IBPP2/443-177/08/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-177/08/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. X, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2008 r. (data wpływu 28 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakwalifikowania usług polegających na magazynowaniu (składowaniu) towarów do usług pomocniczych związanych z usługą transportową, jeżeli towary w wyniku dalszych czynności przemieszczają się z Polski do innego kraju unijnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zakwalifikowania usług polegających na magazynowaniu (składowaniu) towarów do usług pomocniczych związanych z usługą transportową, jeżeli towary w wyniku dalszych czynności przemieszczają się z Polski do innego kraju unijnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 maja 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 kwietnia 2008 r. znak: IBPP2/443-177/08/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie przeładunku (rozładunek, załadunek), a także składowania towarów na rzecz klientów z Unii, posiadających numery pod którymi są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państw członkowskich innych niż na których usługi są wykonywane. Towary te są kupowane przez klientów unijnych w polskich hutach, następnie przewożone są do magazynu Wnioskodawcy i magazynowane przez określony czas (w zależności od potrzeb klienta), a transport tych towarów wykonuje inny podmiot gospodarczy. Po określonym czasie magazynowania towary te są wywożone z Polski do innego kraju unijnego głównie Niemiec. Transport tych towarów odbywa się samochodem lub wagonem. Jeżeli jest to transport samochodem to wykonuje go firma Wnioskodawcy. Faktury sprzedaży za przeładunek składowanie i ewentualny transport Spółka wystawia po wykonaniu usługi tzn. po pobraniu towaru przez klienta z magazynu Wnioskodawcy i transportowaniu go np. do Niemiec. W chwili obecnej faktury za magazynowanie (składowanie) towarów Wnioskodawca ma zamiar wystawiać co miesiąc z uwagi na fakt, iż klienci odbierają towary w różnych terminach (nawet po roku czasu), również za przeładunek Wnioskodawca zamierza obciążać klienta na wstępie tzn. zaraz po przywiezieniu towarów na magazyn Wnioskodawcy.

Dodatkowo pismem z dnia 28 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż opisana usługa transportowa świadczona jest zarówno przez Wnioskodawcę jeżeli klient wywozi towar samochodami, jak również przez inny podmiot krajowy jeżeli towar jest wywożony pociągiem. W tym przypadku inny podmiot krajowy otrzymuje zlecenie bezpośrednio od kontrahenta unijnego.

Ponadto Wnioskodawca nie posiada umów z kontrahentami unijnymi. Przyjęcie towaru do składowania odbywa się na zasadzie zleceń z listów przewozowych co do ilości otrzymanego towaru, lecz nie ma na nich określonych dni składowania. Przedmiotem usługi jest składowanie towarów. Natomiast na usługi transportowe Wnioskodawca otrzymuje odrębne zlecenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa magazynowania (składowania) może być zaliczona jako usługa pomocnicza związana z usługą transportową zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) jeżeli towar w wyniku dalszych czynności przemieszcza się z Polski do innego kraju unijnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa magazynowania może być zaliczona jako usługa pomocnicza związana z usługą transportową gdyż jest pośrednio z nią związana. Cała usługa polega na przewiezieniu zakupionych towarów w polskich hutach do magazynu, następnie przeładunku i wywiezieniu tych towarów z kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które wykonane zostały w danym państwie, a ściślej te czynności, które, na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług, uznane zostały na wykonane w danym kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje bowiem miejsce opodatkowania. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia, w takiej sytuacji, wskazuje jednocześnie na państwo, w którym dana czynność powinna zostać opodatkowana.

Zatem dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle ww. ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.

Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia usług określona została w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, przeładunek i podobne czynności miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 28 ust. 3 powołanej ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Powyższa zasada na podstawie art. 28 ust. 4 ww. ustawy o VAT ma również zastosowanie w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b), jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na przeładunku (rozładunku, załadunku), a także składowaniu towarów na rzecz kontrahentów z Unii Europejskiej, posiadających numery, pod którymi są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państw członkowskich innych niż na których usługi są wykonywane. Towary te są kupowane przez klientów unijnych w polskich hutach, następnie przewożone są do magazynu Wnioskodawcy i magazynowane przez określony czas (w zależności od potrzeb klienta), a transport tych towarów wykonuje inny podmiot gospodarczy. Przyjęcie towaru do składowania odbywa się na zasadzie zleceń z listów przewozowych co do ilości otrzymanego towaru, lecz nie ma na nich określonych dni składowania. Przedmiotem usługi jest składowanie towarów. Natomiast na usługi transportowe Wnioskodawca otrzymuje odrębne zlecenie. Po określonym czasie magazynowania (nawet po roku czasu) towary te są wywożone z Polski do innego kraju unijnego, głównie Niemiec. Transport tych towarów odbywa się samochodem lub wagonem. Jeżeli jest to transport samochodem to wykonuje go firma Wnioskodawcy. Faktury sprzedaży za przeładunek, składowanie i ewentualny transport Spółka wystawia po wykonaniu usługi tzn. po pobraniu towaru przez klienta z magazynu Wnioskodawcy i transportowaniu go np. do Niemiec.

Z zasady firma, świadcząc transport kompleksowo, zajmuje się także czynnościami towarzyszącymi transportowi, tzw. usługami pomocniczymi. Wówczas świadczenie to stanowi całość. Do usług związanych z przewozem należy wiele czynności faktycznych i prawnych, np. sprawdzanie stanu przesyłki, jej opakowanie, zważenie, sporządzenie dokumentacji przewozowej, dostarczanie przesyłki przewoźnikowi, przechowywanie, składowanie, odbiór przesyłki i inne.

Nie można jednak nazwać usługą pomocniczą usługi, która zawiera w sobie wyłącznie elementy przechowywania, magazynowania lub składu towaru.

Dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż usługi w zakresie magazynowania stanowią odrębne świadczenie usług (często na czas z góry nieokreślony), jako że na transport Wnioskodawca otrzymuje odrębne zlecenie.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż miejscem opodatkowania przedmiotowych usług magazynowania towarów, świadczonych na podstawie odrębnej umowy z kontrahentem oraz niewymienionej w katalogu usług pomocniczych do usług transportu jest terytorium kraju, w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym usługi magazynowania towarów świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Bez znaczenia jest fakt, czy Wnioskodawca oprócz przedmiotowej usługi wykonuje jeszcze na podstawie odrębnej umowy usługi transportu tych towarów.

Należy zauważyć, iż magazynowanie (składowanie) towarów można byłoby uznać, za usługi pomocnicze do usług transportowych o ile byłyby niezbędne do wykonywania usługi transportowej, np. na czas przeładunku na inny środek transportu - tzw. magazynowanie krótkotrwałe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, iż kwestie dotyczące:

* dokumentowania transakcji polegającej na magazynowaniu i przeładunku towarów oraz

* zakwalifikowania usług polegających na magazynowaniu (składowaniu) towarów do usług związanych z usługami wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, w sytuacji gdy Spółka nie wykonuje jednocześnie usług transportu towarów

będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl