IBPP2/443-167/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-167/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 2 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w przypadku obrotu peletem z mieszanki zaklasyfikowanego wg PKWiU do grupowania 10.39.30.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w przypadku obrotu peletem z mieszanki zaklasyfikowanego wg PKWiU do grupowania 10.39.30.0.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Przedmiotem działania Spółki jest m.in. dostawa do Elektrowni biomasy do spalania. Spółka dokonuje zakupów biomasy od producentów w tym m.in. peletu z mieszanki. Jest to granulowana mieszanina materiałów roślinnych, pozostałości rolnych, odpadów i produktów ubocznych powstających w przemyśle rolno-spożywczym bez dodatków środków wiążących. Materiały te to niskoprzetworzone produkty rolne lub pozostałości przemysłu rolno-spożywczego. Ww. pelet z mieszanki był do dnia 31 grudnia 2010 r. zaklasyfikowany wg PKWiU z 1997 r. do grupowania 15.33.30-00.90 i opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 22%. Z dniem 1 stycznia 2011 r. pelet z mieszanki został zaklasyfikowany wg PKWiU z 2008 r. do grupy towarów 10.39.30.0 - Materiały roślinne, odpady, pozostałości i produkty uboczne, wchodzącą w skład głównego grupowania 10.3 - Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane. W nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 20 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) w art. 1 pkt 17 zmieniono brzmienie załącznika do ustawy o podatku VAT, obejmującego towary opodatkowane stawką podatku 7% (od 1 stycznia 1911 r. do 31 grudnia 2013 r. - 8%). W tymże załączniku nr 3 do ustawy w pozycji 26 obecnie wyszczególniono grupę: ex 10.3 - Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%. Dostawcy (producenci) tego towaru tj. peletu z mieszanki klasyfikują ten towar do grupowania 10.39.30.0, ale stosują stawki podatku VAT 8% oraz 23% (w zależności od dostawcy). Spółka dokonuje odliczenia podatku naliczonego w wysokości wyszczególnionej w fakturach VAT sporządzonych przez dostawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy stosować w przypadku obrotu peletem z mieszanki zaklasyfikowanego wg PKWiU do grupowania 10.39.30.0.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka VAT wynosi co do zasady 23%. W znowelizowanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) załączniku nr 3 do ustawy będącym "Wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%)" wymieniono w pozycji 26: ex 10.3 - Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%. Stąd, zdaniem Spółki, jako że pelet z mieszanki o symbolu PKWiU 10.39.30.0 wchodzi w skład tego grupowania, winien być opodatkowany stawką VAT w wysokości 8%. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przy symbolu danego grupowania PKWiU znajduje się oznaczenie "ex", oznacza to, że z całego tego grupowania macierzystego wyłączone są jakieś (wskazane przez ustawodawcę) wyroby, w tym przypadku wskazanego wyłącznie "Produkty o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" tj. soki zawierające powyżej 1,2% alkoholu zakwalifikowane do PKWiU 10.32.1. Adekwatnym do powyższego przykładem jest pozycja 19 w załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług: ex 10.3, gdzie ustawodawca ograniczył zastosowanie obniżonej stawki VAT do 5% wyłącznie do czterech pozycji z całego grupowania 10.3

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast pod poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.3, tj. "Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%".

Należy przy tym zaznaczyć, iż z treści art. 2 pkt 30 ustawy wynika, że przez zapis "PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa wyrobu. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z opisu zaistniałego zdarzenia wynika, że Spółka zajmuje się sprzedażą w kraju peletu zaklasyfikowanego wg PKWiU z 2008 r. do grupy 10.39.30.0 Dla "owoców i warzyw przetworzonych i zakonserwowanych, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Pelet jest to granulowana mieszanina materiałów roślinnych, pozostałości rolnych, odpadów i produktów ubocznych powstających w przemyśle rolno-spożywczym bez dodatków środków wiążących.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż sprzedawany przez Spółkę pelet, sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 10.39.30.0 "Materiały roślinne, odpady, pozostałości i produkty uboczne" nie korzystają od 1 stycznia 2011 r. z preferencyjnej, tj. 5% stawki podatku VAT, ale z obniżonej 8% stawki podatku - na podstawie art. 146a ust. 2 ustawy, w związku z poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka stawka podatku VAT winna być zastosowana, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Reasumując, pelet sklasyfikowany przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 10.39.30.0 nie podlega wyłączeniu, określonemu w poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług o ile - jak wskazał Zainteresowany, nie jest produktem o zawartości alkoholu powyżej 1,2%. Zatem będzie podlegać od 1 stycznia 2011 r. opodatkowaniu preferencyjną, tj. 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 146a ust. 2 ustawy w związku z poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Należy podkreślić, że jeżeli jakikolwiek element ww. zdarzenia ulegnie zmianie, np. klasyfikacja PKWiU peletu, wówczas niniejsza interpretacja traci ważność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że odnośnie pytania dotyczącego pełnego prawa do odliczenia podatku VAT, niezależnie od stawki podatku zastosowanego przez dostawcę (8% oraz 23%) wynikającego z faktury dokumentującej sprzedaż peletu z mieszanki, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl