlowa).

Zatem w przedmiotowej sytuacji, czynność wniesienia (aportu) składników majątkowych (nieruchomości) w formie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego po dniu 31 marca 2009 r., nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w powołanym przepisie § 38 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. lecz będzie, co do zasady, czynnością opodatkowaną i skutkować będzie powstaniem obowiązku podatkowego po stronie wnoszącego aport, jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - w analizowanej sytuacji będzie to Wnioskodawca. Podmiot wnoszący aport zobowiązany będzie do udokumentowania tej czynności za pomocą faktury VAT.

Jak wspomniano wyżej wniesienie aportu jest dostawą towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. W związku z powyższym do czynności tej mogą mieć również zastosowanie przewidziane w rozdziale 2 ustawy o VAT zwolnienia od podatku.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są grunty zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług. Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu. Wskazać przy tym należy, iż na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Należy też zauważyć, iż zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Zatem nieruchomością gruntową (gruntem) jest część powierzchni ziemskiej stanowiąca odrębny przedmiot własności.

W związku z tym wskazać należy, że wyodrębnienie nieruchomości gruntowych następuje za pomocą kryterium własności, przy równoczesnym oznaczeniu położenia i granic gruntu. Zasadniczo oznaczenie położenia i granic nieruchomości następuje w geodezyjnym operacie ewidencyjnym prowadzonym według reżimu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.). Z kolei dane z katastru gruntowego stanowią podstawę oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej (art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece tekst jedn. - Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361 z późn. zm.). Zaś po myśli art. 1 ust. 1 ww. ustawy o księgach wieczystych i hipotece księgi wieczyste prowadzi się w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Kwestie podstawy opodatkowania w przypadku dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z cyt. wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów Kodeksu cywilnego i ustawy o księgach wieczystych i hipotece wynika, iż pojęcia nieruchomości o której mowa w ustawie - Kodeks cywilny oraz w ustawie o księgach wieczystych i hipotece nie można utożsamiać z pojęciem gruntu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści art. 2 pkt 6 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla celów podatku VAT pojęcie gruntu odnosi się do każdej wydzielonej fizycznie części powierzchni ziemskiej. Już z samej treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, iż wolą ustawodawcy było opodatkowanie dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, niezależnie od tego czy teren ten stanowi nieruchomość w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego i przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Zatem stwierdzić należy, iż dla celów podatku od towarów i usług pod pojęciem gruntu czyli terenów należy rozumieć każdą wyodrębnioną fizycznie część powierzchni ziemskiej, zaś opodatkowanie dostawy gruntu w powyższym ujęciu uzależnione jest od stanu zagospodarowania tego terenu (tj. czy teren ten jest zabudowany budynkami, budowlami lub ich częściami i czy posiadają one status towarów używanych), w przypadku gdy dostawa dotyczy terenu niezabudowanego decydujące znaczenie będzie miało przeznaczenie tego terenu. W świetle powyższego działka gruntu powstała np. w wyniku podziału nieruchomości dokonanego w trybie określonym przepisami art. 92 - 100 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) dla celów podatku od towarów i usług stanowi odrębny towar, którego przeznaczenie lub stan zabudowy ma decydujące znaczenie dla opodatkowania dostawy.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że w przypadku równoczesnej dostawy kilku wyodrębnionych geodezyjnie działek, nawet w sytuacji gdy objęte są one jedną księgą wieczystą, transakcję taką na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozpatrywać oddzielnie w odniesieniu do każdej z tych działek, mając na uwadze jej charakter, przeznaczenie, stan i rodzaj zabudowy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu, lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków i budowli, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem (którego definicja została na mocy zmiany ustawy o podatku od towarów i usług - obowiązującej od dnia 1 stycznia 2009 r. - rozszerzona także na budynki, które zostały remontowane bądź rozbudowane, a ich dostawą jest okres krótszy niż 2 lata.

W obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostaw nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług, warunku o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b) nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nabył nieodpłatnie nieruchomości (które mają być przedmiotem aportu) Decyzją Ministra Skarbu Państwa z dnia 6 stycznia 2000 r. Wszystkie działki w ewidencji gruntów i budynków oznaczone są symbolem Ti, który oznacza "inne tereny komunikacyjne". Przedmiotowe działki znajdują się w obszarze oznaczonym symbolem "KL1 - lotnisko krajowe R.". Powierzchnia około 258 ha jest terenem ogrodzonym, oddanym w dzierżawę PP P.L. Jest to teren istniejącego lotniska, na którym znajdują się: pas startowy, urządzenia służące bezpieczeństwu lotów, urządzenia nawigacyjne itp. Pozostały teren około 157 ha jest terenem tzw. około lotniskowym zarezerwowanym pod rozbudowę i rozwój lotniska.

Wszystkie ww. urządzenia służące do zarządzania lotniskiem stanowią budowle w rozumieniu PKOB. Wnioskodawca nigdy nie inwestował w budynki i budowle znajdujące się na przedmiotowym terenie. Nie ponosił też wydatków na ulepszenie budynków i budowli będących przedmiotem aportu.

Zatem mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż dostawa budowli (droga kołowania, płyta postojowa, urządzenia służące bezpieczeństwu lotów, urządzenia nawigacyjne system oświetlenia nawigacyjnego, droga samochodowa techniczna, droga patrolowa, ogrodzenie, stacje trafo, linie kablowe, światłowodowe, teletechniczne, kanalizacja i inne urządzenia niezbędne do zarządzania lotniskiem itp.), będących przedmiotem aportu, nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również jest dokonywana w okresie dłuższym niż dwa lata po pierwszym zasiedleniu.

W związku z powyższym do czynności wniesienia aportu w postaci ww. budowli będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie dostawa gruntu znajdującego się pod ww. budowlami będzie dzielić los podatkowy znajdujących się na nim budowli, a zatem będzie również korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Natomiast do czynności aportu w postaci pozostałych terenów niezabudowanych, w tym również będących terenem tzw. okołolotniskowym zarezerwowanym pod rozbudowę i rozwój lotniska, należy zastosować 22% stawkę podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy, że wnoszone aportem nieruchomości mogą skorzystać ze zwolnienia VAT tylko w okresie przejściowym tj. do 31 marca 2009 r., a po tym okresie wniesienie nieruchomości aportem podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych z zastosowaniem stawki podstawowej 22%, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo należy zauważyć, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2009 r., podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Przepis art. 43 ust. 11 ustawy wskazuje na elementy, jakie oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi zawierać. I tak:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Mając na uwadze powyższy przepis należy stwierdzić, iż znowelizowane przepisy ustawy o VAT wprowadzają możliwość wyboru opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części. Bowiem Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego dla budynków i lokali, które nie są zasiedlone po raz pierwszy. Podatnik może wybrać opodatkowanie dostawy takich budynków, budowli, lub ich części. Warunkiem skorzystania z tej opcji jest aby dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części byli zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części. Zatem podatnik posiada możliwość wyboru formy opodatkowania dostawy budynków, budowli, lub ich części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl