IBPP2/443-183/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-183/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2009 r. (data wpływu 10 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług, świadczonych w ramach prowadzonej działalności, polegających na pozyskiwaniu kontrahentów na terenie Ukrainy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług, świadczonych w ramach prowadzonej działalności, polegających na pozyskiwaniu kontrahentów na terenie Ukrainy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma krajowa zajmująca się sprzedażą wyrobów producenta z Niemiec - zawarła z Wnioskodawcą, w ramach prowadzonej działalności, umowę na wykonywanie usług agenta - pośrednika, polegającą na wyszukiwaniu odbiorców na terenie Ukrainy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 maja 2009 r. Wnioskodawca stwierdził, iż jego działalność polega na wyszukiwaniu kontrahentów, w tym negocjacje handlowe (zapisy kontraktowe i koOrdynacja dostaw) dla firmy krajowej na terenie Ukrainy, za co otrzyma wynagrodzenie od zdobytego przez firmę krajową kontraktu, sprzedaży.

Reasumując, Wnioskodawca stwierdził, iż jego firma zajmuje się pozyskiwaniem kontrahentów na terenie Ukrainy dla firmy krajowej, która prowadzi sprzedaż we własnym zakresie.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku z dnia 21 maja 2009 r. zaklasyfikował usługi będące przedmiotem zapytania do grupowania PKWiU 51.19.10 "Usługi pośrednictwa prowadzonego przez agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. usługa podlega VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stwierdził, iż usługa polegająca na pozyskaniu kontrahentów poza granicami kraju, nie podlega VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatne świadczenie usług, w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w tym państwie, tj. te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi.

Zgodnie z regulacjami art. 8 ust. 4 ustawy o VAT, przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, przy ustalaniu miejsca świadczenia usługi należy identyfikować przy zastosowaniu klasyfikacji statystycznych, o ile przepisy określające miejsce świadczenia odwołują się do symbolu statystycznego.

Miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia państwa, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności opodatkowanej podatkiem od wartości dodanej.

Kluczowym zatem dla niniejszej sprawy jest również rozstrzygnięcie, gdzie będzie miejsce świadczenia usług pośrednictwa przy dostawie towarów.

Ogólna reguła, wyrażona w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zasadniczo zatem usługi opodatkowane są w kraju świadczącego usługę, chyba że ze względu na ich specyficzny charakter ustawodawca objął je szczególnymi regulacjami.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Należy więc zauważyć, iż usługa wykonywana przez pośredników związana z dostawą towarów opodatkowana jest, co do zasady, w miejscu dokonania dostawy towarów. Powyższe sformułowanie oznacza miejsce dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, ustalane zgodnie z zasadami art. 22 ustawy.

Z treści przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, wynika iż, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują i nie wskazują, jak należy rozumieć pojęcie "w imieniu i na rzecz". Przyjęcie w ustawie takiej konstrukcji prowadzi do wniosku, że zwrot ten, zgodnie z regułami wykładni literalnej, powinien być interpretowany według ogólnych zasad języka polskiego.

Odwołując się do językowego rozumienia tych zwrotów wskazać należy, iż zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, określenie "w imieniu" oznacza działanie "ze względu na kogoś, dla czyjegoś dobra, odwołując się do kogoś". Natomiast określenie "na rzecz" oznacza tyle, co działanie "na czyjąś korzyść, dla kogoś, dla czyjegoś dobra". Dlatego też, z uwagi na brak w ustawie specyficznych definicji legalnych komentowanych zwrotów, powinny być one interpretowane szeroko, zgodnie z ich potocznym rozumieniem i znaczeniem na gruncie języka polskiego. Określonych wskazówek odnośnie interpretacji ww. zwrotów dostarcza również ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Przepisy ww. Kodeksu odnoszą się zarówno do kwestii działania w czyimś imieniu, jak i na czyjąś rzecz. W art. 95 ust. 1 i 2 Kodeksu cywilnego wskazano, iż czynności prawnej można dokonać przez przedstawiciela działającego w imieniu osoby, którą reprezentuje, a czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Tym samym, przedstawiciel, stosownie do postanowienia art. 95 Kodeksu, działa w imieniu i na rzecz swojego mocodawcy, przez co rozumieć należy, iż wszelkie skutki faktyczne i prawne jego działania dotyczą bezpośrednio jego mocodawcy.

Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług - mając na uwadze wskazane powyżej językowe znaczenie zwrotów użytych przez ustawodawcę oraz przepisy Kodeksu cywilnego - należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą usługi, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Wymagane jest, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż usługi wykonywane przez pośredników działających w imieniu i na rzecz podmiotów z terytorium Wspólnoty, związane bezpośrednio z dostawą towarów, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie kraju, w którym dokonana jest dostawa towarów, tj. kraju, w którym rozpoczyna się wysyłka tego towaru - zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) oraz art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, firma krajowa zajmująca się sprzedażą wyrobów producenta z Niemiec - zawarła z Wnioskodawcą, w ramach prowadzonej działalności, umowę na wykonywanie usług agenta - pośrednika, polegającą na wyszukiwaniu odbiorców na terenie Ukrainy.

Działalność Wnioskodawcy polega na wyszukiwaniu kontrahentów, w tym negocjacje handlowe (zapisy kontraktowe i koOrdynacja dostaw) dla firmy krajowej na terenie Ukrainy, za co Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie od zdobytego przez firmę krajową kontraktu, sprzedaży.

Wnioskodawca stwierdził, iż jego firma zajmuje się pozyskiwaniem kontrahentów na terenie Ukrainy dla firmy krajowej, która prowadzi sprzedaż we własnym zakresie.

Wnioskodawca zaklasyfikował usługi będące przedmiotem zapytania do grupowania PKWiU 51.19.10 "Usługi pośrednictwa prowadzonego przez agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju".

Jak wynika z wyżej wymienionych przepisów ustawy, w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym miejscem dostawy towarów na rzecz odbiorców na terenie Ukrainy jest Polska.

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w związku z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem świadczenia wykonywanych przez Wnioskodawcę usług związanych bezpośrednio z dostawą towarów, będzie miejsce dostawy tych towarów, czyli terytorium Polski, tj. kraju, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu nabywcy. W sprawie nie znajduje zastosowania zmiana miejsca opodatkowania wskazana w art. 28 ust. 6 ustawy o VAT. W konsekwencji świadczenie tych usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy nadmienić, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie o miejscu świadczenia usług, a w konsekwencji o miejscu opodatkowania tych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl