IBPP2/443-169/11/ICz - Stawka podatku VAT dla sprzedaży wyrobów ciastkarskich o symbolu PKWiU 10.72.12.0.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-169/11/ICz Stawka podatku VAT dla sprzedaży wyrobów ciastkarskich o symbolu PKWiU 10.72.12.0.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 2 luty 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wskazanych we wniosku wyrobów ciastkarskich o symbolu PKWiU (2008 r.) 10.72.12.0 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wskazanych we wniosku wyrobów ciastkarskich o symbolu PKWiU (2008 r.) 10.72.12.0.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem wyrobów ciastkarskich wypiekanych z wafla. Proces produkcyjny tych ciastek polega na wypełnieniu przestrzeni pomiędzy waflami różnego rodzaju masami, kremami jak również galaretką. Ciastka te mają dużą zawartość wody powyżej 15% masy. Ciastka produkowane są bez dodatku środków konserwujących, a ich okres przydatności do spożycia wynosi cztery miesiące. Wnioskodawca złożył zapytanie do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi: czy prawidłowo klasyfikuje swoje wyroby z wafla w grupie PKWiU 10.72.12.0 "piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki, gofry i wafle". Urząd Statystyczny udzielił odpowiedzi twierdzącej, uznając w pełni prawidłowość klasyfikacji dokonanej przez Wnioskodawcę w grupie PKWiU 10.72.12.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy produkowane przez Wnioskodawcę wyroby mają stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 - załącznik do ustawy o podatku od towarów i usług Nr 3 poz. 34.

Zdaniem Wnioskodawcy: wyroby, które występują w grupie PKWiU 10.72.12.0, co w pełni potwierdza Urząd Statystyczny w Łodzi, spełniają warunki ustawy o podatku od towarów i usług dla celów podatkowych grupie PKWiU 10.72.12.0 "Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki, gofry i wafle - wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy", wyszczególnione w załączniku Nr 3 poz. 34 jako towary opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8% (art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono objęte symbolem PKWiU ex 10.72.12.0 - Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle - wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.

Należy też zauważyć, iż użycie w treści załącznika do ustawy znacznika "ex" przy numerze grupowania oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem wyrobów ciastkarskich wypiekanych z wafla. Proces produkcyjny tych ciastek polega na wypełnieniu przestrzeni pomiędzy waflami różnego rodzaju masami, kremami jak również galaretką. Ciastka te mają dużą zawartość wody powyżej 15% masy. Ciastka produkowane są bez dodatku środków konserwujących, a ich okres przydatności do spożycia wynosi cztery miesiące. Wnioskodawca złożył zapytanie do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi: czy prawidłowo klasyfikuje swoje wyroby z wafla w grupie PKWiU 10.72.12.0 "piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki, gofry i wafle". Urząd Statystyczny udzielił odpowiedzi twierdzącej, uznając w pełni prawidłowość klasyfikacji dokonanej przez Wnioskodawcę w grupie PKWiU 10.72.12.0.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny orz przywołany powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż przedmiotowe ciastka, których proces produkcyjny polega na wypełnieniu przestrzeni pomiędzy waflami różnego rodzaju masami, kremami, jak również galaretką nie mogą być objęte obniżoną do wysokości 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 34 załącznika nr 3 do tej ustawy. Podkreślić bowiem należy, że w poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonej stawki podatku VAT wymienione zostały wyłącznie, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 2008 10.72.12.0, wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.

A zatem, w opinii tut. organu, wyroby ciastkarskie (ciastka), w których wafle stanowią jedynie ich element składowy, nawet jeżeli mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.72.12.0, nie korzystają z opodatkowania według 8% stawki podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego przedmiotowe ciastka, których proces produkcyjny polega na wypełnieniu przestrzeni pomiędzy waflami różnego rodzaju masami, kremami, jak również galaretką i które Wnioskodawca zaliczył do grupowania PKWiU (2008 r.) 10.72.12.0, jako że towary klasyfikowane w tym grupowaniu PKWiU, za wyjątkiem wafli i opłatków o zawartości wody przekraczającej 10% masy, nie zostały wymienione w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług, jako podlegające opodatkowaniu stawkami obniżonymi, opodatkowane są stawką podatku 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych wyrobów (towarów) według PKWiU. Tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanych wyrobów (towarów).

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl