IBPP2/443-150/07/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-150/07/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z o.o. T. przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007 r. (data wpływu 27 września 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 grudnia oraz z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT na usługę demontażu starej i montażu nowej centrali telefonicznej w Domu Akademickim - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT na usługę demontażu starej i montażu nowej centrali telefonicznej w Domu Akademickim. Wniosek ten został uzupełniony pismami z dnia 5 grudnia 2007 r. oraz z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP2/443-150/07/EJ z dnia 16 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W sierpniu 2007 r. Akademia w K. ogłosiła przetarg nieograniczony, którego przedmiotem zamówienia był: demontaż istniejącej centrali telefonicznej oraz montaż nowej centrali o pojemności 8/24 w Domu Akademickim. Przedmiot główny zamówienia został określony pod nr, co oznacza wg tej klasyfikacji: Roboty budowlane - Roboty instalacyjne elektryczne - Instalowanie urządzeń telekomunikacyjnych. Wnioskodawca złożył swoją ofertę w terminie, spełniając wszystkie warunki zamówienia zawarte w SIWZ, posiadając pełne uprawnienia co do wykonania przedmiotu zamówienia oraz oferując niższą cenę brutto niż oferta uznana za najkorzystniejszą. Jednak oferta została odrzucona z powodu błędu w obliczeniu ceny i uznana za nieważną w wyniku zastosowania niewłaściwej stawki VAT. Zamawiający powołał się na § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) i uzasadnił, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 ww. załącznika wyszczególniono "Budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania w tym domów studenckich".

W stanie faktycznym Wnioskodawca wyjaśnił także, że przedmiotem zamówienia w spornej sprawie jest również dostawa centrali telefonicznej. W ocenie Wnioskodawcy opisane we wniosku czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 32.20 - "Urządzenia nadawcze telewizyjne i radiowe, urządzenia i aparaty dla telefonii i telegrafii przewodowej". W grupie tej pod symbolem 32.20.9 jak wskazał Wnioskodawca występują usługi instalowania, napraw i konserwacji nadajników telewizyjnych i radiowych oraz urządzeń dla telefonii i telegrafii przewodowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa demontażu istniejącej centrali telefonicznej i montażu nowej centrali o pojemności 8/24 w Domu Akademickim jest opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 7% na podstawie § 5 ust. 1 (poz. 20 załącznika nr 1) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy dla dostawy i instalacji tego typu urządzeń zgodnie z ustawą VAT określona jest stawka podstawowa 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa wymiany centrali w akademiku nie jest remontem budynku ani nie można jej zaliczyć do usług budowy i bieżącej konserwacji budynku. Remont budynku oznacza prace budowlane dotyczące obiektu budowlanego, jego wbudowanych instalacji i urządzeń czyli np. remont sieci ciepłowniczej i urządzeń pomiarowych ciepła, sieci telekomunikacyjnej, instalacji elektrycznej czy systemu alarmowego. Centrala telefoniczna jest natomiast odrębnym, nie wbudowanym w ściany urządzeniem (w zależności od wykonania nawet wolnostojącym) niezależnym, które bez trudu można zdemontować i przenieść w inne miejsce bez utraty wartości użytkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6. ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku VAT 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast w ust. 2 tego artykułu zdefiniowano roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Są to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku VAT obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Od dnia 15 lutego 2005 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) wprowadzono zmiany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), gdzie w załączniku Nr 1 do rozporządzenia, zawierającym listę towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, dodaje się poz. 20, w której wymienia się budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130), tj. domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont i bieżąca konserwacja, dlatego też w tym zakresie odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie ze słownikiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez słowa:

* "budowa" - należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,

* "roboty budowlane" - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* "remont" - należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast "konserwacja", zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836), oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.

Ponadto zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) robotami zaliczanymi do remontu lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego są m.in. remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w budynku lub lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po budynku lub lokalu mieszkalnym instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:

1.

instalacji sanitarnych;

2.

instalacji elektrycznych, odgromowych i uziemienia;

3.

instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych;

4.

instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych;

5.

przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych;

6.

instalacji i urządzeń grzewczych.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Stosownie do § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

* prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych wykończeniowych,

* prace związane z przebudowa, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

* montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Spółka dla opisanej we wniosku czynności "demontażu istniejącej centrali telefonicznej i montażu nowej centrali w Domu Akademickim" podała symbol PKWiU 32.20 - Urządzenia nadawcze telewizyjne i radiowe, urządzenia i aparaty dla telefonii i telegrafii przewodowej. Czynność ta obejmuje również dostawę centrali telefonicznej.

Ponadto wskazała, że w tym grupowaniu PKWiU pod symbolem 32.20.9 mieszczą się usługi instalowania, napraw i konserwacji nadajników telewizyjnych i radiowych oraz urządzeń dla telefonii i telegrafii przewodowej.

Ponieważ Spółka nie wskazała jakie dokładnie czynności miałyby być wykonywane w ramach opisanej usługi "demontażu starej i montażu nowej centrali telefonicznej", przyjmuje się dla celów niniejszej interpretacji, że w sprawie chodzi wyłącznie o dostawę i demontaż starej i montaż nowej centrali telefonicznej (według PKWiU 32.20) i nie towarzyszą tej usłudze żadne roboty budowlano-montażowe czy remontowe. Tym samym nie można mówić o budowie (robotach budowlano-montażowych), remoncie czy konserwacji związanych z budynkiem zbiorowego zamieszkania. Zatem dla opisanej we wniosku czynności właściwą stawką VAT jest stawka 22%.

Należy jednak zaznaczyć, że przy innym stanie faktycznym niniejsza interpretacja traci swoją ważność, przykładowo jeśli montaż nowej centrali telefonicznej byłby elementem robót budowlano-montażowych czy remontu (sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 45) w budynku zbiorowego zamieszkania (PKOB ex. 1130) a umowa przewidywałaby wykonanie usługi kompleksowej (obejmującej dostawę towaru, jak również roboty budowlano-montażowe), zastosowanie mogłaby znaleźć, stawka VAT w wysokości 7% w oparciu o powołane wyżej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Reasumując, demontaż starej i montaż nowej centrali telefonicznej w domu akademickim, sklasyfikowany przez Spółkę do symbolu PKWiU 32.20, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej tj. 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w tak przedstawionym stanie faktycznym jak powyżej, należy uznać za prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania statystycznego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub podmiot dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Należy też wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretacje nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretacje dokumentów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl