IBPP2/443-170/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-170/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu 2 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu trwałej zabudowy wnęk lub drzwi przesuwnych zamykających trwałą zabudowę wnęk - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu trwałej zabudowy wnęk lub drzwi przesuwnych zamykających trwałą zabudowę wnęk.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) rozpoczyna działalność gospodarczą. Zamierza wykonywać działalność w zakresie usług budowlanych. Działalność ta polegać będzie na zabudowie wnęk, głównie w budynkach mieszkalnych. Zabudowa wnęk będzie trwale przytwierdzona do ścian, podłoża i sufitu. Urząd Statystyczny sklasyfikował czynności te w grupowaniu aktualnie obowiązującej PKWiU (wprowadzonej w roku 2008) jako 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej" (pismo z dnia 21.10.2010). Zabudowanych elementów nie będzie dało się przenosić w inne miejsce w związku z trwałym ich przytwierdzeniem do elementów konstrukcyjnych budynku, jak również w związku z ścisłym ich dopasowaniem do indywidualnych wymiarów danej wnęki. W wyniku trwałej zabudowy wnęki powstanie możliwość zagospodarowania wnęki na szafę.

Istotnym jest fakt, że Spółka zamierza współpracować z producentem elementów, który na indywidualne zlecenie klienta lub Spółki - wyprodukuje elementy dokładnie dopasowane wymiarem do wnęki. Spółka, w ramach działalności budowlanej będzie trwale montowała te elementy ze sobą, a następnie będzie je montowała do ścian, sufitu i podłogi. W żadnym przypadku nie będzie producentem tych elementów.

Z klientami Spółka będzie spisywać umowę cywilną, której przedmiotem będzie zlecenie wykonania robót budowlanych polegających na trwałej zabudowie wnęki. Wartość usługi będzie zawierała koszt robocizny oraz materiału, który Spółka będzie zakupywała u producenta elementów. Umowa - "zlecenie robót budowlanych" precyzować będzie w jakim obiekcie Spółka wykonuje usługę, czyli pod jakim symbolem PKOB jest budynek sklasyfikowany oraz jaką ma powierzchnię w celu ustalenia, czy jest to obiekt budowlany (lub jego część) - zaliczony do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Trwała zabudowa wnęki może być na życzenie klienta zamykana drzwiami przesuwnymi. Drzwi takich Spółka nie będzie produkować, ale będzie je kupować od producenta na zasadach, jak elementy trwałej zabudowy. Wartość drzwi będzie powiększała wartość zleconej i wykonywanej usługi. Będą to drzwi indywidualnie dopasowane parametrami do danej zabudowy, a więc nie będzie można dowolnie wykorzystać w innym miejscu. Drzwi zamontowane będą w prowadnicach, trwale przytwierdzonych do podłogi i sufitu.

Przedmiotem umowy jaką Spółka będzie zawierała ze zleceniodawcą będzie kompleksowa usługa budowlana polegająca na trwałej zabudowie wnęki w szczególności poprzez zabudowę jej elementami szafy, zamykaną drzwiami przesuwnymi. Nigdy przedmiotem usługi nie będzie wyłącznie montaż drzwi. Drzwi montowane mają być w ramach kompleksowej usługi trwałej zabudowy wnęki.

Zapytanie dotyczy sytuacji wykonywania usług w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pytając o stawkę obniżoną, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, Wnioskodawca rozumie stawkę 8% w roku 2008 i właściwe stawki w latach następnych określone, jako zastępujące stawkę powołaną w art. 41 ust. 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym stanie przyszłym - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy VAT, usługi polegające na trwałej zabudowie wnęk w obiektach wymienionych w tym przepisie (w wyniku których zabudowy można wykorzystywać jako szafy), usługi wykonywane przez podmiot nie będący producentem elementów składowych - będą opodatkowane według stawki określonej w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, zmienionej w roku 2008 na 8% - przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

2.

Czy w opisanym stanie przyszłym, zamontowanie drzwi przesuwnych, zamykających trwałą zabudowę wnęki będzie elementem usługi budowlanej i czynność ta będzie łącznie z zabudową opodatkowana stawką 8% - przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnoszącym się do pytania nr 1, w opisanym stanie przyszłym - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy VAT, usługi sklasyfikowane jako budowlane, a polegające na trwałej zabudowie wnęk w obiektach wymienionych w tym przepisie (w wyniku których zabudowy można wykorzystywać jako szafy), usługi wykonywane przez podmiot nie będący producentem elementów składowych - będą opodatkowane jako usługi budowlane według stawki VAT określonej w art. 41 ust. 2 i zmienionej na 8% - przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Natomiast w zakresie pytania nr 2, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie przyszłym, zamontowanie drzwi przesuwnych, zamykających trwałą zabudowę wnęki będzie elementom jednej, kompleksowej usługi budowlanej i czynność ta będzie łącznie z zabudową opodatkowana stawką 8%. Montażu drzwi nie można traktować jako dostawy i fakturować ze stawką podstawową, określoną w art. 41 ust. 1 zmienioną w 2008 r. na 23%, gdyż jest to element jednej globalnej usługi w zakresie zabudowy wnęki i zamknięcia jej, oddzielenia od ciągów komunikacyjnych czy przestrzeni mieszkalnej. Wnioskodawca powołał sentencję jednego z wyroków NSA, która stanowi, zdaniem Wnioskodawcy, że nie wyodrębnia się pojedynczych elementów jednej usługi, zwłaszcza, gdy posiadanie tego elementu bez całej reszty dla zamawiającego nie miałaby sensu i nie byłaby racjonalna. W tym przypadku posiadanie samych drzwi bez ich połączenia z trwałą zabudową nie niosłaby klientowi oczekiwanej korzyści i nie miałaby sensu. Dopiero montaż drzwi z trwałą zabudową wypełnia cel zlecenia. Stąd też drzwi będą elementem trwałej zabudowy i łącznie powinny być fakturowane ze stawką określoną w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, zmienionej na 8% - przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w dziale 43 "Roboty budowlane specjalistyczne" mieszczą się "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej (PKWiU 43.32.10.0).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca rozpoczyna działalność gospodarczą. Zamierza wykonywać działalność w zakresie usług budowlanych. Działalność ta polegać będzie na zabudowie wnęk, głównie w budynkach mieszkalnych. Wnioskodawca wyjaśnił m.in., że zabudowa wnęk będzie trwale przytwierdzona do ścian, podłoża i sufitu. Urząd Statystyczny sklasyfikował czynności te w grupowaniu aktualnie obowiązującej PKWiU (wprowadzonej w roku 2008) jako 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej" (pismo z dnia 21.10.2010). Zabudowanych elementów nie będzie dało się przenosić w inne miejsce w związku z trwałym ich przytwierdzeniem do elementów konstrukcyjnych budynku, jak również w związku z ścisłym ich dopasowaniem do indywidualnych wymiarów danej wnęki. W wyniku trwałej zabudowy wnęki powstanie możliwość zagospodarowanie wnęki na szafę.

Istotnym jest fakt, że Spółka zamierza współpracować z producentem elementów, który na indywidualne zlecenie klienta lub Spółki - wyprodukuje elementy dokładnie dopasowane wymiarem do wnęki. Spółka, w ramach działalności budowlanej będzie trwale montowała te elementy ze sobą, a następnie będzie je montowała do ścian, sufitu i podłogi. W żadnym przypadku nie będzie producentem tych elementów.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie wykonania stałej zabudowy wnęk oraz usług montażu drzwi przesuwnych nie można uznać za konserwację, remont, modernizację a także budowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Stała zabudowa wnęk jak również drzwi przesuwne zamykające trwałą zabudowę wnęk należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia do ścian, podłoża i sufitu, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia bowiem nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Wobec powyższego opisane we wniosku usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, a polegające na wykonaniu trwałej zabudowy wnęk bez możliwości przenoszenia jej w inne miejsce, w budynkach mieszkalnych lub usługi polegające na montażu drzwi przesuwnych, zamykających trwałą zabudowę wnęki - sklasyfikowane w PKWiU 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej", nie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w § 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie podlegają one opodatkowaniu stawka podatku w wysokości 8%, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, 23% stawką podatku.

Tym samym bez wpływu na stawkę podatku VAT pozostaje fakt, że usługa zabudowy wnęk wykonywana będzie przez podmiot niebędący producentem elementów składowych lub przedmiotem usługi będzie montaż drzwi w ramach kompleksowej usługi trwałej zabudowy wnęki.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl