IBPP2/443-181/09/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-181/09/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 10 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w zakupionych usługach noclegowych i gastronomicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w zakupionych usługach noclegowych i gastronomicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizacji imprez sportowych. Podczas realizacji tych usług podatnik kupuje usługi noclegowe i gastronomiczne przeznaczone dla uczestników imprez. Wartość tych usług zawarta jest w cenie biletu wstępu. Ponadto podatnik zakupuje usługi noclegowe i gastronomiczne dla zawodników biorących udział w organizowanych imprezach, podatnik zgodnie z treścią art. 88 ust. 1 pkt 4 nie odlicza podatku od towarów i usług od zakupionych usług noclegowych i gastronomicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, iż wartość usługi noclegowej i gastronomicznej jest zawarta w cenie biletu wstępu na imprezę, a także, że biorący udział w imprezie sportowej zawodnicy są żywieni na koszt podatnika, a przychody z tytułu organizacji imprezy są opodatkowane podatkiem od towarów i usług prawidłowe jest, aby podatnik nie miał możliwości odliczenia podatku zawartego w zakupionych usługach noclegowych i gastronomicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę neutralność podatku od towarów i usług wynikającą z zapisów art. 17 VI Dyrektywy Rady UE (77/388/EEC) powinien mieć prawo do odliczania podatku od towarów i usług w zakresie zakupionych usług noclegowych i gastronomicznych w takiej części, w jakiej są one przeznaczone dla uczestników imprezy na którą wstęp jest przewidziany za zakupem biletów wstępu obciążonych podatkiem od towarów i usług. Podatnik uważa, iż dla zakupionych usług noclegowych i gastronomicznych przeznaczonych dla sportowców uczestniczących w imprezie powinien mieć zastosowanie przepis art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT z zachowaniem prawa do odliczania podatku od nabytych usług noclegowych i gastronomicznych. Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że wszelkie inne usługi nabyte w celu realizacji sprzedaży (transportowe, reklamowe, przekazu telewizyjnego, najmu itp. są rozliczane na zasadach ogólnych, gdyż ustawa nie nakazuje innego sposobu rozliczania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Ogólna zasada wskazuje, że odliczenie przysługuje w stosunku do podatku naliczonego, który jest bezpośrednio związany z wykonywanymi przez podatnika czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Natomiast w myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizacji imprez sportowych. Podczas realizacji tych usług podatnik kupuje usługi noclegowe i gastronomiczne przeznaczone dla uczestników imprez. Wartość tych usług zawarta jest w cenie biletu wstępu. Ponadto podatnik zakupuje usługi noclegowe i gastronomiczne dla zawodników biorących udział w organizowanych imprezach, podatnik zgodnie z treścią art. 88 ust. 1 pkt 4 nie odlicza podatku od towarów i usług od zakupionych usług noclegowych i gastronomicznych.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) cyt. ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zatem, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż opisana przez Wnioskodawcę usługa polegająca na organizacji imprez sportowych nie jest usługą, o której mowa w cyt. wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b), tj. usługą przewozu osób, zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących nabycia usług noclegowych i gastronomicznych.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych i gastronomicznych, należało uznać je za nieprawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż powołany w uzasadnieniu własnego stanowiska art. 7 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, który zdaniem Wnioskodawcy winien mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie reguluje, co należy rozumieć przez dostawę towarów.

Tut. organ nie odniósł się do tego elementu stanowiska Wnioskodawcy, albowiem kwestia ta nie była przedmiotem wniesionego zapytania. Pytanie Wnioskodawcy przedstawione w pkt 55 wniosku ORD-IN dotyczyło wyłącznie prawa do odliczenia podatku zawartego w zakupionych usługach noclegowych i gastronomicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl