IBPP2/443-188/08/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-188/08/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Firmy X przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2007 r. (data wpływu 29 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 16 maja 2008 r.) oraz z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania prowizji na rzecz agenta mającego siedzibę na Seszelach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania prowizji na rzecz agenta mającego siedzibę na Seszelach.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 16 maja 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP2/443-188/07/ASz/IBPB1/415-195/08/AB z dnia 22 kwietnia 2008 r. oraz pismem z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca negocjuje umowę agencyjną z partnerem biznesowym, który ma siedzibę na Seszelach (tzw. raj podatkowy). Umowa dotyczy płatności prowizji, na rzecz ww. partnera (agenta), od wartości towarów i usług sprzedawanych na rynkach trzecich niebędących tzw. rajami podatkowymi. Prowizja jest płatna w zamian za realizację przez agenta następujących usług marketingowych:

1.

zapewnienie skoordynowanych działań marketingowych dla sprzedaży wyrobów i usług Wnioskodawcy zwanych Produktami na rynkach trzecich zwanych Terytorium określonym w umowie agencyjnej,

2.

kreowanie korzystnej opinii w kręgach biznesowych na temat Wnioskodawcy, jej Produktów i usług,

3.

prowadzenie aktywnej i skutecznej reklamy Produktów Wnioskodawcy, organizując prezentacje dla potencjalnych klientów i uczestnicząc w specjalnych wystawach - na podstawie oddzielnych uzgodnień,

4.

współpraca z Wnioskodawcą przy tworzeniu ofert technicznych i cenowych oraz w zakresie wszelkich specyficznych prawa lokalnego, zgodnie z wymaganiami bieżących/przyszłych Ogłoszeń o Przetargach/Zamówieniach, które są/będą ogłoszone przez potencjalnych klientów,

5.

informowanie Wnioskodawcy we właściwym czasie o zapytaniach i zamówieniach otrzymanych od potencjalnych klientów, o wymaganiach technicznych dotyczących Produktów Wnioskodawcy odnośnie poziomów cen, terminów dostaw, warunków płatności oraz przekazywanie wszelkiej innej informacji dotyczącej współpracy,

6.

koordynowanie współpracy pomiędzy Stronami i do włączenia Wnioskodawcy w negocjacje z potencjalnymi klientami, odnośnie kontraktów sprzedaży, które będą ostatecznie negocjowane i podpisane przez Wnioskodawcę,

7.

w przypadku umów podpisanych pomiędzy Wnioskodawcą i jej Klientem, zabezpieczenie terminowej i pełnej płatności zgodnie z warunkami podpisanych Umów,

8.

zapewnienie pomocy i informowanie Wnioskodawcy o wszystkich koniecznych procedurach odnośnie realizacji podpisanych Umów,

9.

śledzenie wraz ze swoim wyspecjalizowanym personelem, rozwoju wydarzeń i postępów w przetargach, a także zapewnienie wyjaśnień i świadectw dla komisji oceniających oferty przetargowe, po wcześniejszym uzgodnieniu z Wnioskodawcą.

Umowa agencyjna oparta jest o regulacje prawa polskiego, a ewentualne spory będą rozstrzygane przez Sąd Arbitrażowy przy KIG Warszawa.

Agent działa w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

Symbol PKWiU dla usług świadczonych przez agenta, wymienionych powyżej to 74.14.13 (sekcja K, usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie konsekwencje podatkowe dla Wnioskodawcy będzie mieć (powodować) realizacja płatności prowizji na rzecz klienta z Seszeli (tzw. raj podatkowy).

Zdaniem Wnioskodawcy, prowizja obciążona będzie podatkiem od towarów i usług (22%), przy jednoczesnym braku możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towaróww rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę,w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 3, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji,z wyjątkiem usług elektronicznych usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W świetle art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

W myśl art. 2 pkt 9 ww. ustawy o VAT, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W świetle art. 17 ust. 2 ustawy o VAT przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Stosownie do art. 17 ust. 3 ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W świetle § 25 ust. 1, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Stosownie do § 25 ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje zakupu usług doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem (PKWiU 74.14.13) od podmiotu mającego siedzibę na Seszelach.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że do ww. usług będą miały zastosowanie regulacje zawarte w art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT. Zatem miejscem świadczenia tych usług jest terytorium, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Jak wynika z wniosku, usługobiorcą usług doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem świadczonych przez agenta z Wysp Seszele jest Wnioskodawca. Zatem miejscem świadczenia ww. usługi jest miejsce gdzie Wnioskodawca posiada siedzibę, czyli terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W konsekwencji Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia podatku z powyższego tytułu. Zatem Wnioskodawca winien każdorazowo wystawić fakturę za świadczoną usługę doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem zgodnie z cytowanym wyżej § 25 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. stosując stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

Informuje się jednak, że tut. organ nie dokonał weryfikacji prawidłowości zakwalifikowania przedmiotowych usług do symbolu PKWiU 74.14.13, lecz przyjął klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy nie jest bowiem organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danej usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, ustawy o VAT kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy.

Jak wynika z powyższych rozważań, u Wnioskodawcy, w związku z nabyciem ww. usług doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem, ma miejsce import usług.

Zatem, Wnioskodawcy przysługiwałoby, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku należnego od importu usług.

W niniejszym przypadku mamy jednak do czynienia z importem usług, w związku z którym zapłata należności jest przekazywana na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium wymienionym w załączniku nr 5 do ustawy o VAT (Republika Seszeli - poz. 31 załącznika). W konsekwencji, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku należnego z powyższego tytułu od podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl