IBPP2/443-152/08/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-152/08/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej C., przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu 20 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 13 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, świadczonych przez Spółkę na rzecz firmy austriackiej usług promocji i reklamy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, świadczonych przez Spółkę na rzecz firmy austriackiej usług promocji i reklamy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 13 maja 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 kwietnia 2008 r., znak: IBPP2/443-152/08/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wskazała, że będąc czynnym podatnikiem VAT podpisała z firmą X z siedzibą w Austrii umowę o świadczenie, na rzecz tejże firmy X, usług promocji i reklamy, za które będzie wystawiała miesięczne faktury w wysokości 3.600,00 EURO.

Firma ta jest zarejestrowana w Austrii pod numerem AT U 150 84405.

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku (przesłanym za pismem z dnia 5 maja 2008 r.) Spółka wskazała, że usługi te zgodnie z pojęciem reklamy i reprezentacji, przez które rozumie " (...) doskonały środek doskonalenia skuteczności biznesu, zapewniający korzyści sprzedawcy i konsumentowi, dynamizujący relacje między firmami i klientami, urzeczywistniający się przez operatywne funkcje organizacyjne i finansowe. Jest to środek oddziaływania na emocje i zachowania ludzi w masowej sprzedaży", polegają na promowaniu (poprzez osobiste odwiedzanie potencjalnych klientów, prezentowania materiałów do produkcji obuwia bardzo dobrej jakości, o wysokiej wytrzymałości oraz w konkurencyjnej cenie), których producentem jest firma X. Usługi reklamy i promocji mają przekonać potencjalnych klientów, do zakupu towarów firmy X, co jednocześnie wpłynie na lepszą jakość produkowanego przez nich obuwia, w konsekwencji doprowadzając do podwyższenia sprzedaży, przysparzając wzajemnych korzyści Wnioskodawcy i firmie X.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaki charakter będą miały wyżej opisane usługi...,

2.

Kto zobowiązany będzie do naliczania i odprowadzania podatku VAT z tytułu świadczonych usług...,

3.

Jaką stawką podatku VAT powinny być opodatkowane powyższe usługi.

4.

Czy wspomniane powyżej usługi powinny być wykazane w deklaracji VAT-7, a jeżeli tak, to w której pozycji.

Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdził:

1.

Powyżej opisane usługi odpowiadają w całości definicji usług promocji i sprzedaży, która została przytoczona powyżej, dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że są zgodne z art. 27 ust. 3 pkt 2, ust. 4 pkt 2, 4 i poprawnie zostały zakwalifikowane przez Wnioskodawcę jako świadczenie usług poza terytorium kraju.

2.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2, ust. 4 pkt 2 dla podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty miejscem świadczenia usług wspomnianych w pkt 1 jest miejsce prowadzenia działalności (ust. 4 pkt 2 powyższego artykułu odnosi się właśnie do usług o charakterze reklamy). Ponieważ miejscem świadczenia usług zgodnie z powyższymi artykułami staje się kraj siedziby usługobiorcy, automatycznie przenosi to obowiązek podatkowy na usługobiorcę, pod warunkiem, że wcześniej poda do wiadomości swój aktywny numer identyfikacji podatkowej w transakcjach unijnych. Dlatego też zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) § 27 ust. 4 faktura dokumentująca wykonywanie tych czynności powinna zawierać numer unijny nabywcy usługi oraz informacje, że zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca usług.

Wnioskodawca uważa, że do naliczania i odprowadzania podatku VAT będzie zobowiązany nabywca usługi, bowiem zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2, dla usług reklamy: " (...) miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, (...) dla którego dana usługa jest świadczona...".

3.

W związku z przeniesieniem obowiązku podatkowego dotyczącego czynności opisanych wyżej na usługobiorcę usługi reklamy nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, dlatego też w pozycji stawka podatku VAT użyjemy oznaczenia n/p.

4.

Ponieważ opisane w powyższym piśmie usługi Spółka zakwalifikowała do usług świadczonych poza terytorium kraju, automatycznie narzuca to obowiązek wykazania powyższej transakcji w deklaracji VAT-7, część C pkt 21 (dostawa towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W myśl art. 27 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Należy tutaj zauważyć, iż aby ww. przepis miał zastosowanie w przedmiotowej sprawie istotne jest aby nabywca usługi, mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty (Austrii), był podatnikiem podatku od wartości dodanej.

W świetle art. 27 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy.

W stanie faktycznym wyjaśniono, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz podatnika z siedzibą w Austrii usługi, które według Wnioskodawcy są usługami promocji i reklamy (o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2, ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Wskazać tutaj należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia reklamy i nie odnosi się również do klasyfikacji statystycznej.

Wykładnią pojęcia reklamy zajmował się jednak w swych orzeczeniach Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

I tak w orzeczeniach w sprawie C-73 pomiędzy Komisją Europejska a Hiszpanią, C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską Trybunał stwierdził, że pojęcie usług reklamowych powinno być rozumiane w sposób szeroki. Pojęcie "usługi reklamowe" obejmuje, zdaniem Trybunału, wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży. Co więcej zdaniem Trybunału, usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia czy też organizacje przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierały treści reklamowych.

W ocenie tut. organu, usługi wymienione przez Wnioskodawcę odpowiadają kryteriom określonym przez ETS, do uznania ich za usługi reklamy. Polegają one bowiem na promowaniu materiałów do produkcji obuwia, których producentem jest Firma X, informowaniu o istnieniu tej Firmy oraz jakości produkowanych przez nią materiałów.

Skoro zatem Wnioskodawca świadczy usługi reklamy na rzecz podatnika mającego siedzibę w Austrii, to miejscem świadczenia, jak i miejscem opodatkowania tych usług (zgodnie z art. 27 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług) będzie miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (terytorium Austrii).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że świadczenie dla kontrahenta austriackiego usług reklamy będzie opodatkowane na terytorium Austrii.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, zzastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 2 ww. ustawy o VAT przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

W świetle § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 27 ust. 2 ww. rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W myśl § 27 ust. 3 ww. rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W świetle § 27 ust. 4. ww. rozporządzenia w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Zatem w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca wystawia fakturę VAT zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o VAT oraz § 27 ust. 1 - 3 cytowanego rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r., tj. faktura taka powinna zawierać dane określone w § 9 cytowanego rozporządzenia z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Ponadto zgodnie z § 27 ust. 4 ww. rozporządzenia faktura taka winna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi.

Należy tutaj również zauważyć, iż zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) stanowiącymi załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) w części C "Rozliczenie transakcji podlegających opodatkowaniu oraz podatku należnego, a także transakcji wykonywanych poza terytorium kraju" wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z art. 29 ust. 4 ustawy oraz innych korekt wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w okresie, za który składana jest deklaracja. W tej części wykazuje się też czynności wykonywane poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.

Natomiast w szczególności w pozycji 21 tejże części deklaracji wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Tak więc w pozycji 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się wartość świadczonych usług, które nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 tej ustawy.

Wartość tych usług wynika z wystawionych, w trybie art. 106 ust. 2 ustawy o VAT i § 27 cyt. rozporządzenia, faktur.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl