IBPP2/443-180/08/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-180/08/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2008 r. (data wpływu 28 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy wypłacona premia pieniężna na podstawie zawartych (opisanych we wniosku) umów jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i czy spółka może od takich faktur odliczyć podatek VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy wypłacona premia pieniężna na podstawie zawartych (opisanych we wniosku) umów jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i czy spółka może od takich faktur odliczyć podatek VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka podejmuje różnorodne akcje promocyjne i reklamowe celem zachęcenia konsumentów do zakupu towarów i zwiększenia wartości sprzedaży. Efektem tych działań jest wypłacanie wynagrodzenia (premii pieniężnych) nabywcom. Dotyczy to przypadków, w których Spółka np. za dokonanie zakupów w dużych ilościach w określonym czasie (miesięcznym, kwartalnym, półrocznym i rocznym) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. wynagrodzenia polegającego na wypłaceniu określonych kwot pieniężnych. Spółka ma do czynienia z następującymi sytuacjami:

I.

Paragraf 4 Umowy dotyczącej współpracy handlowej i świadczenia usług marketingowych przedstawia się następująco z tytułu świadczenia usług marketingowych, o których mowa w paragrafie 1 pkt 2 (przedmiotem niniejszej umowy jest:- świadczenie na rzecz sprzedawcy usług marketingowych polegających na:

a.

przedstawianiu przez kupującego w punktach sprzedaży detalicznej i hurtowej aktualnej oferty sprzedawcy,

b.

zbieraniu zamówień na produkty sprzedawcy,

c.

udostępnianiu przez kupującego miejsca na umieszczenie reklamy sprzedawcy, w szczególności w pomieszczeniach, w których kupujący prowadzi działalność handlową, na ścianach zewnętrznych tych pomieszczeń lub w inny sposób uzgodniony przez strony niniejszej umowy,

d.

dystrybucji przez kupującego materiałów reklamowych wydawanych i dostarczanych przez sprzedawcę,

e.

organizowaniu akcji promocyjnych, w tym wydawaniu gazetek w porozumieniu ze sprzedawcą).Spółka stwierdziła, ze kupujący będzie otrzymywał od sprzedawcy wynagrodzenie miesięczne w wysokości 3% netto liczone od obrotu netto pomiędzy sprzedawcą, a kupującym za miesiąc, za który wypłacone będzie wynagrodzenie z zastrzeżeniem, iż warunkiem wypłaty wynagrodzenia w wysokości określonej powyżej jest obrót miesięczny towarów pomiędzy sprzedawcą, a kupującym minimum 25.000 zł netto. W przypadku obrotu miesięcznego o niższej wartości wynagrodzenie zostanie obniżone proporcjonalnie do różnicy między obrotem wymaganym a faktycznie osiągniętym.

II.

Punkt 8 innej umowy zawartej z kontrahentem brzmi: Premia pieniężna 1.2 - wynagrodzenie należne zamawiającym za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów dostawcy mierzone w oparciu nabycie przez wszystkich zamawiających określonej łącznej wartości towarów w określonym czasie, rozliczane na zasadach określonych w załączniku nr 1.4 umowy "Porozumienie o warunkach handlowych" oraz załączniku 3.1 do umowy "Zasady przyznawania premii pieniężnej 1" lub załącznika nr 3.2 do umowy "Zasady przyznawania premii pieniężnej 2".

III.

Część B pkt 3 następnej umowy zawartej z kontrahentem mówi: Sprzedawca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz konsumenta wskazanych poniżej premii pieniężnych oraz wynagrodzenia z tytułu poniższych usług: premia pieniężna z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotu według cen z cennika za okres rozliczeniowy miesięcznie, kwartalnie, rocznie, premia pieniężna będzie rozliczana w formie faktury wystawionej przez kupującego.Wartości obrotu będącego podstawą kalkulacji premii pieniężnej nie umniejszają faktury korygujące wystawione z innych tytułów przez sprzedawcę w danym okresie rozliczeniowym.Spółka wskazała, że jedne firmy z którymi zawarto takie umowy wystawiają na ww. premie faktury na usługi marketingowe opodatkowane stawką 22% VAT, inne zaś noty uznaniowe niepodlegające VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacona premia pieniężna na podstawie wyżej zawartych umów jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i czy Spółka może od takich faktur odliczyć podatek VAT, czy też wypłacona przez sprzedawcę premia nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług i są to czynności nieopodatkowane, na które należy wystawić noty obciążeniowe.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłacone premie pieniężne na podstawie ww. umów za usługi marketingowe uzależnione od dokonywania przez nabywcę towarów określonej wartości w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną dostawą należy uznać, że wypłacona premia jest związana z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W efekcie od otrzymanych faktur na ww. usługi można odliczyć podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Odpowiednio przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

- zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Należy tutaj zauważyć, iż w sytuacjach opisanych w pkt I i II stanu faktycznego wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są de facto wynagrodzeniem za świadczone przez jego kontrahentów usługi, przy czym w pkt I są to usługi marketingowe natomiast w pkt II wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów dostawcy mierzone w oparciu o nabycie przez wszystkich zamawiających określonej łącznie wartości towarów w określonym czasie.Inaczej jednak sytuacja przedstawia się odnośnie wynagrodzenia wypłacanego na podstawie umowy opisanej w pkt III. Jak bowiem wynika z opisu tejże umowy wynagrodzenie wypłacone jest za osiągnięcie określonego poziomu obrotu według cen z cennika za okres rozliczeniowy miesięcznie, kwartalnie, rocznie. Z wniosku wynika też, że wypłacone przez Wnioskodawcę wynagrodzenie nie jest związane z żadną dostawą. Zatem odnośnie umowy opisanej w pkt III należy uznać, iż wypłacone przez Wnioskodawcę wynagrodzenie jest premią pieniężną. Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do Wnioskodawcy (sprzedawcy). Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik (nabywca) otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej. W świetle powyższego zachowanie podatnika (nabywcy) polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji zarówno świadczenie ww. usług, o których mowa w pkt I i II stanu faktycznego, jak też otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahentów (pkt III) podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22% podatku VAT oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - tj. kontrahenta Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usług - tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii uznać należy za prawidłowe

Jeśli chodzi natomiast o kwestie związane z prawem do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, to obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Cytowany wyżej przepis nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących ww. usługi marketingowe, działania zmierzające do efektywnej sprzedaży, jak też udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne.

Ww. usługi a także premie pieniężne, o których mowa w pytaniu, powinny być udokumentowane fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług, zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturach otrzymanych od kontrahentów z tytułu świadczenia ww. usług jak też udzielonej im premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy także należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl