IBPP2/443-153b/07/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-153b/07/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 27 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania środków uzyskanych z postąpienia, jako różnicy między środkami uzyskanymi w przetargu a wyceną nieruchomości dokonaną przez rzeczoznawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2007 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania środków uzyskanych z postąpienia, jako różnicy między środkami uzyskanymi w przetargu a wyceną nieruchomości dokonaną przez rzeczoznawcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje w drodze przetargu dostawy towarów - ustanowienia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego w budynkach mieszkalnych, które nie są zasiedlone po raz pierwszy (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT).

Każdorazowo rzeczoznawca wycenia nieruchomość i określa jej wartość rynkową w formie operatu szacunkowego. Wartość ustalona przez rzeczoznawcę stanowi równowartość obowiązującego wkładu mieszkaniowego, który nie ulega zmianie.

Osoby przystępujące do przetargu licytują pierwszeństwo uzyskania prawa do mieszkania poprzez wielokrotność kwoty postąpienia. Środki uzyskane z postąpienia nie zwiększają wartości wymaganego wkładu, lecz stanowią dla spółdzielni mieszkaniowej pozostałe przychody (zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą regulaminem przetargowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo, kwalifikując środki uzyskane z postąpienia jako niepodlegające ustawie o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki z postąpienia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie są identyfikowane za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Przy czym w myśl art. 2 pkt 6 tej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W świetle art. 8 ust. 1, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towaróww rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę,w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 6 ustawy o VAT w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10, jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal.

Na podstawie art. 29 ust. 7 ww. ustawy do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestniczenia członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.

W świetle art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. z 2003 r. Nr 119 poz. 1116 z późn. zm.) członek spółdzielni wnosi wkład budowlany według zasad określonych w statucie i w umowie, o której mowa w ust. 1, w wysokości odpowiadającej całości kosztów budowy przypadających na jego lokal. Jeżeli część wkładu budowlanego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu, członek jest obowiązany do spłaty tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jego lokal.

W myśl art. 10 ust. 2 ww. ustawy, członek spółdzielni wnosi wkład mieszkaniowy według zasad określonych w statucie w wysokości odpowiadającej różnicy między kosztem budowy przypadającym na jego lokal a uzyskaną przez spółdzielnię pomocą ze środków publicznych lub z innych środków uzyskanych na sfinansowanie kosztów budowy lokalu. Jeżeli część wkładu mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu, członek jest obowiązany uczestniczyć w spłacie tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jego lokal.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku praw spółdzielczych określa się wyłącznie w oparciu o wysokość poniesionych kosztów budowy danego lokalu - stanowiących bądź to wartość należnego wkładu mieszkaniowego/budowlanego, bądź to inne opłaty lecz wyłącznie związane z budową lub rozliczeniem kosztów budowy.

Ze stanu faktycznego wynika, iż każdorazowo rzeczoznawca wycenia nieruchomość i określa jej wartość rynkową w formie operatu szacunkowego. Wartość ustalona przez rzeczoznawcę stanowi równowartość obowiązującego wkładu mieszkaniowego, który nie ulega zmianie. Osoby przystępujące do przetargu licytują pierwszeństwo uzyskania prawa do mieszkania poprzez wielokrotność kwoty postąpienia. Środki uzyskane z postąpienia nie zwiększają wartości wymaganego wkładu, lecz stanowią dla spółdzielni mieszkaniowej pozostałe przychody (zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą regulaminem przetargowym).

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż podstawą opodatkowania przy dostawie towarów - ustanowienia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego jest wyłącznie wysokość należnego wkładu budowlanego/mieszkaniowego bądź inne opłaty lecz wyłącznie związane z budową lub rozliczeniem kosztów budowy. W przedmiotowym przypadku wkład mieszkaniowy stanowi wartość ustaloną przez rzeczoznawcę, a środki uzyskane z postąpienia nie zwiększają wartości wymaganego wkładu.

Zatem za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż środki z postąpienia nie zwiększają podstawy opodatkowania przy dostawie towarów - ustanowienia spółdzielczego prawa do mieszkania, a tym samym nie podlegają ustawie o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl