IBPP2/443-171c/07/BWo - Stawka podatkowa przy świadczeniu usług hotelarskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-171c/07/BWo Stawka podatkowa przy świadczeniu usług hotelarskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług hotelarskich (usługa obejmuje nocleg i śniadanie) podatkiem od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług hotelarskich (usługa zawiera nocleg i śniadanie) podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka jest firmą turystyczną posiadającą bazę noclegową w postaci własnych ośrodków, domów wypoczynkowych, hotelu. Wśród oferowanego przez spółkę szerokiego wachlarza usług znajdują się także typowe usługi hotelarskie. W cenie usługi hotelowej mieści się nocleg i śniadanie. W ramach realizacji ww. usługi Spółka zabezpiecza we własnym zakresie nocleg. Natomiast śniadanie musi zakupić od innego podatnika prowadzącego działalność gastronomiczną na terenie hotelu na podstawie umowy dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może przy opodatkowaniu podatkiem VAT świadczonych usług hotelarskich zastosować szczególną procedurę z art. 119 ustawy o VAT polegającą na tym, że w stosunku do usługi obcej - śniadanie podstawą opodatkowania będzie marża pomniejszona o kwotę należnego podatku przy stawce podatku 22%, natomiast do świadczenia jakim jest nocleg wykonywanego we własnym zakresie podstawa opodatkowania ustalona będzie odrębnie na zasadach ogólnych w oparciu o PKWiU 55.11.10 przy stawce podatku 7%?

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka realizując usługi hotelarskie we własnym zakresie zapewnia nocleg, natomiast śniadania nabywa od innego podatnika prowadzącego działalność gastronomiczną. Ponieważ Spółka spełnia wymogi art. 119 ust. 3 ustawy o VAT tzn.:

a.

Spółka ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

b.

Spółka działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;

c.

Spółka przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;

d.

Spółka prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty sposób opodatkowania jest ww. usług jest następujący:

1.

świadczenia, które Spółka wykonuje we własnym zakresie (nocleg) opodatkowane są na zasadach ogólnych przy zastosowaniu stawki 7% wynikającej z zastosowanego symbolu PKWiU 55.11.10,

2.

w stosunku do świadczeń, które Spółka musi nabyć od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (śniadanie) podstawa opodatkowania jest kwota marży (różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi a cena nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty) pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przyjęta stawka podatkowa to 22%.

Spółka nie obniża kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest firmą turystyczną posiadającą bazę noclegową w postaci własnych ośrodków, domów wypoczynkowych, hotelu. Wśród oferowanych usług Spółka świadczy typowe usługi hotelarskie. W cenie usługi hotelowej mieści się nocleg i śniadanie. W ramach realizacji ww. usługi Spółka zabezpiecza we własnym zakresie nocleg. Natomiast śniadanie musi zakupić od innego podatnika prowadzącego działalność gastronomiczną na terenie hotelu na podstawie umowy dzierżawy.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługę hotelarską kompleksowo. Gość hotelu w cenę za dobę hotelową wliczoną ma usługę noclegu i śniadanie. Ponadto Wnioskodawca nie świadczy dodatkowych usług w zakresie usług transportowych, zakupu biletów wstępu itp. Zatem po stronie nabywcy usług mamy do czynienia z gościem hotelowym a nie z turystą. Z usługami turystycznymi mielibyśmy do czynienia w sytuacji, gdyby hotel w ramach jednej ceny oferował swoim klientom, poza noclegami np. przejazd między określonymi miejscami i hotelem, wycieczkę autokarową w trakcie pobytu w hotelu wraz usługami przewodnickimi itp., przy czym wymienione usługi zostałyby zakupione od podmiotów trzecich. Usługa turystyczna jest zatem kompleksową usługą świadczoną na rzecz turysty, która obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć.

W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca świadczy usługę hotelarską, na którą składa się usługa noclegu i usługa gastronomiczna (śniadanie). Cena śniadania jest wliczona w cenę faktury za nocleg i i stanowi integralną część usługi hotelarskiej.

W dziale 55 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług znajdują się "Usługi hoteli i restauracji". Dział ten zawiera usługi hotelarskie obejmujące usługi zakwaterowania i usługi towarzyszące wliczone w cenę rachunku za nocleg, świadczone przez hotele, motele, pensjonaty. Pod symbolem PKWiU: 55.11.10 wskazanym przez Wnioskodawcę mieszczą się "usługi w zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele, motele z restauracjami".

Zatem z powyższego wynika, że Wnioskodawca nie świadczy usługi turystycznej lecz usługę hotelarską, do której nie ma zastosowania szczególna procedura marży określona w art. 119 cyt. ustawy VAT. Do świadczonych przez Wnioskodawcę usług znajduje zastosowanie 7% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 cyt. ustawy. Stawkę tę stosuje się dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do tej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, pod pozycją 139 wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU 55.1 - usługi hoteli. A zatem zgodnie z powyższą regulacją opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług podlegają wyłącznie usługi w zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele, motele z restauracjami.

Podkreślić należy, że uregulowanie to jest wynikiem implementacji Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L 347/1) - Załącznik III (wcześniej VI Dyrektywy - Załącznik H do VI Dyrektywy) zawiera wykaz dostaw towarów i usług, które mogą podlegać obniżonym stawkom VAT. Wśród usług, które mogą podlegać obniżonym stawkom, wymieniono: "usługi zakwaterowania w hotelach i podobnych obiektach, w tym zakwaterowanie w obiektach wypoczynkowych oraz wynajem miejsc kempingowych i miejsc do parkowania dla przyczep kempingowych".

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznające, że ma prawo do zastosowania szczególnej procedury z art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług do świadczonych usług hotelarskich jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl