IBPP2/443-184/14/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-184/14/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z 12 maja 2014 r. (data wpływu 16 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonanie szafy do zabudowy, mebli łazienkowych wykonywanych na wymiar, kuchni wykonywanych na wymiar w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz w domu o powierzchni użytkowej 1000 m2 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wykonanie szafy do zabudowy, mebli łazienkowych wykonywanych na wymiar, kuchni wykonywanych na wymiar w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz w domu o powierzchni użytkowej 1000 m2.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 maja 2014 r. (data wpływu 16 maja 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 5 maja 2014 r. znak: IBPP2/443-184/14/AB.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

1.

Osoba fizyczna zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wraz z usługami montażu trwałej zabudowy meblowej (szafy do zabudowy, meble łazienkowe wykonywane na wymiar, kuchnie wykonywane na wymiar, na indywidualne zamówienie klienta) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Usługi montażu wykonywane będą w domach i mieszkaniach objętych społecznym programem mieszkaniowym, czyli w budynkach jednorodzinnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2 i mieszkaniach o powierzchni nie większej niż 150 m2.

W uzupełnieniu wskazano, że:

a. na wykonanie szafy do zabudowy, mebli łazienkowych oraz kuchni na wymiar składają się następujące czynności: pomiar, wykonanie projektu, produkcja danego mebla oraz montaż u klienta;

b. Wnioskodawca będzie zawierał umowy z klientami na podstawie oferty skierowanej do klienta i po uzyskaniu akceptacji skierowanej oferty.

c. Wynagrodzenie (cena) za wykonanie czynności będzie obejmowało pomiar, wykonanie projektu, produkcja danego mebla oraz montaż u klienta. Tym samym będzie obejmowało wartość materiałów potrzebnych do produkcji mebli oraz robociznę.

d. Wartość zużytych materiałów w cenie będzie wynosił ok. 55%

e. Nie będzie odrębnego fakturowania zużytych materiałów i robocizny.

f. W ramach wykonywanych czynności elementem dominującym będzie produkcja i montaż mebli u klienta.

g. Czynności pozostałe (pomiar, wykonanie projektu) nie będą stanowić celu samego w sobie dla nabywcy.

h.

* wykonanie zabudowy meblowej polegać będzie na zaprojektowaniu, wyprodukowaniu według pomiarów przeprowadzonych u danego klienta oraz zamontowaniu mebli poprzez ich przytwierdzenie do ściany, a w niektórych przypadkach do ściany i do sufitu oraz ich powieszenie za pomocą konstrukcji stalowych i haków zamocowanych do ściany.

* zabudowy szafy, mebli łazienkowych, kuchni zostanie wykonana z płyt meblowych oraz elementów drewnianych (również wnętrza mebli i półki);

* sposób zamocowania uniemożliwia ewentualny demontaż mebli bez uszkodzeń mebli oraz powłok malarskich ściany, ale nie narusza elementów konstrukcyjnych budynku.

2.

Osoba fizyczna zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wraz z usługami montażu trwałej zabudowy meblowej (szafy do zabudowy, meble łazienkowe wykonywane na wymiar, kuchnie wykonywane na wymiar, na indywidualne zamówienie klienta) na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Usługi montażu wykonywane będą w domu o powierzchni użytkowej wynoszącej 1000 m2.

W uzupełnieniu wskazano, że:

a. na wykonanie szafy do zabudowy, mebli łazienkowych oraz kuchni na wymiar składają się następujące czynności: pomiar, wykonanie projektu, produkcja danego mebla oraz montaż u klienta;

b. Wnioskodawca będzie zawierał umowy z klientami na podstawie oferty skierowanej do klienta i po uzyskaniu akceptacji skierowanej oferty.

c. Wynagrodzenie (cena) za wykonanie czynności będzie obejmowało pomiar, wykonanie projektu, produkcja danego mebla oraz montaż u klienta. Tym samym będzie obejmowało wartość materiałów potrzebnych do produkcji mebli oraz robociznę.

d. Wartość zużytych materiałów w cenie będzie wynosił ok. 55%

e. Nie będzie odrębnego fakturowania zużytych materiałów i robocizny.

f. W ramach wykonywanych czynności elementem dominującym będzie produkcja i montaż mebli u klienta.

g. Czynności pozostałe (pomiar, wykonanie projektu) nie będą stanowić celu samego w sobie dla nabywcy.

h.

* wykonanie zabudowy meblowej polegać będzie na zaprojektowaniu, wyprodukowaniu według pomiarów przeprowadzonych u danego klienta oraz zamontowaniu mebli poprzez ich przytwierdzenie do ściany, a w niektórych przypadkach do ściany i do sufitu oraz ich powieszenie za pomocą konstrukcji stalowych i haków zamocowanych do ściany.

* zabudowy szafy, mebli łazienkowych, kuchni zostanie wykonana z płyt meblowych oraz elementów drewnianych (również wnętrza mebli i półki);

* sposób zamocowania uniemożliwia ewentualny demontaż mebli bez uszkodzeń mebli oraz powłok malarskich ściany, ale nie narusza elementów konstrukcyjnych budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w stanie prawnym obowiązującym po 1 stycznia 2014 r. oraz zgodnie z uchwałą NSA I FPS 2/13 świadczenie polegające na trwalej zabudowie meblowej (szafy do zabudowy, meble łazienkowe wykonywane na wymiar, kuchnie wykonywane na wymiar, na indywidualne zamówienie klienta) z uprzednio nabytych komponentów, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, należy traktować jako usługę modernizacji, podlegającą opodatkowaniu stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2. Czy w stanie prawnym obowiązującym po 1 stycznia 2014 r. w przypadku świadczenia polegającego na trwałej zabudowie meblowej (szafy do zabudowy, meble łazienkowe wykonywane na wymiar, kuchnie wykonywane na wymiar, na indywidualne zamówienie klienta) z uprzednio nabytych komponentów, wykonywanego w domu o powierzchni użytkowej 1000 m2 stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 art. 41 ust. 2 i ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stosuje się tylko do świadczenia dotyczącego 300 m2, zaś co do świadczenia dotyczącego pozostałych 700 m2 powierzchni użytkowej powinna być zastosowana stawka określona w ust. 1 powołanej ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze uchwałę NSA I FPS 2/13 stosowanie stawki 8% VAT jest prawidłowe, ponieważ zabudowa jest trwale powiązana z budynkiem lub jego częścią, dzięki czemu można mówić w tym przypadku o modernizacji. Z powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 12 ustawy wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Z kolei, zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego. Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Natomiast montaż odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części.

Dlatego też świadczenie polegające na trwałej zabudowie meblowej (szafy do zabudowy, meble łazienkowe wykonywane na wymiar, kuchnie wykonywane na wymiar, na indywidualne zamówienie klienta) z uprzednio nabytych komponentów, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, należy traktować jako usługę modernizacji, podlegającą opodatkowaniu stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

2. Zdaniem wnioskodawcy mając na uwadze uchwałę NSA I FPS 2/13 oraz powołane w pkt 1 argumenty, stosowanie stawki 8% VAT co do świadczenia dotyczącego 300 m2 powierzchni użytkowej jest prawidłowe, ponieważ zabudowa jest trwale powiązana z budynkiem lub jego częścią, dzięki czemu można mówić w tym przypadku o modernizacji. Natomiast z uwagi na treść art. 41 ust. 12c ustawy co do świadczenia dotyczącego pozostałych 700 m2 powierzchni użytkowej powinna być zastosowana stawka określona w ust. 1 powołanej ustawy.

Dlatego też stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z brzmieniem ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Powołany przepis (art. 41 ust. 12 ustawy) stanowi implementację art. 98 ust. 1 i ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.). Zgodnie z art. 98 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone. W myśl art. 98 ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy 2006/112/WE, stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. W załączniku tym, zatytułowanym: "Wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98", w poz. 10 wskazano na dostawę, budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

W tym miejscu należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie i w przepisach wykonawczych do ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast "budować" to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie "modernizacja" - według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) - oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że "czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części".

Natomiast "przebudowa" - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wraz z usługami montażu trwałej zabudowy meblowej (szafy do zabudowy, meble łazienkowe wykonywane na wymiar, kuchnie wykonywane na wymiar, na indywidualne zamówienie klienta) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Usługi montażu wykonywane będą w domach i mieszkaniach objętych społecznym programem mieszkaniowym, czyli w budynkach jednorodzinnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2 i mieszkaniach o powierzchni nie większej niż 150 m2 a także w domu o powierzchni użytkowej wynoszącej 1000 m2. Na wykonanie szafy do zabudowy, mebli łazienkowych oraz kuchni na wymiar składają się następujące czynności: pomiar, wykonanie projektu, produkcja danego mebla oraz montaż u klienta. Wnioskodawca będzie zawierał umowy z klientami na podstawie oferty skierowanej do klienta i po uzyskaniu akceptacji skierowanej oferty. Wynagrodzenie (cena) za wykonanie czynności będzie obejmowało pomiar, wykonanie projektu, produkcja danego mebla oraz montaż u klienta. Tym samym będzie obejmowało wartość materiałów potrzebnych do produkcji mebli oraz robociznę. Wartość zużytych materiałów w cenie będzie wynosić ok. 55%. Nie będzie odrębnego fakturowania zużytych materiałów i robocizny. W ramach wykonywanych czynności elementem dominującym będzie produkcja i montaż mebli u klienta. Czynności pozostałe (pomiar, wykonanie projektu) nie będą stanowić celu samego w sobie dla nabywcy. Wykonanie zabudowy meblowej polegać będzie na zaprojektowaniu, wyprodukowaniu według pomiarów przeprowadzonych u danego klienta oraz zamontowaniu mebli poprzez ich przytwierdzenie do ściany, a w niektórych przypadkach do ściany i do sufitu oraz ich powieszenie za pomocą konstrukcji stalowych i haków zamocowanych do ściany. Zabudowy szafy, mebli łazienkowych, kuchni zostanie wykonana z płyt meblowych oraz elementów drewnianych (również wnętrza mebli i półki). Sposób zamocowania uniemożliwia ewentualny demontaż mebli bez uszkodzeń mebli oraz powłok malarskich ściany, ale nie narusza elementów konstrukcyjnych budynku.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT na wykonanie trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Zauważyć należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wraz z usługami montażu trwałej zabudowy meblowej (szafy do zabudowy, meble łazienkowe wykonywane na wymiar, kuchnie wykonywane na wymiar, na indywidualne zamówienie klienta) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wartość zużytych materiałów w cenie będzie wynosić ok. 55%. W ramach wykonywanych czynności elementem dominującym będzie produkcja i montaż mebli u klienta.

Powyższe okoliczności wskazują, że w sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy zabudowy meblowej wraz z montażem.

Należy jednocześnie zauważyć, że NSA w powołanej uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 nie przesądził w sposób definitywny kwestii, że wykonanie zabudowy meblowej stanowi modernizację obiektu, w którym jest ona wykonywana.

Zdaniem Organu, modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinna dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Twierdzenie to potwierdza NSA w ww. uchwale z 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 wskazując, że "Obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zatem zastosowanie wtedy, gdy montaż komponentów meblowych następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu). W omawianym wypadku nie chodzi o jakiekolwiek wykorzystanie elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu) przy wykonywaniu zabudowy meblowej, lecz jedynie takie, które przez konstrukcyjne połączenie komponentów meblowych i elementów obiektu budowlanego (lokalu) stworzy trwałą zabudowę spełniającą jako całość określoną funkcję użytkową. Tylko bowiem w takim zakresie można mówić o modernizacji obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Innymi słowy montaż komponentów meblowych niezależnie od stopnia ich przetworzenia, do którego nie zostaną wykorzystane w sposób istotny elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu) nie korzysta z obniżonej stawki przewidzianej w tym przepisie".

Zatem należy stwierdzić, że obniżona stawka podatku VAT nie może znaleźć zastosowania dla wykonania danej zabudowy wnękowej, jeśli polega ona przykładowo wyłącznie na zaprojektowaniu, przygotowaniu i montażu polegającym na"zwykłym" przytwierdzeniu mebli do ściany (np. powieszenie za pomocą haków lub wkrętów, również z kołkami) lub podłogi, co skutkuje możliwością demontażu tej zabudowy bez uszkodzenia konstrukcji budynku/lokalu (elementy mogą być przeniesione bez zniszczenia tego budynku lub lokalu). Z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Zauważyć też należy, że sposób zamontowania wskazanej zabudowy meblowej nie narusza elementów konstrukcyjnych budynku. Trudno uznać, że przytwierdzenie do ścian lub sufitu oraz ich powieszenie za pomocą konstrukcji stalowych i haków zamocowanych do ścian oznacza trwałe połączenie z elementami konstrukcyjnymi lokalu czy budynku. Jak wynika z internetowego Słownika języka polskiego (www.sjp.pl) słowo "trwały" oznacza niezmienny, nieulegający zmianom, ponadczasowy.

Jak wynika z internetowego Słownika języka polskiego (www.sjp.pl) słowo "trwały" oznacza niezmienny, nieulegający zmianom, ponadczasowy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedstawiony sposób montażu szafy do zabudowy, mebli łazienkowych wykonywanych na wymiar, kuchni wykonywanych na wymiar sprowadza się do połączenia komponentów meblowych ze ścianami obiektu budowlanego lub jego częściami. Nie są to zabiegi na tyle skomplikowane technicznie aby miały charakter nieodwracalny. Demontaż opisanej zabudowy, jak wynika z opisu sprawy, nie ma wpływu na właściwości nośne elementów konstrukcyjnych budynku. Uszkodzeniu ulegną jedynie meble oraz powłoka malarska ściany. Jednakże montaż zabudowy nie ingeruje w elementy konstrukcyjne budynku, których zadaniem jest przenoszenie obciążeń, a jej demontaż nie ma wpływu na właściwości nośne elementów konstrukcyjnych budynku.

Zatem, mając na uwadze również powołaną wyżej uchwałę NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 uzasadnionym jest stwierdzenie, że w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z modernizacją obiektu (budynku czy lokalu), w którym Wnioskodawca będzie montował wykonaną trwałą zabudowę meblową (szafy do zabudowy, meble łazienkowe wykonywane na wymiar, kuchnie wykonywane na wymiar, na indywidualne zamówienie klienta), lecz z ich dostawą wraz z montażem.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przewidują obniżonych stawek podatku VAT dla czynności dostawy zabudowy meblowej, zatem będąca przedmiotem zapytania czynność wykonania szaf do zabudowy, mebli łazienkowych wykonywanych na wymiar, kuchni wykonywanych na wymiar, która będzie przymocowana do ścian i sufitu, podłóg za pomocą konstrukcji stalowych i haków zamocowanych do ścian będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%, przy czym bez znaczenia jest okoliczność w jakich obiektach budownictwa mieszkaniowego - objętego społecznym programem mieszkaniowym czy też nie (np. domu o powierzchni 1000 m2) - Wnioskodawca będzie montował ww. szafy do zabudowy, meble łazienkowe wykonywane na wymiar, kuchnie wykonywane na wymiar.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obydwu zdarzeń przyszłych należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl