IBPP2/443-170/08/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-170/08/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2008 r. (data wpływu 27 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych i wypłacanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych i wypłacanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą w szczególności na hurtowej sprzedaży wyrobów spożywczych. Od dnia 1 stycznia 2008 r., Spółka nabywać będzie te wyroby bezpośrednio od producentów lub dostawców handlowych i odprzedaje do innych podmiotów gospodarczych (mniejszych hurtowni, sklepów, dystrybutorów i pośredników). W prowadzonej działalności gospodarczej Spółka planuje wykorzystywać tzw. zjawisko skali. Polegać ono ma na kumulowaniu przez Wnioskodawcę wielu zamówień na wyroby określonych producentów i zamawianiu większych ilości tych wyrobów. Dzięki temu, po zrealizowaniu umówionych z producentami obrotów, producenci wypłacać będą Wnioskodawcy premie pieniężne, które będą kalkulowane, jako określony procent liczony od wartości zrealizowanych przez R. zakupów. Przy czym, w zależności od zrealizowanych progów zakupów, wysokość ustalonego procentu będzie mogła się zmieniać. Wypłata premii pieniężnych może również zostać uzależniona jest od terminowych płatności za zakupione towary handlowe.

Taki sam mechanizm Wnioskodawca stosować będzie od dnia 1 stycznia 2008 r., w stosunku do jej kontrahentów, tj. podmiotów które będą nabywać od Wnioskodawcy towary handlowe. tzn. z chwilą, gdy nabywcy towarów od Wnioskodawcy, zrealizują określone wielkości zamówień, oraz dokonają terminowych płatności, R. wypłacać im będzie z tego tytułu premie pieniężne. Od dnia 1 stycznia 2008 r., Wnioskodawca zamierza wystawić noty obciążeniowe z tytułu należnych jej premii pieniężnych za zrealizowane u producentów zakupy. W treści not, jako tytuł płatności, Wnioskodawca podawać będzie tytuł: premia pieniężna z tytułu zrealizowanego obrotu towarowego. Czynność ta nie podlega bowiem opodatkowaniu podatkiem VAT.

R. nie występowała do organów statystyki publicznej o wydanie opinii klasyfikacyjnej na okoliczność ustalenia, czy zgodnie z PKWiU opisane wyżej świadczenie pieniężne pozostaje w związku ze świadczoną usługą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy biorąc pod uwagę fakt, że wypłacane dla Wnioskodawcy premie pieniężne będą związane z określonymi jej zachowaniami (w zakresie nabywania określonych ilości towarów i terminowej zapłaty ceny), będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem usług przez Wnioskodawcę, które to usługi podlegać będą opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, czy też będziemy mieć do czynienia z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie z tytułu wypłaty premii kontrahentowi za zrealizowanie przez niego określonego obrotu, czy też z tytułu terminowych płatności, nie jest świadczeniem związanym bezpośrednio z daną dostawą. Polegać ono będzie na realizacji (spełnieniu) przez sprzedawcę określonego świadczenia, ale odrębnego od samej umowy sprzedaży oraz od samej dostawy towarów, jako przedmiotu opodatkowania podatkiem. Nie mamy również w tym zakresie do czynienia z rabatem - także w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Premia wypłacana za osiągnięcie przez beneficjenta premii, pewnego pułapu obrotów na towarach nabytych od zobowiązanego do wypłaty premii, nie jest odpłatnym świadczeniem na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej w rozumieniu definicji usługi dla celów podatku od towarów i usług. Za świadczenie usługi uznać należy tylko taki stan, w którym usługodawca wykonuje odpłatnie określone czynności albo zobowiązuje się odpłatnie do zaniechania wykonywania określonych czynności i działań. W przypadku premii pieniężnej po stronie podmiotu wypłacającego taką premię, świadczenie w tym rozumieniu nie występuje. Zobowiązanie do wypłaty oraz sama wypłata premii pieniężnej nie jest świadczeniem przez zobowiązanego usługi na rzecz beneficjenta premii pieniężnej także na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Tezę tę potwierdza wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. I FSK 94/06, publ. LEX nr 238905: "Skonstatować wobec powyższego należy, iż za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.".W związku z powyższym wypłacanie dla Wnioskodawcy i przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT i powinno być dokumentowane poprzez wystawienie not obciążeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

W opisanym stanie faktycznym stwierdzono, że Wnioskodawca nabywać będzie wyroby bezpośrednio od producentów lub dostawców handlowych i odprzedaje do innych podmiotów gospodarczych (mniejszych hurtowni, sklepów, dystrybutorów i pośredników). W prowadzonej działalności gospodarczej Spółka planuje wykorzystywać tzw. zjawisko skali. Polegać ono ma na kumulowaniu przez Wnioskodawcę wielu zamówień na wyroby określonych producentów i zamawianiu większych ilości tych wyrobów. Dzięki temu, po zrealizowaniu umówionych z producentami obrotów, producenci wypłacać będą Wnioskodawcy premie pieniężne, które będą kalkulowane, jako określony procent liczony od wartości zrealizowanych przez Wnioskodawcę zakupów. Przy czym, w zależności od zrealizowanych progów zakupów, wysokość ustalonego procentu będzie mogła się zmieniać. Wypłata premii pieniężnych może również zostać uzależniona jest od terminowych płatności za zakupione towary handlowe.W ocenie Wnioskodawcy świadczenie z tytułu wypłaty premii kontrahentowi za zrealizowanie przez niego określonego obrotu, czy też z tytułu terminowych płatności, nie jest świadczeniem związanym bezpośrednio z daną dostawą.

Taki sam mechanizm Wnioskodawca stosować będzie od dnia 1 stycznia 2008 r., w stosunku do jego kontrahentów, tj. podmiotów, które będą nabywać od Wnioskodawcy towary handlowe. Tzn. z chwilą, gdy nabywcy towarów od Wnioskodawcy, zrealizują określone wielkości zamówień, oraz dokonają terminowych płatności, Wnioskodawca wypłacać im będzie z tego tytułu premie pieniężne.Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcami są dostawcy, którzy realizują swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u nich, a nie u innego dostawcy. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza kupującego za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy, tj. za to że kupujący nabywa towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.Z przedmiotowego wniosku wynika, że Wnioskodawca występuje zarówno w roli otrzymującego jak i wypłacającego premię pieniężną. W świetle powyższego otrzymane od kontrahentów premie pieniężne za zrealizowanie określonego limitu zakupów jak również premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę kontrahentom, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz winny być udokumentowane fakturą VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast stosownie do art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.Zgodnie z art. 41 ust. 13 ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Wnioskodawcę - faktury VAT na rzecz nabywcy usługi - tj. kontrahenta wypłacającego premię pieniężną.Natomiast w przypadku wypłacenia przez Wnioskodawcę premii pieniężnej na rzecz kontrahentów czynność ta winną być udokumentowana poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - kontrahenta Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usługi - tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl