IBPP2/443-139/07/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-139/07/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P.P.U.H. Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2007 r. (data wpływu 25 września 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 listopada 2007 r. (data wpływu 14 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy kontrakt menedżerski podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2007 r. złożono do Ministerstwa Finansów w Warszawie ww. wniosek z dnia 5 września 2007 r. pismem znak: L.dz. DFK/GJ/109.09/2007 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy kontrakt menedżerski podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowy wniosek, zgodnie z art. 170 § 1 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, został przekazany w dniu 25 września 2007 r. przez Ministerstwo Finansów tut. organowi za pismem znak: AP6-065/1099/DC/07/ MB7-12394 z dnia 19 września 2007 r., celem załatwienia zgodnie z właściwością, stosownie do § 5 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 13 listopada 2007 r. znak: L.dz. DZ/GJ/133.11/07 oraz znak: L.dz. DZ/GJ/134.11/07, będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 listopada 2007 r. znak: IBPP2/443-139/07/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W skład zarządu Spółki wchodzą dwie osoby - odpowiednio Prezes Zarządu oraz V-ce Prezes Zarządu. Obok powołania ich do pełnienia tej funkcji, prawa i obowiązki pomiędzy nimi a Spółką reguluje umowa zlecenia (kontrakt menedżerski).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowy kontrakt menedżerski jest objęty podatkiem VAT, czy też nie podlega on temu podatkowi.

Zdaniem Wnioskodawcy kontrakt menedżerski nie podlega podatkowi VAT. We własnym stanowisku zawartym w piśmie z dnia 5 września 2007 r. znak: L.dz. DFK/GJ/109.09/2007 Wnioskodawca stwierdził, iż członkowie zarządu Spółki kwalifikują otrzymywane przychody jako przychody z działalności wykonywanej osobiście. Umowa zlecenia potwierdza istnienie więzów prawnych tworzących stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zalecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Według Wnioskodawcy " (...)Treść umowy wskazuje zarówno na warunki wykonywania zlecenia, jak też określa wynagrodzenie członków zarządu. W zakresie odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich umowa wprowadza zapis, że członek zarządu odpowiada z tytułu swoich działań i zaniechań, które mogłyby wyrządzić im szkodę, jednak odpowiedzialność ta dotyczy tylko szkód wyrządzonych nie w związku z pełnioną funkcją członka zarządu. Natomiast członek zarządu odpowiada w stosunku do Spółki z tytułu szkód jakie może jej wyrządzić w związku z pełnioną funkcją. Oznacza to, że członek zarządu nie ponosi odpowiedzialności za działania i zaniechania wynikające z podejmowanych czynności zarządczych jako organ Spółki. (...)"

Natomiast z uzupełnienia wniosku z dnia 13 listopada 2007 r. wynika, że odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywane czynności została określona w punkcie 4 § 7 i § 8 oraz w punkcie 6 § 10 przedmiotowej umowy menedżerskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy postanowiono, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o VAT, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do: warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały wymienione przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionych powyżej przepisów prawa wynika, że świadczenie usług w ramach kontraktu menedżerskiego, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT w sytuacji, gdy z tytułu świadczenia ww. usług osoby fizyczne świadczące te usługi są związane ze zlecającym ich wykonanie więzami prawnymi co do:

* warunków wykonywania tych czynności,

* wynagrodzenia i

* odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Istotne zatem znaczenie ma treść zawartej umowy, gdyż w świetle powyższych przepisów podatnik wykonujący czynności w ramach takiej umowy przy spełnieniu wyżej wymienionych warunków nie jest uznawany za podatnika podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz uzupełnienia do wniosku z dnia 13 listopada 2007 r. wynika, że Wnioskodawca jest związany ze zlecającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny między zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do: warunków wykonywania zleconych czynności i wynagradzania. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie z tytułu wykonywanych czynności uregulowanych w zawartej umowie (sprawowanie strategicznego i operacyjnego zarządu Spółką, obejmującego prowadzenie gospodarczych, finansowych i organizacyjnych spraw Spółki). Przychody uzyskane z tytułu zawartej umowy mieszczą się w przychodach wymienionych w art. 13 pkt 2-9 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uzupełnienia do wniosku z dnia 13 listopada 2007 r. wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę menedżerską z V-ce Prezesem Zarządu (zwanym w umowie Zarządzającym). Zgodnie z § 7 zawartej umowy:

1.

Zarządzający ponosi odpowiedzialność majątkową za szkody wyrządzone Spółce, w czasie trwania zarządu, a będące następstwem jego zawinionego działania lub zaniechania.

2.

Zarządzający odpowiada wobec osób trzecich za wszelkie działania lub zaniechania, które doprowadziły do wyrządzenia im szkody.

3.

Zarządzający może zawrzeć umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym dotyczącą jego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Zatem z zawartej umowy jednoznacznie wynika, że odpowiedzialność wobec osób trzecich za wszelkie działania lub zaniechania, które doprowadziły do wyrządzenia im szkody, ponosi Zarządzający (V-ce Prezes Zarządu) a nie zlecający (Wnioskodawca). Umowa przewiduje nawet możliwość zawarcia na okoliczność tej odpowiedzialności stosownej umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym dotyczącej ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej Zarządzającego (V-ce Prezes Zarządu).

W kontekście powyższego należy uznać, że przedmiotowa usługa zarządzania świadczona na podstawie kontraktu menedżerskiego jest wykonywaną samodzielnie działalnością gospodarczą, w rozumieniu ustawy o VAT, bowiem czynności wykonywane w ramach tej umowy nie korzystają z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, ze względu na niespełnienie wszystkich kryteriów wymienionych w tym przepisie. Tym samym kontrakt menedżerski, o którym mowa we wniosku podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl