IBPP2/443-161/10/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-161/10/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. organu 22 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania stawki podatku do usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu murowanego wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowania ciała do pochówku i pochowania ciała) oraz do czynności polegającej na "samodzielnej" sprzedaży grobów murowanych bez jednoczesnego świadczenia usług pogrzebowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania stawki podatku do "samodzielnej" sprzedaży grobów murowanych bez jednoczesnego świadczenia usług pogrzebowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie organizowania pogrzebów, administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym oraz sprzedaży artykułów pogrzebowych. W zakresie prowadzonej działalności Wnioskodawca m.in. sprzedaje groby murowane (tzw. piwniczki).

Sprzedaż tych grobów następuje:

1.

jako część świadczonej przez podatnika usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu murowanego wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowania ciała do pochówku i pochowania ciała) i wówczas podatnik stosuje 7% stawkę podatku VAT, zgodnie z pozycją 160 Załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako "ustawa o VAT"). Usługi te zgodnie z punktem 160 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT, oznaczone symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 93.03. (PKWiU z 2004 r.), jako usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną,

2.

samodzielnie, to jest bez jednoczesnego świadczenia jakichkolwiek usług pogrzebowych. Dzieje się tak na przykład w sytuacjach, gdy groby nabywane są przez osoby, które po swojej śmierci chcą w nich być pochowane. W takich sytuacjach podatnik stosuje 22% stawkę podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy stosowanie przez podatnika stawki 22% do "samodzielnej" sprzedaży grobów murowanych, to jest bez jednoczesnego świadczenia usług pogrzebowych jest prawidłowe.

2.

Czy podatnik nie powinien stosować do sprzedaży grobów murowanych (lub wszystkich rodzajów grobów) w każdej z opisanych w punkcie F wniosku sytuacjach (w punktach 1 i 2) stawki 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, do każdej sprzedaży grobów (murowanych i innych) powinien on stosować stawkę 7% ponieważ:

1.

Zgodnie z PKWiU w grupowaniu 93.03 sklasyfikowane są następujące usługi pogrzebowe i pokrewne:

* PKWiU 93.03.11-00.10 usługi związane z prowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacja grobów

* PKWiU 93.03.11-00.20 usługi związane z ekshumacją

* PKWiU 93.03.12-00.00 usługi związane z przygotowaniem zwłok pochówku lub kremacji.

2.

W celu szczegółowego ustalenia wszystkich czynności, jakie sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 93.03 można również odwołać się do Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), którą stosuje się w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej. PKD jest podstawą systemu klasyfikacji gospodarczych i społecznych. Do której nawiązują inne klasyfikacje, a zwłaszcza PKWiU.

3.

Rozporządzenie w sprawie PKD zawiera również "Tablice powiązań" pomiędzy PKWiU i PKD, z których wynika, iż "usługi pogrzebowe i pokrewne" odpowiadają w PKD podklasie 93.03Z "pogrzeby i działalność pokrewna". Według PKD podklasa ta obejmuje grzebanie lub palenie zwłok ludzkich i zwierzęcych oraz związane z tym usługi:

* przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, usługi balsamowania zwłok oraz działalność kostnic,

* przeprowadzenie pogrzebu lub kremacji,

* wynajmowanie miejsca w domach pogrzebowych,

* wynajmowanie lub sprzedaż grobów,

* opieka nad grobami.

4.

Wobec powyższego wszystkie wymienione usługi podlegają aktualnie, zdaniem podatnika, opodatkowanie podatkiem VAT według stawki 7%. We wskazanym punkcie PKD nie zastrzeżono, że sprzedaż grobów ma nastąpić wraz z usługami pogrzebowymi lub pokrewnymi. Wskazano jedynie, że usługa sprzedaży grobów jest usługą związaną z grzebaniem zwłok ludzkich, co zdaniem podatnika, ma miejsce w każdym przypadku, a nie tylko w sytuacji, gdy jednocześnie podatnik świadczy usługi pogrzebowe (zakup grobów zawsze następuje w celu pogrzebania w nim zwłok).

5.

Zgodnie z punktem 160 Załącznika Nr 3 do ustawy o VAT stawkę 7% stosuje się także do dostawy trumien, urn i utensylii pogrzebowych jedynie w przypadku, gdy sprzedawane są łącznie z usługą pogrzebową (towary te sprzedawane osobno podlegają stawce 22%). Brak takiego wyraźnego wyłączenia co do sprzedaży grobów.

Stanowisko podatnika jest zgodne ze stanowiskami prezentowanymi przez urzędy skarbowe (np. w Żywcu znak sprawy: PP443/36/04, w Czechowicach-Dziedzicach), w których stwierdza się, że: "usługi świadczone przez zarządzającego cmentarzem polegającym na pobraniu opłaty za wykupienie miejsca pochówku na cmentarzu mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.03.11-00.00 Usługi związane z przeprowadzeniem pogrzebu lub kremacji oraz pielęgnacji grobów".

Wyżej wymieniona grupa PKWiU ujęta jest w poz. 160 Załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, a zatem (...) opłaty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych przez podatników usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, za wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystycznych, o których mowa w art. 119.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w samej ustawie, jak też w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Podkreślić przy tym należy, iż jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast w pozycji 160 załącznika nr 3 stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wymieniono usługi z grupowania PKWiU 93.03 - "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną".

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie organizowania pogrzebów, administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym oraz sprzedaży artykułów pogrzebowych. W zakresie prowadzonej działalności Wnioskodawca m.in. sprzedaje groby murowane (tzw. piwniczki).

Sprzedaż tych grobów następuje:

* jako część świadczonej przez podatnika usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu murowanego wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowania ciała do pochówku i pochowania ciała) i wówczas podatnik stosuje 7% stawkę podatku VAT, zgodnie z pozycją 160 Załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako ustawa o VAT). Usługi te zgodnie z punktem 160 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT, oznaczone symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 93.03 (PKWiU z 2004 r.), jako usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną,

* samodzielnie, to jest bez jednoczesnego świadczenia jakichkolwiek usług pogrzebowych. Dzieje się tak na przykład w sytuacjach, gdy groby nabywane są przez osoby, które po swojej śmierci chcą w nich być pochowane. W takich sytuacjach podatnik stosuje 22% stawkę podatku VAT.

Mając na uwadze przestawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że o ile wykonywane przez Wnioskodawcę czynności polegające na:

* świadczeniu usługi pogrzebowej (sprzedaż grobu murowanego wraz z usługą organizacji ceremonii pogrzebowej, przygotowania ciała do pochówku i pochowania ciała) oraz

* "samodzielnej" sprzedaży grobów murowanych bez jednoczesnego świadczenia usług pogrzebowych,

zostały prawidłowo sklasyfikowane do grupowania 93.03 "Usługi pogrzebowe i pokrewne wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną", wówczas podlegać one będą opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 160 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl